Sv: Frågor om inkörning
Jag kör helst med loksele, både på shettis (som jag haft flera och kört) och nordsvenskarna som jag kör med nu. Det finns mycket begagnat, av olika kvalité förstås. Märken är jag inte så bra på, men det finns andra här som kan!
Att dra föredrar jag fyrhjulsvagn, senaste shettisen jag hade på lån och körde med hade en sån som man ofta ser på byggen, typ skottkärrehjul och som man gjort skacklar till, satt på svängel o linor. Med en vagn kan du ta med några ungar om du vill, flytta lite grejer, höbalar och annat, köra ris till brasan osv - jättebra träning och kul att kunna använda hästen tycker jag!
Det du kan göra nu med inkörningen är att dra saker som skramlar och låter illa, tänk på att använda olika saker med olika ljud, och sen också börja dra en slana/bom med er, som så småningom får gå emot benet på hästen. Träna båda sidor förstås. Först har du den i den hand som är längst från hästen, sen i den som är närmast. Framöver kan det vara bra att ta hjälp av någon i din närhet, som redan nämnts, för att komma vidare. Finns kanske någon inkörningskurs i närheten? FNH brukar ordna, och där kan man ofta vara med oavsett ras.
Var i landet bor du?
Lycka till!
Lotta