Frågor om Fiberkabel

Sv: Frågor om Fiberkabel

OK, och ja tanten, det var vad jag trott men tänkte kolla för säkerhetsskull nu när det fanns de som redan fått inkopplat :-)

Kommer att dra in kabeln under ett skåp i tvättstugan, ett överskåp för att vara exakt, så det borde ju gå att koppla in skapligt bra där...

För övrigt var grävningen ingen kul historia här.... De grävde över vår väg när det var tjälat, nu när det släppt blev det ett halvmeterdjupt dike fyllt med lervälling:mad:
Grannen har varit snäll och lagt i en skopa grus men antagligen kommer vi att få lov att gräva om i vår för att få det bra, just nu är det ett gungfly och hästarna sjunker rejält när vi ska över.
Nog borde de som grävt få stå för att återställa, eller?:confused:

Det kan jag inte tänka mig att de har skyldighet att återställa även om jag självklart förstår att det är tråkigt att vägen förstörts. De har ju bara gjort vad du har bett dem göra.

Jupp. Telia var den vi beställde av. De ansvarar för fiberindragningen i delar av Stockholmsområdet. Du kan få se avtalet för grävningen. Ingen förening bildad utan Telia avgjorde att västerort var värt att erbjuda fiberindragning i efter ett antal runtfrågningar. Telia tog i sin tur in relacom och recon att gräva för fiber. Vi skrev med Telia i augusti med utlovad leverans senast 31/12. 23/12 fick vi brev från Telia om att leverans skulle ske andra kvartalet året efter. I maj efter ett antal påringningar kom nästa brev om att de skulle komma i början av juli. Vi ringde och bad dem höra av sig innan de kom eftersom vi har hundar som vi inte vill stressa i onödan. I augusti kom vi hem till ett dike i uppfarten. När skulle vi sagt till om var vi ville ha fiberkabeln tycker du? Sambon tog semester i juli för att vara hemma när de skulle gräva. I slutet september satte de in dosan i hallen, då ringde de dagen innan. Sen ombokade de 30 min innan de skulle komma till dagen efter. Fibern var sen fullt igång i december. Ska jag fota avtalet? Där står att de återställer allt utom ytskiktet, dvs i vårt fall asfalten. Hos grannen vars tomt är identisk (parhus på plan tomt) gick de över gräsmattan. Grävning ingick i vårt pris.

Jag frågade Telia vid minst tre tillfällen hur det skulle bli om vi flyttade och inte ville ha kvar avtalet. De sa då att det skulle sägas upp utan kostnad för det som var kvar av bindningstiden eftersom det var bundet till fastigheten och adressen. Lite som Fortum gör om du flyttar dit Eon levererar. Så var det inte visade det sig trots att Telia erkände att de inte kunde leverera dit vi bor nu och trots att avtalet sa att om de inte kunde leverera så bröts avtalet. Tja, jag väljer inte Telia igen. Sen får du göra som du vill. Kundvård är inte deras starka sida.

Här kan du läsa mer om Telia och deras roll att dra in fiber: www.oppenfiber.se

Senast ändrad:

Nja jag har INTE bett att det ska grävas över min väg, det är fibern till hushållen bortanför mig..... Dock är även samfällighetsvägen också skadad.

Kan nog tycka att jag inte ska behöva bekosta att grannarna får fiber till sig??? Det vi anlitade för att gräva på gården gjorde ingen skada alls, visst att det sjunkit undan lite, men det var jag beredd på, men INTE att det ska vara en halvmeterdjupt dike över min väg!

Kan nog tycka att jag inte ska behöva bekosta att grannarna får fiber till sig???

Vad säger grannarna då? Vår granne grävde över vår enskilda väg när de drog om sin vattenledning och har tagit ansvar för att återställa och fylla på grus när det har behövts.

Har inte tagit det med grannarna, kan ju tycka att det ligger på föreningen (som anlitat grävfirman) att ta tag i det. Handlar om ett antal hushåll ovanför mig (två byar).
Ska kolla med föreningen hur det ställer sig.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag blir galen !! I ca 2-3 veckor har vi inte kunnat komma ut på Internet, eller jo vi får upp startsidan men när vi ska gå in på...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: hoppsann
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 052
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama