Frågor om gammal omusklad häst???

ratzzy

Trådstartare
Jag behöver lite råd...

Jag har precis börjat sköta om en 20 årig dam som gått som avelsto & inte
blivit riden på 4 år!
Hon är helt muskelfattig såväl i rygg som ben.
Tunn i hullet & spetsigt kors.
Går det att träna upp henne så sakteliga (till promenadridning) eller är det
försent??

Om det går...hur börjar jag & med vad?
Promenera ut med henne för hand eller rida korta skrittpass på grusväg eller
skogsväg?
När vågar man sitta upp utan rädsla att hon faller ihop?:eek:

I hagen har hon ett fantastiskt fint luftigt steg & där "höjer" hon upp ryggen så hon blir riktigt graciös.
När hon står i boxen ser hon däremot svankryggig ut.

Tacksam för råd & tips då jag själv inte har erfarenhet av äldre hästar.

Sv: Frågor om gammal omusklad häst???

Jag köpte "min vackra vita", november 2001, när hon var 17 år och riden sporadiskt, mest skrittad i skogen senaste sju åren någon gång då och då...

Jag började med att första månaden mest lära känna henne, promenera vid hand, för att både hon och jag skulle lära känna omgivningarna och varandra.

Därefter ökade jag ut motionen, med tömkörning/longering, med lös inspänning, samt uppsutten skritt i skog och mark 1-2 ggr i veckan.

Vid den tiden, var vi inne i mitten på december, så då drog vi ner lite och övergick till lite repövningar/longering i hage med snödjup.

Januari lite små skrittpass i hage, samt i sällskap med övriga stallkompisar. Det var skritt på plan mark, samt en och annan liten backe, det kunde även bli en och annan försiktig travövergång, där underlaget så tillät. I februari var det dags, att dra igång lite trav och någon galoppövergång.

I slutet av april, lagom till damens 18-årsdag, red jag vårt livs första rejäla dressyrpass tillsammans i hagen.

Jag hade ingen brådska utan jag lät igångsättningen, ta den tid det tog - dvs. 4-5 månader och under tiden, försökte jag kolla över foderstaten och vad hon verkade behöva för att fylla ut här och där. I stallhyran ingick krosshavre och korn, men jag lade till lite krafft groov och lucern.

I dagsläget är damen 27 år och vi är nu igång med igångsättning igen efter vinterdvala. Just nu är vi inne på ca 1 timme skritt, 40 minuter på lång tygel längs med vägarna och sedan ungefär 20 minuter på tygel, raka spår, några vändningar och ett par travövergångar.

Damen skulle säkert orka mer, men inte jag. :D

Prata med ägaren om hennes foderstat, h*n vet ju vad hon äter och hennes behov etc. (Äldre hästar behöver ofta mkt protein, vi fodrar med lucern som tillskott t.ex.) Ha också i beräkningen av foderstaten erat hö (värdena) ifall det inte är samma som hon fick i sitt 'gamla' stall. Longera en vecka (eller två) så får hon börja utan ryttare, sedan kan du rida korta ritter med lite trav. Håll koll på hullet, ta gärna kort på ryggen och så, (kan också mäta 'midjan' på henne) så ser du vad uteckling som sker.

Till promenadridning behöver hon ju inte musklas särskilt mkt om det är lunga turer vi pratar om, för det kommer hon ju bygga upp under tiden? Tänk bara på att medans du sätter igång, så träna, men inte för hårt, alltså, det räcker inte med tre varv skritt och tre varv trav så är hon klar, men håll koll så att hon inte får för mkt flås och att hon inte blir för trött. Samma i ridningen, hon ska ha energi kvar när ni kommer tillbaka till stallet.

Tillägg, har jag aldrig sett en häst som höjer ryggen när dom 'show-ar' i hagen....

Kolla över hästens foderstat om den är så kantig. Ev kanske hästen behöver mer foder.

Annars hade jag tagit det väldigt lugnt med hästen. Att sätta igång en gammal häst är inte lika lätt gjort som en unghäst. Jag hade börjat med att jobba den från marken antingen i töm eller i träns a la barock. Och i början i skritt. Longera hade jag varit försiktig med. Böjda spår i obalans med så gamla ben och leder är inte nyttigt. Det sliter enbart. Med så gamla hästar tycker jag att man lite får se till att vatenda steg de tar är i kvalitet. För de har inte så många steg kvar.
Så jobba den i form i skritt avsuttet först och låt den stretcha ut sin kropp genom att böja den och få den att söka sig framåt/nedåt. Flytta den lite i sidled så den får stretcha sina bakben genom att kliva i sidled, med fokus främst på att inner benpar kliver utåt.
När den blir mjukare hade jag börjat trava. Och när det går hade jag börjat sitta lite på den beroende på hur snabbt det går. Jag hade inte satt mig på en så gammal och avställd häst efter en vecka. Den har ju stått i 4 ÅR inte 4 veckor.
Jag hade nog planarat någon månads avsuttet jobb snudd på. Hellre det än slitage i onödan. Gör man rätt kan man få ha hästen i många år till.

Tusen tack för era råd.
Jag hade ochså tänkt skynda långsamt med henne och börjar med att lära känna henne för hand
samt se över foderstaten.
Börjar med att promenera och låta henne "äta upp sig" i godan ro!
Vi har ju ingen brådska :)

Nej, det är klart det ska göras försiktigt. När jag tänker longera så tänker jag också på stora volter, alltså väldigt lite spårning/böjning. Och sitta på den efter 1-2 veckor, då menar jag rakt fram 5 - max 10 min.

Vad jag heller inte vet iofs är hur mkt den var riden förut, jag förutsatte att den ändå har varit i träning en gång i tiden, men har den bara varit promenadhäst mellan varven den varit dräktig, så är det klart tyngre. Men om den har varit i bra träning så hittar man ändå ganska lätt tillbaka. Sedan säger ju inte den biologiska åldern allt heller, vi har haft 27-åringar som varit i skick som 17-åringar. Denna 20-årnigen kan ju vara i riktigt bra skick i grund och botten, men otränad eller så är den snarare 25 och gammal. Går ju inte att avgöra förrän man sett den. Men eftersom den var pigg och glad och visar upp sig i hage antar jag att det är en ung-gammal häst (: P)

Som flera redan sagt kolla foderstaten först. Och att hästen är frisk, tänderna ok och ingen mask.

Min häst är 19 år och såg hemsk ut efter sista fölningen. Ärligt talat så blev jag riktigt orolig om hon skulle bli sig själv igen. Men tack vara MÄNGDER av lucernhack, lusernpellets och många skvättar olja är hon fin i hullet igen efter 6 mån massmatning. Nu har hon äntligen något att börja bygga muskler på.

Utan hull-inga muskler!

Nöj dig med promenader till att börja med och göd upp henne. Sen kanske lite skrittpass och longering kan komma in i bilden. Är hästen frisk så är det inte helt hopplöst att hon kan lufsa runt i skogen på sikt.

Lycka till // Voff

Jag har ett 22årigt fullblodssto som är mycket sporadiskt riden sedan hon togs av banan och ställdes i avelsbox. Det har varit problem med tänder och mage. Hon står nu på lösdrift med fri tillgång på hösilage, får lite extra av mig (mest för mineraler, b-vitamin och biomag) och är nu på gränsen till tjock! Ska sätta igång henne snart och även då skola om henne till ridhäst. Hon är pigg och glad och blank och social och skitrolig att rida.

Lycka till med din.

Avmaskad är hon & äter med god aptit.
Hon har tidigare tävlat dressyr men inte gjort ett skvatt mellan fölningarna,
utan bara varit mamma.

Än har jag inte gått ut med henne för hand utan vill att hon får komma till ro
först.
Har nöjt mej med att rykta & gulla med henne i stallet.

Hon är rätt stressig när man leder henne till hagen,småspringer - gärna runt dej och är på tårna.
Blev lite fundersam, trodde nog att en så "gammal" häst som är tävlad & så skulle vara lite lugnare att leda & lite mer trygg i sig själv även på nya platser.
Kanske är hon bara osäker ännu & lugnar sig när hon varit här lite längre??
Hon har ju bara varit här i drygt en vecka!
Men om hon visar sig svårledd så är det väl inte för sent att "lära rätt" eller är vanans makt stor om hon fått lov att springa över folk innan?

Tyvärr kan jag inte ställa frågor till förra ägaren om henne,vad hon är van vid, hur hennes temperament är osv :crazy:

Förre ägaren har flyttat till Spanien, hennes far vill inte sköta hennes hästar här hemma & gjorde ngn bytesaffär med "min stallägare" via ett föl, & så hamnade stoet här!
Fd ägarens far har inte alls den info jag skulle vilja ha om hästen tyvärr.
Tror fd ägaren & dennes far har ett kyligt förhållande då han inte är villig att
vidarebefodra adressen el mailadress.
Verkar bara som om hästarna ska väck...

:rofl::rofl::rofl:

Har du snott min häst eller :D

Min är tävlad till MSV dressyr och slog dank som jag beskrev tidigare. Hon är 19 men är helt tossig ibland i hanteringen. Stressad, framförallt på nya platser. Turbo i ridningen...:o

Hon har missat HEEELT att hon är "till åren". Hon var lika dan under dräktigheten. Men med tiden har hon landat. Mycket av hennes beteende har nog med att göra i hur hon blev markhanterad förr. Tror det kan ha tagits mycket genvägar. Vet att hon leddes i kedja istället för att läras leda osv. Jag behandlar henne som vilken häst som helst utan krussiduller och det gör henne lugnare.

Nu går hon jättefint i grimmskaft, som vilken häst som helst. Men hon kan få sina dagar. Som idag :mad: Värst är hon i samband med brunst. Då blir hon väldigt stoig och brötig.

Igår hade jag en häst som gjorde krumilutter i hagen jag sällan skådat. Det var fullt ös så snön yrde. Trodde hon inte skulle få stopp innan staketet ibland. Hon visade upp smidaiga bockar och brallar i en serinad av pruttar och hon stod på bakbenen och slog med frambenen. Jättesnygg att se på gammeltanten :love:

Jag behöver lite råd...

Jag har precis börjat sköta om en 20 årig dam som gått som avelsto & inte
blivit riden på 4 år!
Hon är helt muskelfattig såväl i rygg som ben.
Tunn i hullet & spetsigt kors.
Går det att träna upp henne så sakteliga (till promenadridning) eller är det
försent??

Om det går...hur börjar jag & med vad?
Promenera ut med henne för hand eller rida korta skrittpass på grusväg eller
skogsväg?
När vågar man sitta upp utan rädsla att hon faller ihop?:eek:

I hagen har hon ett fantastiskt fint luftigt steg & där "höjer" hon upp ryggen så hon blir riktigt graciös.
När hon står i boxen ser hon däremot svankryggig ut.

Tacksam för råd & tips då jag själv inte har erfarenhet av äldre hästar.

Tycker du ska börja gå kortare pass i skog och natur, där det är kuperad terräng.

Efter hand ökar du distansen.

Ta det försiktigt till en början så hon ej drar på sig skador el liknande ..!!

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 844
Senast: Lindon
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 341
Senast: Appetax
·
Träning Nu när jag hittade en ny häst och allt gick så snabbt, kunde vi ej ha kvar min "gamla" häst.. Vi var tvugna att sälja/hyra ut henne...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 606
Senast: Åsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar