Frågor om kotledsinflammation och bakknäskada

_Runaway_

Trådstartare
Ska ev. Kolla på en häst som har haft kotledsinflammation men är nu bra från det. Han har även haft någon skada på bakknäet, pappa (som pratade med dom) sa typ att det var en ledbandsskada på knät. De hade inte märkt av det förrän i våras, då hästen började halta ibland. Då togs han bort från ridskoleverksamheten. Nu ska han vara helt bra, är röntgad utan anmärkning på skelettet (inte för att jag vet om det hör ihop, men så ni vet iaf). Min fråga är då, kan en sån häst hålla länge, är det stor risk att det kommer tillbaka? De sa att han inte håller som ridskolehäst, eller tävlingshäst. Ej ridskola då det blir för enformigt och ej tävling då det blir för hårt. vad tycker ni? Tacksam för alla svar/funderingar. :bow:

Sv: Frågor om kotledsinflammation och bakknäskada

Jag vet i flera fall hästar som fått prognoser att dom aldrig kommer att bli bra eller hålla, fast dom har blivit helt återställda. Jag tror att många skador kan bli helt bra om man bara har tillräckligt med tid och tålamod (och pengar för att inte glömma) Det kostar ju att hålla en häst trots att man inte kan rida den.
Sedan beror det på vad man ha för målsättning med den. Man kanske inte kan tävla höga klasser. Kanske kommer den bara av att promenadridas. Eller också kommer den att hålla att hoppa kanske på klubbnivå, på låga höjder, och det kanske ryttaren är helt och hållet nöjd med.
Så fundera lite på vad du vill ha ut av hästen, fråga vad dom menar med att han inte kommer att hålla som ridskolehäst. Är det för att han inte bör ridas för mycket på en ridbana, på volter och sådant.
Kommer du att nöja dig med en häst om du kanske inte kan tävla med den?
Har hästen en A1 försäkring som du kan ta över?
Vad händer om den inte skulle hålla? Det är mycket att ta ställning till för det finns nog inga garantier för något.
Men jag önskar dig lycka till.

Hej!
Han kan ej gå på ridskola på grund av det enformiga arbetet han får där, runt runt på fyrkanten, och vid hoppning bana efter bana. Han kräver mera omväxling. Ska ju prata med ägaren mer, men hon sa att han håller för lättare hoppning, och jag tänker inte åka ut på massa tävlingar. Jag är ingen tävlingsmänniska... Sen är våra ridbana här inte så bra (lite sne och hård) så jag rider mest på vårt fält där det ju inte blir så enformigt. Men är det liksom stor risk att det återkommer? Eller är det typ 50-50? Sen förstår jag ju att ryttarens försiktighet och ridning spelar in.

Det är nog väldigt individuellt. Frågan är väl varför hästen fick de här skadorna. Är den t ex inte exteriört korrekt så är chansen mycket stor att dessa problem kommer tillbaka. Beror det på enformig, felaktig ridning är ju prognosen betydligt bättre att hästen klarar sig från dessa problem. Min häst har haft kotledsinflammation (felaktig ridning, jobbade inte under honom bakdelen ordentligt, för mycket belastning på frambenen)året därpå orsakade en skada hovledsinflammation och p g a att han avlastade det onda så blev det även en kotledsinflammation. Nu har han inte haft några sådana problem alls de senaste 5 åren. Var på klinik i våras p g a andra problem och då kollade jag hans ben samtidigt och de var u a. Jag både hoppar och rider dressyr utan problem. Om du ska köpa hästen går den kanske att villkora i köpekontraktet om säljaren går med på det. Se till att hästen kan försäkras utan reservationer.

Mina pålla hade kotledsinflamtion som nu är behandlad, Hon är inte helt igång ennu , men vetrinären sa att det inte skulle vara några problem och att jag skulle kunna rida och tävla som vanligt.
Bara skadan fick tid att läka. Det tror jag är det viktigaste. :)

Om hästen är helt bra, så finns det i mina ögon ingen begränsning i användningsområde. Så alltså, påstår dom att den inte kommer att hålla för det ena eller andra, vad har den då för skada? Det handlar knappast om en enstaka kotledsinflammation, om den inte skulle vara väldigt sned i benen, men då borde den redan ha haft flera inflammationer. Man dömer väl ändå inte ut en häst att den inte kommer hålla efter en inflammation.

Är det ledbansskadan som är problemet så är ju inte hästen helt bra, då har den en skada som den kommer få leva med. Men det är det väl bara en veterinär som kan svara på hur skadan kommer reagera på träning.

Vore jag du skulle jag ta reda på exakt vad det är för fel på hästen, och sedan ringa och rådfråga en veterinär. Det är ju omöjligt att säga annars om hästen kommer hålla eller inte.

kotledsinflammationer kan också komma från en dåligt tillpassad sadel, och ridskolor är väl inte kända för att ha supersadlar precis ;) så kanske försvinner sånt med en riktig sadel.. men som sagt, be en duktig vet kolla upp hästen..

anhe skrev:
Om hästen är helt bra, så finns det i mina ögon ingen begränsning i användningsområde. Så alltså, påstår dom att den inte kommer att hålla för det ena eller andra, vad har den då för skada? Det handlar knappast om en enstaka kotledsinflammation, om den inte skulle vara väldigt sned i benen, men då borde den redan ha haft flera inflammationer. Man dömer väl ändå inte ut en häst att den inte kommer hålla efter en inflammation.

Är det ledbansskadan som är problemet så är ju inte hästen helt bra, då har den en skada som den kommer få leva med. Men det är det väl bara en veterinär som kan svara på hur skadan kommer reagera på träning.

Vore jag du skulle jag ta reda på exakt vad det är för fel på hästen, och sedan ringa och rådfråga en veterinär. Det är ju omöjligt att säga annars om hästen kommer hålla eller inte.

jag håller med om detta, det verkar vara ganska mycket oklarheter och skadan verkar vara mer än bara detta. Jag skulle generellt avråda till att köpa en häst med såna här dokumenterade skador i kombination med utlåtandet att den inte håller för ditt och datt. varför köpa en sån när du kan köpa en som går igenom veterinär besiktning? Det finns för många hästar till salu för att man som köpare ska begränsa sig redan från start med att köpa en "oklar" häst. Det är min åsikt!

Hej!

Om du verkligen vill ha denna hästen så låt den då gå igenom en "ordentlig" besiktning med röntgen. Det känns kanske dumt att lägga ner pengar och tid på en häst som du kanske sen inte vill ha med det är bättre att veta än att köpa en häst och vara orolig för att den inte skall hålla. Sen är det bättre och roligare att lägga sina pengar på en frisk häst. ( min åsikt)

Lycka till och hoppas du hittar din drömhäst! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 891
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka