Frågor om hö

A

appe

Jagar hö hjälp...
Vill veta "normalt" pris med moms för rundbal (ca 245-250kg) samt småbalar runt 8-10kg. Allt skördat 2011

Behöver även veta vad ni tycker om att köpa hö skördat 2010 analys finns från sommaren 2010 men undrar om någon här kan svara på vad som kan ha blivit sämre sedan dess, ska man kräva ny analys eller nöja sig med denna?

Slutligen vad skulle ni vilja "dra" av (om ni nu skulle vilja det) på hö som är skördat 2010?

Alltså exempelvis priset för detta hö hösten 2010 var 2,25 skulle ni ge samma nu eller skulle ni vilja gå ner i priset?

Tacksam för svar innan köp
mvh Appe:bow:

Sv: Frågor om hö

Det som hö tappar vid förvaring är mineraler så gör en mineralanalys så har du rätt värden.
Jag brukar ge 1,50 kr/kg för årets hö direkt ifrån gärdet och gav 1 kr/kg för fjolårshö i höstas.

Vet inte om det varierar beroende på var man bor, men de flesta här tar 350:- för rundbal och 25:- per fyrkantsbal (13kg) plus moms.

Det blir 437,50 för rundbal och 31,25 för fyrkantsbal.

1,75/kg och 2,40/kg.

TS ca 85 på båda.

Fjolårshö har jag ingen uppfattning om.

Anna

här omkring får man betala 2-2,50kr/kg för småbal har dålig koll på rundbal men det är ganska ovanligt här med torr hö (ca 85% Ts) i rundbal, köper man hösilage/ensilage beror ju priset lite på Ts halten...
vitaminerna (inte mineralerna) i höet minskar med lagringstiden så ger man fjolårshö bör man också ge vitamintillskott. en annan sak man bör vara observant på med fjolårshö är hygienen, gör gärna en hygienanalys! jag skulle inte vilja ge fullpris för fjolårs hö med tanke på detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 082
Senast: Leroy Udsen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar