Frågor om hull på denna ponny

E

eiwo

Vi i stallet är lite oense om hullet på denna ponny. Det vore kul om ni kunde kolla på bilderna och säga vad ni tycker? Ni får gärna motivera varför ni tycker som ni tycker, eller varför ni ser det ni ser. Är han smal, normal eller tjock?

Väldigt tacksam om ni kunde ta er tid att svara, så får vi se om jag tänker helt fel eller om de är de andra som ser något jag inte ser. Man blir ju lätt lite hemmablind när man ser hästarna varje dag ;)

Sv: Frågor om hull på denna ponny

Jag tycker inte att ponnyn är speciellt tjock, däremot väldigt överbyggd bak och svankig..

Eftersom du frågar så :)..... Ponnyn är överviktig tycker jag, min egen häst är också det så jag "kackar i eget bo" :D!

Normal hull helt klart!
lägg på lite rygg o bogmuskler så blir den skitsnygg.

Lite för mycket mage, men inget jag skulle hetsa upp mig över.
Lite tunn framöver, mer muskler hade suttit finfint! Mindre svank (bättre ryggmuskulatur) och ponny blir kalassnygg.

Svårt att se på bild. Magen är ju lite rund, rumpan lika så, men överlinjen och bogen ser tunnare ut. Halsen är lite svårt att se när fluffig man lätt lurar en.

Men om det varit min häst hade jag testat mer motion och mera protein? Baserat på det lilla jag vet om hästen just nu!
Vad ser du själv?

Jag skulle säga tjock (och omusklad eller swankryggig aw ålder?), men bilden kan ju luras. Rund rumpa och späckig nacke grundar jag min gissning på. Men man will ju klämma och känna för att kunna awgöra hur det eg står till! Bukig tycker jag inte direkt att den är.

Hur gammal är hästen?

Jag tycker alltid att det är svårt att se på bild.
Men jag kan tänka mig att den är ganska tjock. Den ser ut att ha fettansamlingar på en del ställen. Min ponny såg ut ungefär så tidigare. En del ponnyer kan vara tjocka utan att det syns på en gång.

Jag tycker den är något tjock, men det är ju svårt att se på bild.

Jag tycker att den är tjock. Vad äter den? MJ, protein? Ser ut som för mycket MJ och för lite protein.

Jag tycker också den är lite småtjock, men inget jag skulle hetsa upp mig över.
En lite hängande mage "i vila" gör inte så mkt.

Lite mer motion och träning skulle ju ge ett bättre hull.

Och Forest Autumn: Det är ungefär vad jag också ser. Man kan känna revbenen om man trycker, men det är mycket ivägen. Halsen har alltid varit rejäl, men nu är den 'lös' och 'blobbig', speciellt vid mankammen. Han är 12, har alltid varit väldigt överbyggd, ryggen blir nästintill rak när han rids. Har bara gått på bete nu plus några kilo oanalyserat hö, analys på nya höet som ska ätas i vinter är på väg.

Har fått pikar om att han är för smal, det var därför jag startade tråden. Men ni verkar tycka ungefär lika som mej ;) Han har bara promenadridits nu, ska sätta igång och rida för tränare när paddocken blir klar.

Ser normal ut i hullet tycker jag. Känn om du känner revbenen om du drar med handen över dem. (Det är ju svårt att se hur mycket underhudsfett som finns på en bild)
Mera muskler skulle inte skada, men det är ju en annan sak. Ska försöka hålla mig till ämnet.;)
Om du måste trycka för att känna revbenen så är den i lite överhull, men tjock är den inte. (enligt mig)

För smal är han ju inte i alla fall! Förstår inte hur nån kan påstå det. :confused: Inte farligt tjock heller, inte märkvärdigt för en häst som inte tränas. Igångsättning och träning är det som behövs bara. :D

Nej, jag förstår inte heller hur man kan få honom till för smal. Om man känner på honom har han gott om 'lull' på kroppen :p Såhär såg han ut innan betet, då gick han en promenad på en timme om dagen efter att ha haft inflammation i en hasled. Tror bilden är tagen veckan innan återbesöket, alltså hade han gått promenader i tre veckor. Här kunde man känna revbenen med ett lätt tryck, nu för man gröpa lite ;)

Det där med att känna revbenen kan vara ganska lurigt. Eller också är det jag som inte kan. Men jag har kunnat känna revbenen på min ponny hela det senaste året. För ett år sedan vägde hon ganska mkt mer än vad hon gör nu. Det är klart att de känns tydligare nu än för ett år sedan. Men man kunde alltså känna dem även när hon var för tjock.

Men nu har hennes manke kommit fram igen, halsen har blivit smalare och en del andra fettdepåer har försvunnit.

Precis. Hur/om man känner revbenen är ett ganska dåligt riktmärke.

På min förra häst kändes revbenen som bäst när hon var väldigt tjock eller väldigt bukig.
När hon var vältränad och i gott hull var det ett tjockare lager ovanför revbenen.

Sen finns det ju faktiskt vissa hästar där revbenen knappt känns alls om inte hästen är grovt undernärd.

Och Forest Autumn:

På sista bilden jag la in kände man revbenen med ett lätt tryck, nu får man gröpa lite. Enligt måttbandet vägde han 380 kg på sista bilden, idag mätte jag (efter ridning) och det blev 414. Så det gömmer sej allt lite extra kilon där ;)

Hur stor är ponnyn?

min ponny är ungefär en maxad C ponny skulle gissa av medel modell.
Hon vägde 460 kg för snart ett år sedan, vägd på våg.
Nu visar måttbandet efter ett års bantning ca 350 kg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar