Frågor om Fiberkabel

Lantisen

Trådstartare
Har några frågor om fiberkabel.
Det har börjats prata på att bilda fiberförening där jag bor. Jag har verkligen ingen kolla alls på detta. Hoppas att ni Bukefalister kan hjälpa mig lite med svar. Det verkar som det är Telia som är aktuell på att leverera internet, tv o tele i fibern.
Det är tv, tele o internet med i fiber har jag fattat.
Men får man all hem telefoni via fiber?
Får man fort farande räkning på ringda tele samtal?
Är det "bara " tele abonnemanget som är med på månadskostanden på fiber?
O vad behöver man hemma för att kunna använda fiber anslutningen? Behöver man köpa till någon trådlös router eller likande eller drar man ny kablar inne?
Kan man öka tv utbudet om man vill ha fler kanaler på tv?

Mycket tacksam för svar. God fortsättning på nya året!
Lantisen

Sv: Frågor om Fiberkabel

Finns flera trådar, bl.a. denna
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1186496&highlight=fiberf%F6rening

I vår bygd har vi kommit så långt att det är dags att blåsa fiber. Driftsättning under våren.

Vi betalar 10.200 kr totalt - och då har föreningen tagit höjd för kostnader för drift och annat.

Så småningom kommer det att beslutas om vilken leverantör som ska vi ska ha. Flera har varit intressanta. Styrelsen är lockade av Telia. De erbjuder TV, telefoni och bredband (100) för 350 kr i månaden.

Här finns inga egentliga alternativ. Jag har USEL mobiltäckning och telefontrådarna är i dåligt skick och kommer inte att repareras om de ramlar ner. ADLS har maxhastighet på 6-8 och det kommer inte att vara tillräckligt om några år, det är jag övertygad om.

Regeringens mål är att 90% ska ha fiber. Det har funnits pengar att söka. Nu har de hittat andra bidrag. en bekant har i sin förening på ett annat håll i länet sökt kanalisationsbidrag och där hamnar de på någonstans mellan 12-15' per anslutning.

Jag har jobbat på Telias fiberavd. så ska försöka svara på dina frågor :)

Först och främst så kan det se olika på beroende vilket avtal ni väljer (det finns massor med olika avtal) men svarar utifrån hur det oftast ser ut.

Om ni kommet behålla kopparnätet (telejacket) så kan ni ha både vanlig fast hemtelefoni eller telefon via fibern, sk bredbandstelefoni. Bredbandstelefoni fungerar dock bara om bredbandet fungerar, så dör strömmen så dör telefonen också. Kvalitén på samtalen är dock bättre och abonnemangsavgifterna är lägre. Samtalsavgifterna är de samma.

Ofta tecknar man ett abonnemangsavtal för alla tre tjänster (det brukar dock finnas välkomsterbjudanden med 6 fria månader eller liknande). Du betalar alltså oftast fortfarande abonnemangsavgifter för bredband, TV och telefoni (om du väljer de tjänsterna). Men abonnemangsavgifterna är lägre än "vanlig" tv.

Vanligtvis så hjälper Telia till med anslutningen inne i huset och installerar ett "anslutningsskåp" (liknande ett proppskåp, men ganska litet) där uttag och plats för router finns. Ibland får ni hjälp att dra nya uttag till valfria platser i huset, men allt sånt kommer ni få reda på. Beroende på anslutning så kan det hända att ni får skaffa egen router (kostar mellan 199-999 typ) men det kommer ni också få veta i förväg.

Bredbandshastighet och TV-utbud väljer ni själva, och det kommer vara mer att välja på än ni haft tidigare :)

Skriver från mobilen så ni får stå ut med lite kass grammatik och ev stavfel :)

Det har börjats prata på att bilda fiberförening där jag bor. Jag har verkligen ingen kolla alls på detta. Hoppas att ni Bukefalister kan hjälpa mig lite med svar. Det verkar som det är Telia som är aktuell på att leverera internet, tv o tele i fibern.
Men får man all hem telefoni via fiber?
Får man fort farande räkning på ringda tele samtal?
Är det "bara " tele abonnemanget som är med på månadskostanden på fiber?
O vad behöver man hemma för att kunna använda fiber anslutningen? Behöver man köpa till någon trådlös router eller likande eller drar man ny kablar inne?
Kan man öka tv utbudet om man vill ha fler kanaler på tv?

Lantisen
Du får TV via en box där du väljer vilket utbud du vill ha.Även boxen finns en med inspelningsmöjlighet.
Internet väljer du vilken hastighet du vill betala för.
Hemtelefon kan du få sk IP telfoni via fiber.
Allt detta kostar månadsavgift,men fiberstallationen är en engångskostnad.
Fiberoperatören/installatören låser säkert er till er x antal år.

Tack för era snabba svar.
Vi kommer inte att ha kvar koppar tråden. Den har krånglat och Telia har brevledes talat om att den kommer inte allt lagas igen. Vi är enda hushållet på en låång kabel. Så mobilen är alternativet att ringa med än fungerar bredbandet på lägsta fart men kopplar bort väldigt ofta. Så Fiber låter lockande. Stömavbott har vi bra haft 3 ggr på 10 år. Det har lags förslag på kostnad runt 18.000kr beroende på hur många som ansluter sig i grann föreningen.
Men man ansluter någon form av motagningsbox där fiberkaben går in antar jag. Och sen något trådlöst i huset antar jag. Det borde jag klara att för stå och kunna använda.

Många tack för informationen.
Lantisen

Senast ändrad:

Det har lags förslag på kostnad runt 18.000kr beroende på hur många som ansluter sig i grann föreningen.
Men man ansluter någon form av motagningsbox där fiberkaben går in antar jag. Och sen något trådlöst i huset antar jag. Det borde jag klara att för stå och kunna använda.

Många tack för informationen.
Lantisen

Här har jag precis borrat ett hål för ett rör och skruvat fast en dosa på ytterväggen. På insidan kommer en annan dosa att monteras av de som sköter installationen. Jag har förutsatt att det funkar på samma sätt som mitt trådlösa modem.

Kostnaden varierar säkerligen med hus många medlemmar ni blir, om ni momsregistrerar er och hur mycket egeninsats i form av arbete som medlemmarna lägger ner. Allt som medlemmarna kan bistå med behöver ju inte köpas. Tex röjning innan grävning osv osv.

Har ni gjort enligt ByNets koncept eller på något annat sätt?

Vi har fiber på landet. Toppenbra tycker jag!

Internet har vi en trådlös router vid "stora dosan i väggen". Asbra! Den fick vi köpa själv, men det är värt att köpa en dyrare med bättre täckning så det når hela huset!

Telefon så har vi en trådlös med 2 stationer varav huvudstationen måste vara kopplad till "stora dosan i väggen". Rätt smidigt, men jag önskar man hade kunnat ha både en stationär telefon och trådlösa, men det finns bara ett uttag för telefon, i våran dosa i alla fall...?

TV så har vi ännu bara 1 tv och 1 tv-box, den måste ha kabel ändra från "stora dosan i väggen" (jag vet ärligt inte om den har något riktigt namn...) så tänk strategiskt vart du placerar denna! Hade jag fått välja hade jag INTE valt källaren (där den först placerades av en ovetandes sambo innan jag kommit in i bilden, därifrån vi inte ens kunde dra kablar in i huset på något enkelt sätt) Sedan när jag ifrågasatte varför de som jobbade med den hade placerat allt i en fuktig källare och inte sagt ifrån att det inte var bra på något vis så flyttades den (utan att jag fick vara med och välja ställe igen) och sitter nu i ett förråd på övervåningen. Bättre, men inte optimalt då det är låååångt till vår tv. Men såhär efter 1,5 år så kliver man över tv-kabeln utan att se denna. Och jo, den ska in i taket/väggen så småningom, men det är ju lite jobb med detta...

Sen en tankeställare till. I vår förening så lovade dom att det skulle bli Telia. Så min sambo band sig till Telias mobila bredband i 3 år i samband med att han köpte dator när det var bestämt att det skulle grävas fiber, för det skulle gå att ändra det abonnemanget till fiber senare. Dock så vann inte Telia upphandlingen sedan... Så vi har i flera år betalat för ett mobilt bredband vi inte använt, som inte ens fungerat pga dålig täckning på gården. Gör inte om detta misstag så sparar du tusenlappar.....

Sambon jobbar på Skanova som äger Telias alla fiberkablar. Han låter hälsa att ni kan ringa till Skanova innan föreningen/byalaget gör något så kan ni få tips och råd hur ni ska göra. De har telefonnummer 0771-816000, val 1 sen val 5.

Inte menat som reklam utan mer som hjälp så att ni inte lägger ut pengar eller jobb i onödan!

Mvh Miks

Men får man all hem telefoni via fiber? Hemtelefonin får du genom fibern genom IPtelefoni. Det är lägre månadskostnad men samtalskostnaden är densamma.
Får man fort farande räkning på ringda tele samtal? Ja precis som vanligt.
Är det "bara " tele abonnemanget som är med på månadskostanden på fiber? Japp.
O vad behöver man hemma för att kunna använda fiber anslutningen? Vi fick med allt som behövdes för att komma igång i vårt abonnemang. Vi har trådlöst till hela huset.
Behöver man köpa till någon trådlös router eller likande eller drar man ny kablar inne? Vi fick med en trådlös router och boxer till tv´n i vårt abonnemang. Man kunde välja till en inspelningsbar boxer om man ville det.
Kan man öka tv utbudet om man vill ha fler kanaler på tv? Ja du väljer själv kanalpaket hos den leverantör som du väljer.

Lantisen

Se svar ovan i fetstil!

I vissa föreningar görs en gemensam upphandling på leverantör medans i andra så får du välja leverantör själv. Vi fick välja själva vilket är irriterande eftersom det blev 200 kr dyrare varje månad för oss än om föreningen hade valt leverantör. Detta var inget som vi blev tillfrågade om utan styrelsen bestämde detta själva. Jag tycker att det var ett så stort beslut att det borde röstats om det men tyvärr var det några i styrelsen som tyckte att de kunde göra som de ville och vi fick veta först när beslutet redan var taget. Att det hade blivit billigare om hela föreningen hade valt samma leverantör fick jag veta av telia.

Vårat har kostat ca 25000 kr totalt och då grävde vi själva ifrån vägen och till baksidan av huset där boxen sitter. Vi satte boxen i sovrummet och därifrån är allt trådlöst. All installering av boxern på väggen gjordes i etapper av föreningen anställd personal. Installeringen av router och boxern till tv´n gjorde vi såklart själva.

Vårat har kostat ca 25000 kr totalt och då grävde vi själva ifrån vägen och till baksidan av huset där boxen sitter. Vi satte boxen i sovrummet och därifrån är allt trådlöst. All installering av boxern på väggen gjordes i etapper av föreningen anställd personal. Installeringen av router och boxern till tv´n gjorde vi såklart själva.

Vårt kostar som sagt 10200 totalt. Föreningen levererar fiber till tomtgränsen. Grävningen därifrån, till husväggen, kostade 500.

Vi drog in fiber i förra huset vi ägde. Efter den resan med Telia vill jag varna för några saker.

1. Ska ni bo kvar kortare tid än bindningstiden på abonnemanget så var beredda på att Telia tar betalt för hela bindningstiden vid flytt. Oss kostade det 11000 kr att komma loss då nya ägarna inte ville ta över abonnemanget. Telia var orubbliga. De tyckte att de kunde leverera adsl till vårt nya hus och att 2 mb var motsvarande de 100/10 vi hade innan vi flyttade. Tv kunde de inte leverera till den nya adressen, men den skulle vi betala för i alla fall.

2. Se till att redan nu se ut var ni vill att Telias underentreprenörer ska in över er tomt. Ingår tomtgrävande och installation av dosan har entreprenören max 15 min på sig att kolla var de ska in. Får de inga anvisningar eller om ni inte är hemma så gör de som hos oss och gräver upp asfalten i värsta fall, trots att de lika gärna hade kunnat gå över gräsmattan. Telia tar inget ansvar för detta. De informerar inte heller när de kommer utan ni får vara beredda på att de kan komma närsomhelst inom en tvåveckors period.

Själva fibern fungerade dock bra när den väl kom efter 1,5 års väntan. :) ovanstående skulle dock göra att jag skulle fundera både en och tio gånger innan jag band mig hos Telia. De är noll flexibla. Total kostnad 26000 inkl. återställning av uppfarten. Vi bodde då i en närförort till sthlm och ca 60% av husen på gatan valde att ansluta.

Senast ändrad:

Vi har fiber från Telia
Vi är ett av deras pilotområde så de har betalat oss för installationen då det var en del som gick snett men allt löste sig tack vare duktig personal på reklamationssidan :)
Själva fibern valde vi att dra in till en klädkammare och på väggen har vi ett hemmabyggt skåp (fanns inga färdiga att köpa för 7 år sedan) där allt kablage ut till övriga ställen i huset finns (korskoppling). På en luftig hylla ovanför finns all teknisk utrustning som vi har fått från Telia dvs bredbandsmodem, konverter till telefon och switch till tv'n vi har 2 tv-apparater. Det vi själva har köpt är en router för bredbandet. Vid TV'n finns det en digital box och vi valde en inspelningsbar vid senaste bytet och den fungerar klockrent.
Vi är supernöjda med vår fiberinstallation och vi har mer bandbredd än vad vi betalar för:D

Menar du verkligen att Telia grävde? Låter ju jättemärkligt!

Bindningstid gäller ju alla typer av abonnemang, även om man flyttar. Det är i get specifikt för fiber

Vi har precis installerat vår fiber och är supernöjda. Vi valde Telia som leverantör och fick ett jättebra pris (helt utan bindning) första året.

Vi drog in fiber i förra huset vi ägde. Efter den resan med Telia vill jag varna för några saker.

1. Ska ni bo kvar kortare tid än bindningstiden på abonnemanget så var beredda på att Telia tar betalt för hela bindningstiden vid flytt. Oss kostade det 11000 kr att komma loss då nya ägarna inte ville ta över abonnemanget. Telia var orubbliga. De tyckte att de kunde leverera adsl till vårt nya hus och att 2 mb var motsvarande de 100/10 vi hade innan vi flyttade. Tv kunde de inte leverera till den nya adressen, men den skulle vi betala för i alla fall.

2. Se till att redan nu se ut var ni vill att Telias underentreprenörer ska in över er tomt. Ingår tomtgrävande och installation av dosan har entreprenören max 15 min på sig att kolla var de ska in. Får de inga anvisningar eller om ni inte är hemma så gör de som hos oss och gräver upp asfalten i värsta fall, trots att de lika gärna hade kunnat gå över gräsmattan. Telia tar inget ansvar för detta. De informerar inte heller när de kommer utan ni får vara beredda på att de kan komma närsomhelst inom en tvåveckors period.

Själva fibern fungerade dock bra när den väl kom efter 1,5 års väntan. :) ovanstående skulle dock göra att jag skulle fundera både en och tio gånger innan jag band mig hos Telia. De är noll flexibla. Total kostnad 26000 inkl. återställning av uppfarten. Vi bodde då i en närförort till sthlm och ca 60% av husen på gatan valde att ansluta.

Är du verkligen säker på att det var telia som grävde? Hade ni ingen förening?
Att telia ville ha betalt för hela bindningstiden tycker jag inte var konstigt. Det gick ni ju med på när ni slöt avtalet. Varför skulle de låta er frångå det menar du?

Självklart måste man ju ha gjort klart innan vart dosan på väggen ska sitta. Hur ska de annars veta? Det är väl klart att de drar rakt över närmaste vägen om det inte är förgrävt och/eller anvisningar finns. De har ju bråttom och hinner ju inte stå där och vänta på att folk ska komma dit och visa var de ska gräva.
Om ni hade krävt det så hade de förmodligen kunnat säga mer exakt när de skulle komma eller att ni hade kunnat lämna in anvisningar var dosan skulle sitta och hur det skulle dras. Det tycker jag inte att ni kan skylla dem för. Här fick vi veta vilken dag och på ett ungefär när de skulle komma och kunde man inte vara hemma så fanns det ställen att lämna sin nyckel till så att de kunde gå in ändå. Här fanns inte alternativet att de skulle gräva ifrån vägen och till huset utan det fick man ordna privat om man inte kunde göra det själv.

*kl*

Ni som har indraget, hur stor är dosan som ska sitta inne? Ska till att borra oss in och är osäker på om dosan får plats mellan skåp och kontakt.....:crazy:

16x13x3 cm stor är våran dosa på väggen. Mätte i ett mörkt hörn så det är inte exakta mått men ungefär. Tänk bara på att de måste ha plats att installera grejerna. Det är ett ganska pilligt jobb som tog ca en timme vid två tillfällen.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag blir galen !! I ca 2-3 veckor har vi inte kunnat komma ut på Internet, eller jo vi får upp startsidan men när vi ska gå in på...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: hoppsann
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 052
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama