Frågor om "lydnadslydnaden"..Lkl 1

MrsScabtree

Trådstartare
Om inte fröken löper så ska vi tävla ettan i februari..har läst igenom reglerna och undrar följande:

Vid ställande under gång läste jag att "regelrätt" kommando är "stå"...men jag har ju alltid använt kommando "stanna"..hur göra?

Vid inkallning vid vanlig lydnadslydnad ska hunden sätta sig i utgångsposition på kommando "hit"..men "hit" = ipoinkallning för Grima. Hon sätter sig alltså rakt framifrån. Får man göra undantag? Får jag kalla in genom att säga "fot" ? Då kommer hon nämligen och sätter sig vid sidan.

Tack för hjälp! :D

Sv: Frågor om "lydnadslydnaden"..Lkl 1

Vad jag har förstått så meddelar man domaren eventuellt avvikande kommandon innan start. Gick en tävlingslydnadskurs där det deltog en agilityhund och föraren använde kommandot 'kom' för hoppet eftersom 'hopp', 'kör' mfl var vigda för agilitybanan och direkt olämpliga på en lydnadstävling. :grin:

Ang. "Stanna" / "Stå" så har jag aldrig varit med om att man behöver berätta att man har ett avvikande kommando. Kanske för att "Stanna" är minst lika vanligt som "Stå"?

Jag har "Stanna" på Focus, har aldrig någonsin sagt till domaren innan. Men eftersom det står så här i reglerna så tycker jag absolut du ska säga till innan. Så att det inte blir något fel.

Gällande ingångar så har jag fått lära mig att IPO-ingångar är helt ok. Bara man säger till innan.

Det står följande i reglerna:

"Vid hunds inkommande till den stillastående
förarens sida accepteras att den först
sätter sig framför och sedan kommenderas
in till vänster sida. Föraren avgör när hunden
ska kommenderas in.
"

Jag har heller aldrig varit med om att någon har meddelat avvikande kommandon innan start, men som redan sagts, om du vill vara säker så säg till innan. Jag använder själv hundens namn+kom vid inkallning på min ena hund. Antingen kan du köra din IPO inkallning eller helt enkelt ha ett annat kommando för en "lydnadsinkallning".

När det gäller ställandet har jag också hört lika många "stanna" som "stå". Det man får tänka på om man har "stanna" är att det inte får bli för utdraget, det kan då bedömas som ett dubbelkommando, men detta gäller förstsås för alla kommandon.

Lycka till!

Jag ställde en liknande fråga här för ett tag sedan och fick svaret att i lydnadsklass måste man säga till om man använder handtecken men man behöver inte säga till om avvikande kommando. I brukset måste man dock säga till om avvikande kommando.

Jag ställde en liknande fråga här för ett tag sedan och fick svaret att i lydnadsklass måste man säga till om man använder handtecken men man behöver inte säga till om avvikande kommando. I brukset måste man dock säga till om avvikande kommando.

Jag har blivit lärd att man ska säga till innan vid avvikande. Men har aldrig varit med om att någon fått nerdrag för att säga stanna istället för stå. :) (säger själv stå, har stanna i vardagslydnaden.)

På en tävling på inkallningen så drog jag till med "Narmokom" (standardkommando: kom) eftersom hans hjärna var någon annan stans. Då fick jag avdrag för att jag inte sade till att jag hade avvikande kommando. Man får säga "kom", "namnHit", men måste säga till om man har "namnKom". Enligt den domaren den dagen iaf.

Edit: pratar alltså om den vanliga lydnaden. :)

Verkar bero väldigt mkt på domaren...

Inkallningen säger jag ALLTID nixoniiiit (nixon hit;)) och har aldrig sagt till innan, o aldrig fått ngn kommentar

Linförigheten säger jag ooit (fot:o) har aldrig fått nån kommentar där heller

Har vid någon tävling sagt namnet före -hopp på hindret pga ouppmärksam hund men inte fått ngn anmärkning då heller.

delvis kl

ang namn+hit så har jag hört att dom ska bli hårdare på det. Kommer inte ihåg om det var vid inkallning eller hopp.(har för mej vid hopp) Det som i dagsläget är viktigt är att det är ett sammanslaget kommando alltså namnhit o inte namn hit i det fallet blir det dubbelkommando. likväl vet jag folk som har fått DK på HOPP A Vilket jag även vet att vissa nitiska dommare gett på HIIIIIT

Men som sagts mycket upp till domaren. Jag har tex alltid busat med Bella på vägen ut från plan. Hon har fått tagit tag i kopplet o lekt undertiden vi går av plan efter både platsläggning o när programet är färdigt. Andra elit starten så talade en domare om att han funderade på att ta fram gult kort pga det. Han förklarade att det var belöning o sånt fick man inte göra på plan utan utanför. Naturligtvis är det så. Jag hade tur men ingen hade förut påpekat det o då har vi gjort några starter genom klasserna.

Verkar bero väldigt mkt på domaren...

Inkallningen säger jag ALLTID nixoniiiit (nixon hit;)) och har aldrig sagt till innan, o aldrig fått ngn kommentar

Självfallet beror det mycket på domaren ;)

ang namn+hit så har jag hört att dom ska bli hårdare på det. Kommer inte ihåg om det var vid inkallning eller hopp.(har för mej vid hopp) Det som i dagsläget är viktigt är att det är ett sammanslaget kommando alltså namnhit o inte namn hit i det fallet blir det dubbelkommando.

Detta hade jag tänkt ge till svar, men hundar hann före. Att du inte betonar h:et på inkallningen är både svårt att höra och oviktigt. Så länge det man säger låter som det domaren vill höra så är dom nöjda :p

Klappa om får du (vad jag vet) fortfarande göra, men inte med någon form av lek uppmuntra hunden. Jag har stimmat rätt rejält till och från och aldrig blivit tillsagt dock. Men jag vet andra som har blivit tillsagda att lugna sig.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +... 2
Svar
20
· Visningar
5 551
Senast: Simply me
·
Övr. Hund Svårt sätta bra rubrik, men.. Det börjar lossna riktigt ordentligt med lilla ligisten nu =) Kom ju av mig lite när jag fick ta bort...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 518
Senast: nybörjare
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka