frågor om kotledsinflammation och snubblighet samt hembesök

skogsridmulle

Trådstartare
Hej!

Min ena häst snubblar ibland i ojämn terräng, om vi har sällskap. Ja ibland när vi är själva med, men mycket mycket mer sällan, han verkar kunna sätta fötterna rätt och lyfta bra när han bara har sig själv att tänka på. Men eftersom jag läst att många med snubbliga hästar senare har fått kotledsinflammationsdiagnos är jag ändå lite fundersam på detta.

Hade era hästar fler symtom förutom snubblighet?
Kan diagnos ställas vid hembesök, eller måste man till klinik?

Sv: frågor om kotledsinflammation och snubblighet samt hembesök

Alla former av hälturedningar (det är ju dit man ändå får härleda det) skulle jag köra in till klinik (utom fång i det akuta skedet).

Det är smidigast där, alla apparater och grejjer finns.

Sv: frågor om kotledsinflammation och snubblighet samt hembesök

Men han har ju ingen hälta, och ganska markbunden i steget. Ingen superaktion i frambenen alltså, så jag vet inte ens om det är värt ett klinikbesök att han tar i en o annan rot i terrängen. Jag vet ju att jag slår i fötterna i trappan ibland o inte åker jag till klinik för det sas.
Det är inte så att jag är emot att kolla upp om han har ett problem, det är ju därför jag skriver, men jag har ingen egen transport så det blir väldigt omständigt att åka till klinik.
Hur diagnostiserar man en inflammation öht? Nån som vet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej Skulle behöva lite råd eller om någon varit med om likande... Historik Min häst fick gaskolik för två veckor sedan, så han stod...
2
Svar
22
· Visningar
2 731
Senast: Malska82
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Antar att det finns tusen trådar om SI leden men här kommer en till. Hade en massör ute till min häst häromdagen, mest bara för att...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka