Frågor om hittekatt.

Lilla

Trådstartare
För andra gången har det kommit en katt och bosatt sig utanför vårt hus.
Första gången gick det 10-14 dgr innan vi gav katten i fråga ngt att äta. Den stannade troget utanför oss trots att den inte fick ngt att äta men till slut orkade vi inte se honom längre utan gav honom mat. Vi satte upp lappar med bild på många ställen men efter ytterligare 14 dgr-tre veckor gav vi katten ett hem, vi gav bort den till en som ville ha honom.

Den nu aktuella katten har halsband. Den är okastrerad men ganska ung. Den har varit här drygt en vecka och nu har den fått en sov plats på altanen och får mat ngr gånger om dagen.Vi har ringt polisen och frågat om ngn sökt den och har satt upp bild på flera ställen.Man gissar ju på att den är älskad av ngn då den har halsband. Men hur länge ska vi låta den stackarn gå och skrika innan vi lämnar honom till en ny ägare?Det regnar och är kallt och även om vi har bäddat åt den så känns det jätte jobbigt.

Alla åsikter,tips och råd mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Sv: Frågor om hittekatt.

Det är skönt att det finns människor som ni, men om den har ett halsband kanske den smiter hem till sin ägare ibland.
Den kanske inte är anmäld saknad eftersom den inte är borta från ägaren hela tiden? Bara en tanke...

Annars, om ni är helt säkra på att den är hemlös kanske en vecka till vore nog? Jag tror inte att den lider så mycket av vädret om den får mat och en torr sovplats.

Juridiskt sett ska visst katter räknas som hittegods och gälla samma regler, tre månaders väntetid. Inte rimligt vänta så länge med omplacering tycker jag och du har ju anmält till polisen, var katten finns om ägaren hör av sig. Be polisen om hjälp att kolla om den är chippad.

Har den halsband är den ju knappast hemlös. Kolla även på insidan om det står något där.

Tycker du ska kolla med katthemmen runtomkring och även annonsera på internet, här t ex:

http://www.hittakatten.com/

Finns många fler efterlysningssidor.

Katter kan ju vandra långa sträckor, hoppa in i nån bil osv. Kan ha hamnat långt hemifrån.

Jag är ju inte helt säker men han sover iaf 20 h utanför, han äter här och när han är vaken står han antingen och skriker.När han är borta är det ytterst ytterst korta stunder.

Ja det är ju det jag gissar på, att den hamnat helt fel. Vi tror att det har stått ngt i halsbandet men det är helt utsuddat av regn.

Lille kissen. Har själv 2 st hittekatter som kommit till gården, ingen ägare har hört av sig, och nu är de mina. Jag hade direkt börjat leta nytt hem till katten. Om det inte står ngt i halsbandet eller den är öronmärkt kan ni ju inte göra ngt egentligen. Jag hade lämnat den nu om jag var Du.

Jag har varit med om både det ena och det andra, en var nog en sommarkatt. Ingen ägare där inte. Den andre hittade jag på motorvägen. Utkastad. Ofta är det tyvärr så att ägarna kör iväg och slänger av katten någonstans och hoppas att den ska klara sig eller att någon ska ta hand om den. Kanske lät de halsbandet vara på för att den inte skulle skjutas.

Lycka till med kisen. Ge den en klapp från mig.

Senast ändrad av en moderator:

Det korrekta att göra i alla såna fall med en vilsegången katt är att hjälpa den på lämpligt sätt så gott man kan, OCH att parallellt söka efter ägaren. Lappar i grannskapet, polis etc...

Ni har alltså gjort helt rätt bägge gångerna. Tack!!!

Man skall som bekant undvika att mata andras katter, men om katten är ganska uppenbarligen vilse?? Det finns en chans att den bara smiter iväg till er men har gott hem i närheten. Men det är ju bl.a. detta man garderar med samtidigt sökning av ägare via lappar etc.

Ps. På katten nr 2 som har halsband, kan ni sätta på halsbandet ett meddelande till ägaren där ni ber denna ringa er...
Har katten en fungerande ägare kommer det att klarna via detta lilla klassiska knep.

Fanns ägaren i grannskapet?? Berätta resten av storyn, är du snäll Marie!?

Det var en ganska ung kille som ägde katten. Han hade inte tittat på annonstavlorna men eftersom katten varit borta ett tag så skulle han sätta upp lappar och fick då syn på våran lapp!
Han hade haft katten i tre månader, visste inte exakt hur gammal han var men troligtvis var han väl 3-4 månader när han fick honom så han är inte stort mer än halvåret. Han hade jätte problem med honom för han gick med alla typ. Han bor ca 2 km från oss och jag hoppas han håller sig hemma nu:)

Åh va skönt!! En solskens historia :)

säg till att dom ska chippa eller öronmärka katten också bara! ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 870
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 885
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 707
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama