Frågor om "häst på foder innan köp".

Primula

Trådstartare
Vet inte om denna ligger under rätt rubrik men jag testar:)

Jag är en student (har tre terminer kvar på utbildningen) och jag har gått och kärat ner mig totalt i en häst som jag har hjälp till att rida och motionera. Denna hästen är dessutom till salu och jag kan inte släppa tanken på att han skulle kunna bli min. Dock är det en fin häst som kostar en hel del pengar, summan är sexsiffrig. Och detta är inget jag har någon som helst möjlighet att punga ut med som student. Vad jag däremot har råd med i dagsläget är att HA häst. Tanken som då har slagit mig är om man skulle kunna ha hästen på foder tills man är klar i skolan, har fått ett jobb och då kan köpa hästen rätt av. (Jag är garanterad jobb med relativt bra lön när jag är färdig.) Är denna situationen något som nån här har erfarenhet av? Antingen som blivande köpare eller som säljare? Är det någon säljare som kan tänka sig denna lösningen? Vad finns det för kontrakt man kan skriva i denna situationen?

Jag ska såklart prata med nuvarande ägaren och höra vad hon har att säga men ville först bolla lite tankar med alla er kloka människor här på buke:)
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".

Jag personligen skulle aldrig gå med på en sån grej. Tänk om hästen skadar sig under tiden eller kraftigt minskar i värde på annat sätt, eller att köparen ångrar sig... Då står man där. Ingen av mina är värda så mycket (ridhästen är kanske runt 60 000 och unghästen 30 000) som den du tittar på men det borde rimligtvis vara så att ju dyrare hästen är ju mindre är chansen att man lånar ut den.
Men fråga går ju alltid :) Sen är det klart om det var en person som jag vet är superduktig och genom sin ridning och via tävling kan öka värdet på hästen så skulle jag kunna överväga saken.
 
Sv: Frågor om "häst på foder innan köp".