Frågor om ridning

P

Pumpapaj

HejHej!
Jag har ridit i 6 år men i ett väldigt dåligt stall. Jag har precis lärt mig hur man får hästen att gå någolunda i form. Därför har jag lite frågor :P

Hur får man hästen att gå helt i form? Är det mer än att ge den stöd i bettet och lite skänkel??

Vad menar alla med att få hästen "samlad"?

Vad är tömkörning? Hur fungerar det?

Är longering bra eller inte? Några säger att det inte är bra för hästen ben att gå i så mycket volter men det var en tjej på nätet som skrev om ett sett så att man för ett jämt fördelad tyngd på benen. :confused:

Hur bygger man upp hästens muskulatur?

Hur är nivåer i tävlingar? Tror att La är den lättaste men jag är inte så säker :S

Framåtvänding och andra lättare övningar.... Vad är det? Och hur utför man dom?

Det här är några saker jag tänker på för tillfället. Tacksam för svar!!

Sv: Frågor om ridning

Här kommer lite svar på dina frågor :)

Hur man får hästen att gå i form är mer än så. Man måste liksom rida med hela sin kropp och arbeta hästen bakifrån och fram. Och med att arbeta bakifrån och fram menar jag att man måste först aktivera hästens bakben och då med skänkeln och sätet samt övningar som öka och minska tempot. När hästen arbetar rätt med bakbenen för den naturligt vikten mer på bakbenen och på så sätt arbetar den med ryggen och när ryggen höjs så sänks huvudet automatiskt. Och det är så man rider en häst i form :p

Kan tyvärr inte säga vad samla innebär då ja inte kan få fram det med ord men vet vad det är :p

Tömkörning är när man kör hästen fast utan vagn och går bakom istället.

Longering är jätte bra för att stärka hästens ryggmuskulatur och det förstör inte hästens ben om man gör rätt. Låter man hästen gå i en så stor volt som möjligt, byter varv ofta och inte longera mer än ca 30minuter så är det inte någon stor påfrestning för hästens ben.

Bygga upp hästens muskulatur kan man göra på många olika sätt. Det bästa är att variera sätten så alla muskler får träning. Det man kan göra är tex olika övningar i dressyr, hoppa, rida ut i varierad terräng, rida i uppförsbackar, longera, tömköra med mera. Vill du ha tips på specifika övningar är det bara att säga till :)

Nivåerna i tävlingar är helt olika beroende på gren.
I dressyr till exempel är lätt c programmen lättast och lätt a svårast. Sedan finns det massa svårare som medelsvår och s:t george (har ingen större koll på de högre klasserna).
Sen i hoppningen är lätt d lättast och lätt a svårast. Där finns det självklart svårare med men dom har ja heller ingen större koll på.

Framdelsvändning, bakdelsvändning, skänkelvikning med mera är lite svårt att förklara. Eller ja det blir så mycket att skriva och det är alltid lättare att visa än skriva, så det får någon annan förklara för dig ;)

Nu fick du iaf svar på lite :)

Sv: Frågor om ridning

Hur får man hästen att gå helt i form? Är det mer än att ge den stöd i bettet och lite skänkel??
Formen är hästens arbetsställning, och den varierar man beroende på vad man vill åstadkomma för slags träning. (En häst utan form är väl en... amöba? ;))
En bra grundform för en någorlunda utbildad häst är väl typ att hästen söker sig framåt med nos och nacke, trampar på framåt med bakbenen och därigenom välver ryggen. Den är lätt i handen och svarar villigt på framåtdrivande hjälper, känns bekväm att sitta på.

Dit bjuder man hästen, med en stilla mjuk hand och ett mjukt driv i sätet och med skänkeln när det behövs. Beroende på hästen så kan man behöva arbeta den dit genom "uppmärksamhetsövningar", och övningar som aktiverar bakbenen.

Jättesvårt att förklara, det är en känsla som amn måste prova på och uppleva genom att rida en bra häst och ha en bra instruktör.

Vad menar alla med att få hästen "samlad"?
Ju mer samlad hästen är, desto lättare är den i framdelen, och bakbenen är mer inåtvinklade under kroppen för att bära mera vikt. Man kan nästan säga att hästen blir kortare i kroppen och täcker en mindre markyta när den rör sig.

I de vanliga dressyrprogrammen är den maximala samlingsgraden den i piaffen och galoppiruetterna, där hästen i princip inte rör sig framåt alls. Den maximala samlingsgraden är levad, där hästen "sitter" en stund med starkt krökta bakben och båda frambenen i luften. (Googla bilder! :))
Otroligt jobbigt för hästen, det tar många års träning för att orka dit!

Vad är tömkörning? Hur fungerar det?
Som körning men utan vagnen.
Man har en gjord som tömmarna löper genom, och sedan går man på marken och "kör" hästen framför sig. Man kan även köra hästen på en volt runt sig ungefär som när man longerar, men man har kontakt med hästens båda mungipor istället frö bara en lina.
I tömkörning kan man göra väldigt mycket av de övningar man gör uppsuttet, t.ex. sidvärtesrörelser och övergångar mellan tempo och gångarter.

Fördelen är att man ser hur hästen utför rörelserna istället för att bara känna dem, och för en häst under utbildning kan det vara bra att göra rörelserna utan ryttare på ryggen.

Är longering bra eller inte? Några säger att det inte är bra för hästen ben att gå i så mycket volter men det var en tjej på nätet som skrev om ett sett så att man för ett jämt fördelad tyngd på benen. :confused:
Rätt utförd är longering ett bra komplement till annan träning, men att bara koppla på en lina och låta hästen springa okontrollerat och obalanserat runt runt ("hästcentrifugering", som vissa kallar det...) kan vara diekt skadligt och gör ingen nytta.

När jag longerar jobbar jag mycket med övergångar, tempoväxlingar och lyhördhet för röstkommandon. Hästen ska slappna av i överlinjen, söka sig framåt med nacke och nos, bjuda framåt och röra sig balanserat. Precis som i ridningen!

Ett sätt att longera med mer kontroll över hästens form är att tömköra den på volt, som jag beskrev ovan. :)

Hur bygger man upp hästens muskulatur?
Med en väl uträknad foderstat, där proteinerna är viktiga, och rätt träning som bygger de muksler som hästen behöver i sitt arbete. Det är ju skillnad på vilka muskler en travare och en dressyrhäst behöver t.ex.

En bra grundmuskulatur för en vanlig ridhäst kan man bygga upp t.ex. genom cavalettiarbete, långa skrittturer och klättring. Det stärker rygg och bakdel, de muskler som en ridhäst behöver för att bära ryttaren rätt.

Hur är nivåer i tävlingar? Tror att La är den lättaste men jag är inte så säker :S
Lätt A är den svåraste klassen av de Lätta, man börjar på Lätt C. Det finns även ännu lägre, men de används inte på vanliga tävlingar. (Lätt D i dressyr innehåller t.ex. bara skritt och trav.)

Sedan går man framåt till Medelsvåra klasser osv. Även där är MSv C den lättaste för nivån.

Framåtvänding och andra lättare övningar.... Vad är det? Och hur utför man dom?
Framdelsvändning är en rörelse där hästen trampar runt sin framdel. Frambenen trampar alltså runt på stället och bakbenen går runt, korsande varandra.
Framdelsvändningen är lösgörande för hästens sidor, och kan användas för att få den att spänna av och söka sig framåt. Man kan alltås använda rörelsen för att påverka hästens form. :)

En annan lösgörande "basövning" är skänkelvikning, där hästen korsar båda benparen och rör sig åt sidan. Hästen går alltså sidvärtes/framåt.

Bakdelsvändningen är tvärtom mot framdelsvändingen, här står istället bakbenen stilla och trampar (viktigt i båda rörelserna, att hästen trampar hela tidenoch inte "skruvar" sig runt"!) medan framdelen flyttas runt och korsar varandra.
Bakdelsväningen används mer samlande, dvs får hästen att vinkla sina bakben så att de bär mer vikt.

HUR man gör dem är ganska logiskt, hästen flyttar sig helt enkelt bort från den ena skänkeln. ;)
Det kluriga är att man ofta måste kompensera med tygelhjälper osv för att t.ex få hästen att förstå att den itne ska flytta hela kroppen i framdelsvändningen, men det är lättare att be någon visa när du rider.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 135
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 346
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 042
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar