Frågor om bantning, "selenunderskott" m.m.

S

Skuggabaldur

Har en häst som är bukig pga övervikt. Blev det av hösilage i vintras och har inte lyckats få ner henne helt i vikt till sommaren. Nu går hon på kraftigt bete - finns inget magrare, så det kan man inte göra något åt.
Så nu SKA hon ner i vikt. Så farligt tjock är hon inte, är egentligen enbart rund om magen, vilket gör att sadeln glider fram osv.
Undrar bara hur jag ska klara av det med tanke på hur kraftigt betet är. Visserligen avtar ju energin nu mot hösten, men ändå... Hon får enbart hö nu - inget kraftfoder. Ska försöka rida ordentligt, men kommer det att hjälpa?
Det är en lättfödd, nätt islandshäst på ca 1,33 m. Jag gissar på att hon väger mellan 300-350 kg. Hur mäter man egentligen vikten på en bukig häst? För hon är ju inte tjock där man mäter bröstomfånget direkt, det är längre bak magen är stor!
Gjorde foderstat på Hippcampus och fick fram att hon fick för lite selen, med den foderstaten (6 kg hö). Men hon äter ju gräs också, hon kanske får i sig mer där? Och ska hon ha 6 kg verkligen med tanke på att hon äter hela dan?

Sv: Frågor om bantning, "selenunderskott" m.m.

Vad har du för höanalys? Bukiga hästar brukar ha proteinbrist, testa att ge lucernhack (går att byta ut ett kg hö mot 1 kg lucern ifall du tror att din häst får för mycket energi annars).

Jag skulle nog ge 6 kg, det verkar vara en lagom mängd till en häst som väger 300-350 kg, även fast den går på gräs fortfarande. Testa och se hur mycket hon vill äta.

/Linda

Sv: Frågor om bantning, "selenunderskott" m.m.

Hurra, ett svar:) !

Ingen proteinbrist, det är kollat (vi har analyserat hö't och jag har frågat både vet. hovis mfl, det är övervikt/för mycket grovfoder).
Ok, så du skulle ge 6 kg även om hon bantar? Vill ju att hon ska gå ner, inte hålla den vikten hon har nu. Kan tillägga att hon motioneras ordentligt och som sagt ingen kraft, så länge hon inte behöver det nu.

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat