Frågor om "häst på foder innan köp".

Primula

Trådstartare
Vet inte om denna ligger under rätt rubrik men jag testar:)

Jag är en student (har tre terminer kvar på utbildningen) och jag har gått och kärat ner mig totalt i en häst som jag har hjälp till att rida och motionera. Denna hästen är dessutom till salu och jag kan inte släppa tanken på att han skulle kunna bli min. Dock är det en fin häst som kostar en hel del pengar, summan är sexsiffrig. Och detta är inget jag har någon som helst möjlighet att punga ut med som student. Vad jag däremot har råd med i dagsläget är att HA häst. Tanken som då har slagit mig är om man skulle kunna ha hästen på foder tills man är klar i skolan, har fått ett jobb och då kan köpa hästen rätt av. (Jag är garanterad jobb med relativt bra lön när jag är färdig.) Är denna situationen något som nån här har erfarenhet av? Antingen som blivande köpare eller som säljare? Är det någon säljare som kan tänka sig denna lösningen? Vad finns det för kontrakt man kan skriva i denna situationen?

Jag ska såklart prata med nuvarande ägaren och höra vad hon har att säga men ville först bolla lite tankar med alla er kloka människor här på buke:)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag personligen skulle aldrig gå med på en sån grej. Tänk om hästen skadar sig under tiden eller kraftigt minskar i värde på annat sätt, eller att köparen ångrar sig... Då står man där. Ingen av mina är värda så mycket (ridhästen är kanske runt 60 000 och unghästen 30 000) som den du tittar på men det borde rimligtvis vara så att ju dyrare hästen är ju mindre är chansen att man lånar ut den.
Men fråga går ju alltid :) Sen är det klart om det var en person som jag vet är superduktig och genom sin ridning och via tävling kan öka värdet på hästen så skulle jag kunna överväga saken.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Nej jag försår absolut det tankesättet, med skador osv. Det jag har tänkt på isåfall är ju om det finns något kontrakt på att jag står för alla kostnader för allt som kan hända hästen, som att den vore min, bara det att jag inte äger den på pappret förrän jag har betalt den om 1,5 år.

Jag har redan nu fått erbjudande om att tävla hästen i dressyr för att visa upp honom på tävlingsbanorna, så jag tror att ägaren litar på mig och gillar min ridning någorlunda iaf ;) Dessutom betalar hon alla startavgifter om jag skulle vilja tävla:)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon som vill sälja en häst nu för ett sexsiffrigt belopp avstår från den inkomsten och istället lånar ut hästen. Hur tänker du själv om hästen skulle bli skadad och förlora i värde eller till och med dö, är du ändå beredd att skriva ett kontrakt där du betalar säljaren det sexsiffriga beloppet när du fått jobb? Trots att hästen förlorat mycket i värde eller inte ens finns?
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag säger som de andra. Jag skulle inte gå med på det om jag var ägaren. Och jag skulle avråda ägaren från att gå med på det om jag fick frågan från denne.

Ett kontrakt där du säger att du står för alla kostnader, att du ersätter ägaren om hästen skulle behöva avlivas, att du ersätter ägaren om hästen skulle sjunka i värde medan du har den osv - är det ens juridiskt bindande? Om du sedan inte betalar, ska ägaren behöva tvista med dig då i evigheter?

Det enda skäl jag kan se för ägaren att gå med på något sådant är om det är akut för denne att bli av med hästen, och hästen av något skäl visat sig svårsåld - men då verkar det ju smartare att sänka priset eller lämna till försäljningsstall.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Tror inte att det är en så bra deal för nån av parterna. Även om du säger att du har garanterat jobb efter skolan så är det ändå 1,5år kvar och man vet aldrig vad som händer. Dessutom är det inte så lätt oftast som att du kan betala hästen när du är klar, man har ju ofta provanställning i upp till sex månader och under den tiden
får man inget lån. Beroende på vad som händer med ekonomin så kan det bli svårare och svårare att få lån, de vill ju oftast ha säkerhet av nåt slag. Om marknaden
för hästar under denna tid sjunker ytterligare så kanske din drömhäst inte längre är värd vad ni ursprungligen avtalade om.
Om marknaden för hästar däremot stiger så kan man tänka sig att nuvarande ägaren då vill ha det marknadsmässiga priset för hästen då hon ändå hållit den åt dig.
Själv tycker jag det dumt att binda upp sig på så lång tidsrymd, det hinner hända så mycket på den tiden. Du kanske behöver ta lån till något annat, bil, lägenhet
eller liknande? Som jag sa, det kanske inte alls är lika lätt att ta lån om 1,5-2år som i dagsläget, vad gör du då?
Om du har råd att ha häst på foder så ta en häst på foder utan något avtal om köp och prova på.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

En sak till som slog mig: Nu är ju räntan visserligen mycket låg, men det kan ändra sig. Men om du tänker dig att få ha hästen utan att ersätta ägaren för det lånet under 1,5 år tills du kan köpa den (kommer det att regna ner ett sexsiffrigt belopp samma dag som du börjar på det garanterade jobbet?), så gör ju ägaren en förlust mot om denne skulle ha satt pengarna på ett räntebärande konto eller investerat dem på annat vis.

Tycker du att ägaren ska ligga ute med ett sexsiffrigt belopp för din skull i 1,5 år, utan att ens få bankränta för pengarna? Är inte det att hoppas på ganska mycket? (Det undantag jag kan se är om ägaren är en av dina föräldrar, då är det mer rimligt, om än långt ifrån självklart.)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Tack för alla era svar och synpunkter. Jag tänker såhär, hade jag köpt hästen imorgon dag och den hade skadat sig på söndag, då hade jag ju fått stå för samma kostnader som om jag skriver någon sorts kontrakt på att hästen är "min" i alla avseenden utom på pappret. Det blir liksom samma pengar om ni förstår vad jag menar. Men jag förstår hur ni tänker också:)

Jag kommer om 1,5 år vara färdig med min läkarutbildning, därav jag kan säga att säkert kommer få jobb och med all säkerhet ett lån då mina möjligheter att betala tillbaka allt är goda.

Hästen kostar 100 000 och är av någon anledning svårsåld. Tror att priset ligger i överkant. Visst det är en fin häst med bra stam, men det är en valack som dessutom har förlorat ett år i sin utveckling pga okunskap hos tidigare ägare. Jag har ju som sagt fallit pladask för hästen och för mig är den värd 100 000 både idag och om två år. Nuvarande ägare ska flytta utomlands inom en snar framtid och behöver "bli av" med hästen snarast. (Tror inte hon är så beroende av pengarna för hästen i sig.)

Det är mkt intressant att höra era åsikter! Skulle vara kul om någon svarade som har erfarenhet av situationen.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

En sak till som slog mig: Nu är ju räntan visserligen mycket låg, men det kan ändra sig. Men om du tänker dig att få ha hästen utan att ersätta ägaren för det lånet under 1,5 år tills du kan köpa den (kommer det att regna ner ett sexsiffrigt belopp samma dag som du börjar på det garanterade jobbet?), så gör ju ägaren en förlust mot om denne skulle ha satt pengarna på ett räntebärande konto eller investerat dem på annat vis.

Tycker du att ägaren ska ligga ute med ett sexsiffrigt belopp för din skull i 1,5 år, utan att ens få bankränta för pengarna? Är inte det att hoppas på ganska mycket? (Det undantag jag kan se är om ägaren är en av dina föräldrar, då är det mer rimligt, om än långt ifrån självklart.)

Det här var en riktigt intressant synpunkt. Dessa banor har jag inte tänkt så mycket i. Kanske för att det inte är jag som är säljaren i detta fallet;) Vad finns det för möjliga lösningar på detta problem tro?
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Ett annat alternativ är ju att du frågar om du får ha hästen på foder utan köptvång eftersom hästen är svårsåld. Och då kanske man kan skriva ett kontrakt på 2 år? Jag som säljare kanske inte skulle vara jätteintresserad men samtidigt är det svårt att sälja häst nu.

Tycker inte du ska bestämma något om köp om 1.5 år med säljaren du vet inte säkert hur framtiden ser ut. Vem vet du kanske hoppar av linjen och tar ett sabbatsår eller vad som helst.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag har haft ett liknande upplägg en gång så jag talar av erfarenhet. Som jag ser det är det en stor risk för både dig och ägaren/säljaren och det är mycket som kan bli fel. Med facit i hand skulle jag ALDRIG gå in i ett liknande samarbete igen, varken som köpare eller säljare.

Det viktigaste att ta ställning till, om ägaren går med på upplägget, är om du är beredd att ha hästen som din i med- och motgångar. Har du haft häst tidigare? Den största skillnaden mot att ha egen häst är att du är 100% ansvarig för allt i hästens vardag, står för alla kostnader, snabba beslut etc. MEN det är i slutändan inte din häst och problemen kan uppstå när du och ägaren blir oeniga om tunga beslut som rör hästen.

Ett drastiskt exempel (inte hämtat från verkligheten) är att du hamnar i en situation där du själv tycker att du lagt ner så mycket tid, ork och pengar du mäktar med efter en förmodad skada, och att din veterinär antyder att avlivning kan nästa steg. Om ägaren då inte samtycker (i de fall det inte är ett uppenbart djurskyddsfall) utan vill fortsätta behandla så är det bara att bita ihop och fortsätta betala, köra hästen fram och tillbaka till klinik och avstå egen ridning/utveckling tills kontraktet löper ut och du kan köpa loss hästen för 100.000 för att sen avliva. Nu målar jag fan på väggen, men man måste nästan vara beredd på värsta tänkbara scenario om man ska ingå ett sånt här avtal. En enkel sökning på Bukefalos om fodervärdar/hästägare ger en bild av hur komplicerat det är att samarbeta på det här sättet, oavsett hur bra det verkar vara från börjar. Kommunikationen brister, man tolkar olika, har olika syn på hästhållning och olika intressen att förvalta (pengar t.ex).

Man kanske kan förebygga mycket genom ett vattentätt kontrakt som förslagsvis bollas med en kunnig hästjurist, men saker kan hända ändå.

Nu känner jag att min inlägg andas lite bitterhet, men jag höll ändå igen lite ;) Visst kan det bli en solskenshistoria också; i bästa fall är hästen frisk under kommande 1,5 år och du kan köpa ut din drömhäst för en rimlig peng efter att haft tid att lära känna den och utvecklats tillsammans med den.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Ett oerhört bra och genomtänkt inlägg! Många tänkvärda punkter och scenarion. ALLT kan hända.

TS: jag föreslår att du ser över möjligheten att låna pengar (kanske av/med dina föräldrar som säkerhet) istället för att låna pengar av en främmande människa (hästägaren).
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Vad finns det för möjliga lösningar på detta problem tro?

Helt ärligt. Jag är inte så pigg på att hjälpa till att hitta lösningar. :o Jag tror nämligen inte tillräckligt mycket på upplägget, för att vilja bidra till det. Jag tycker att vi har sett så mycket som går på tok när det gäller foderhästavtal i olika former här på Buke, att det står helt klart att det är ett Högriskprojekt. Och nu gäller det ju dessutom en värdefull häst.

Jag tycker att förslaget om att du lånar pengar tex av dina föräldrar är det bästa hittills, om du verkligen vill köpa hästen.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag skulle inte våga! När jag köpte min häst så fattades det 10.000:- till det priset jag skulle få köpa för (och då hade endå ägaren prutat redan nästan samma summa),ägaren erbjöd avbetalning på de sista,jag funderade och funderade,men sen tänkte jag,tänk så händer något hästen så fort han kommer hem? Att han får lov att avlivas,vem ska få ut livvärdet, (ägaren skulle ha kvar försäkringen i så fall tills hon viste att han var betald,och inte skriva över mig förens allt var klart) och vem ska betala allt,tex ägaren skulle ju få ut livvärdet,men jag skulle fortfarande stå med vet.kostnader samt en avbetalning på en död häst (om det nu hade velat sig så illa). Så jag tackade nej.

Slutade med att ägaren prutade bort dom där 10.000:- iallafall,och jag kunde köpa kontant! :D
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Haha klart du får vara bitter om du haft dåliga erfarenheter! Jag vill ju höra allas erfarenhet! Själv har jag häst både på foder och på tillridning och det har fungerat hur bra som helst, jag har aldrig haft några problem med något alls. Kanske därför jag är så naiv och tror att en sådan här grej skulle funka??

Bulldoozer: Jag har egen häst nu som jag tränar och tävlar, dock börjar hon bli till lite åren och borde snart få gå i pension eller åtminstone ta det lugnare. Så problemet är inte att jag vill ha en häst, utan jag vill ha just DEN hästen som tråden handlar om...

Till alla: Låter som att det klokaste i denna sitsen är att ta en snack med föräldrarna;) Eller be ägaren om ett fodervärdsavtal, jag ska iaf prata med henne och se vad hon har för tankar och ev idéer om det hela! Tack för allas åsikter iallafall, tror det var detta jag eg behövde höra... :)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Är tanken att du ska ha två hästar,eller ska du sälja/låna ut din nuvarande?
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Det låter som ett bra beslut. Jag tänker, i likhet med flera av de andra att det är en ganska stor risk involverad med att förbinda sig att köpa en såpass dyr (och svårsåld?) häst om 1,5 år, även om det inte händer hästen något så finns det ju inga garantier för att det inte händer dig själv något. Som blivande läkare så är du naturligtvis medveten om detta.

Ett fodervärdsavtal ser jag som en bra lösning på bådas problem (säljare och köpare). Säljaren, som har behov av att någon tar hand om hästen snarast får det problemet löst och du behöver inte "lova bort dig" i förtid. Detta bygger naturligtvis på att säljaren inte är i behov av pengarna. I det fallet är nog ett snack med föräldrarna att föredra ;)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Är tanken att du ska ha två hästar,eller ska du sälja/låna ut din nuvarande?
Jag ska ha två hästar, men med min nuvarande är tanken att träning/tävling ska trappas ner och jag kommer flytta henne från stallet där jag hyr in mig ut till min systers gård där hon kommer få leva livet:) Men detta sker inte förrän jag har en ny tävlingshäst. Förutsatt att stoet jag har nu håller och tycker det är kul såklart!!

Ginne: Ja det är en stor risk och jag känner mig nästan desperat med denna tråden haha... Jag som alltid har lovat mig själv att aldrig köpa en häst för lånade pengar pga riskerna=P Jag ska prata med säljaren om ett fodervärdsavtal, då är ju risken för min del bara att hon vill ha tillbaka hästen (vilken är minimal då hon avvecklar allt som har med hästar att göra och flyttar utomlands)Eller att den blir skyhög i pris efter att jag har tränat och tävlat den i 1,5 år... ;) Funkar inte det, ja då får det helt enkelt bli utvägen genom föräldrarna:)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Eftersom hästen är svårsåld kan du kanske få ner priset?
Ägaren vet ju vem du är och med tanke på flytten vill hon nog få det klart snabbt.
sedan kolla med möjlighet för lån, räntan är ju inte så hög just nu och om 1,5 år kan du kanske betala vad som är kvar på lånet
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar är smartaste lösningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 163
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp