Frågor kring kastrering

Sv: Frågor kring kastrering

Gizmo är kastrerad kirurgiskt nu.
Läktiden var två veckor med korta promenader, sedan var han i princip hel men han äter kortison också så det kan ju gå snabbare.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Kastrerade min hund för snart 2 månader sedan, 2 år gammal då. Främst p.g.a att han inte ska gå i avel samt att vi även har tre tikar i familjen.

Tycker inte det blev nån märkbar skillnad faktiskt, enklare att slappna av i olika miljöer bara vilket förstås är positivt. Fortfarande intresserad av att sniffa omkring men det är inget jag stör mig på. Han har dock alltid varit en ganska enkel hund och jag har kunnat ha han lös överallt.
Just nu har vi faktiskt en löptik i familjen och han bryr sig nästan inget. Kan sniffa henne lite i baken men sen är det bra. Han var dock inte så jätteextrem innan kastreringen men kunde ligga och gnälla lite när dom var i höglöp.


Läktiden var ca. 1 vecka lugn koppelpromand så inte stygnen går upp. Sen fick man ju hålla koll så han inte var där och slicka och så. Jobbigaste med det hela var den där jäkla tratten som var ivägen överallt :p Använde tratt i början så han inte skulle kunna nå dit alls. När han inte blev lika intresserad av såret så kunde jag använda en såndär upplåsbar "halskrage".
 
Sv: Frågor kring kastrering

Min är kastrerad kirurgiskt och fungerar utmärkt med alla typer av hundar.
Jag är glad att vi gjorde det, men önskar att jag visste hur hunden kunde reagera innan.
Det blev en total chock för mig när vi skulle hämta honom från veterinären och han skrek av smärta (eller rädsla möjligtvis?). Det var fruktansvärt och vi var helt oförberedda på detta och var alldeles för uppjagade för att höra något som veterinären sa.
När vi kom hem sov han hela dagen, för att vakna lagom till läggdags och fortsätta skrika.
Vi fick ge honom extra smärtstillande för att han skulle kunna sova och på morgonen åkte vi tillbaka till veterinären då han fortfarande skrek så fort han var vaken.
De tittade på honom och sa att det såg okej ut, men gav honom ännu mer smärtstillande.
Efter det så lugnade han ner sig, men det tog ytterligare 2-3 dagar innan han hämtade sig.

En hemsk upplevelse som jag inte alls var förberedd på.
Men nu är allt som vanligt och han är helt underbar!
 
Sv: Frågor kring kastrering

Jag har precis nyligen valt att kastrera Garibaldi. Han har alltid varit väldigt intresserad av andra hundar, speciellt våra två äldre kastrerade hanar. Men senaste året (han fyllde 4 nu i somras) har det ökat rejält, han kunde inte gå en enda promenad utan att slicka kiss flera gånger, han blev tokstressad, promenaderna handlade bara om att ta sig från en kissfläck till nästa, även inomhus var han hopplöst, var på och slickade på gamlingarna så fort han kom åt.

Till slut fick jag nog, jag såg att hundstackaren inte mådde bra, han var hyperstressad, vi blev irriterade på honom, han läckte urin både när han kissade (fortsatte rinna om honom när han gick iväg efter att ha lyft på benet nånstans) och i sömnen och till slut så tog jag beslutet att kastrera honom.

Det är nu 6 veckor sedan vi kastrerade honom och vilken enorm skillnad det blivit! Det tog 4-5 dagar innan han slutade intressera sig för att slicka på gamlingarna och deras kissfläckar, men nu... nu har jag en glad, pigg, vild och galen Garibaldi som gärna fortfarande leker med gamlingarna men som inte bryr sig om deras kissfläckar.

Han har slutat läcka urin, han är lugn och fin i ögonen igen, han verkar tycka att livet är så himla roligt igen när han tidigare bara stressade. Det känns som att jag fått tillbaka min hund och inte förrän efter kastreringen insåg vi hur jobbig han varit och hur han hade förändrats senaste året eller så.

Chipkastrering fanns aldrig som alternativ för oss då det hade inneburit tävlingsförbud.

Läkningen gick hur enkelt som helst. Han syddes med sån sutur som löser upp sig själv så vi behövde inte ens ta stygnen. Han har själva "kulpåsen" kvar vilket gör att snittet blir litet och fint och jag behövde inte ens tvätta såret en enda gång, det läkte superfint och det enda jobbiga var att försöka få Garibaldi att vara lugn i 10 dagar... efter 2 dagar var han redo att springa och fara som vanligt. ;)

Så här såg såret ut fyra dagar efter operationen:

340539_10150347950199537_753869536_8436002_2132774021_o.jpg


Inom flocken har jag inte sett någon förändring - nu är förvisso alla våra fyra hanar kastrerade (av lite olika anledningar) men nån skillnad i beteende mot varandra har vi ännu inte kunnat upptäcka. Garibaldi själv är precis som vanligt förutom att han blivit av med den här stressen kring kissfläckar och lukter.

Det jag har noterat med de andra hanarna när de blev kastrerade är att det ändrats lite hur andra hundar bemöter dem. En tik som vi hade hemma tillfälligt för några år sedan var ett intressant exempel. Vid den tiden hade vi bara Kenzo och Chili (de som idag är våra "gamlingar"), Kenzo var kastrerad men Chili var okastrerad. Den här tiken avskydde andra tikar men gick bra ihop med hanar. Hon fungerade väldigt fint med Chili, men hon hann inte mer än nosa på Kenzo förrän hon flög på honom... under de fyra veckor vi hade henne hos oss så gick det bara inte att få dem att funka ihop för hon avskydde Kenzo och det släppte bara inte.

Har hört samma sak från andra, tikar som inte gillar andra tikar kan ha problem med kastrerade hanar. Sen hade vi en annan händelse, vi var ute på promenad med alla fyra hundarna och möter vår granne som har en väninna med sig, väninnan har en stor grosser-hane, som är lös och far rakt fram mot våra hundar och matte får inte stopp på hunden. Den enda av våra som är lös är Kenzo, han travar rakt fram och möter den här stora hanen och så står de där och nosar av varandra, Kenzo med glad och vänlig hållning (som han alltid haft mot andra hundar), grosser-hanen mycket spänd men samtidigt tydligt konfunderad... matte till hunden hinner fram och tar undan sin hund och Kenzo travar glatt tillbaka till oss. Jag vet att den här hunden inte är trevlig mot andra hanar så jag hade verkligen hjärtat i halsgropen, men helt klart hade den svårt att avgöra om Kenzo var en hane eller inte och det räddade nog hela den situationen.

Garibaldi har också alltid betett sig mer som om att Kenzo och Chili varit tikar snarare än hanar och jag kan tänka mig att det inte är ovanligt att kastrerade hanar kan slippa bli påflugna av hanhundsaggresiva hanar helt enkelt för att de är mer lika en tik eller i alla fall mer könsneutrala. Men det är mest gissningar och mina egna observationer.

Överlag ser jag bara positiva effekter av kastreringen hos alla våra fyra. Enda nackdelarna har varit att de två äldsta fått rejält mycket mer päls, plus att Kenzo har svårt att hålla vikten och lätt blir lite rund. I övrigt har det bara varit positivt. Mindre stress, piggare och gladare hundar, de har verkligen INTE blivit dämpade, snarare tvärtom.

Det enda som väl var lite dumt var att Kenzo och Chili började bråka efter att båda blivit kastrerade... innan dess hade de funkat fint ihop (förutom en del händelser när Chili var sjuk och hade rejält ont). Kenzo kastrerades först och då funkade de fortfarande bra ihop men när sen Chili blev akut sjuk och fick kastreras pga kraftiga prostataproblem så tog det inte lång tid innan de började ryka ihop helt utan varning. Det hände tre gånger, sen delade vi på dem och därefter försvann beteendet och idag funkar de väldigt fint ihop igen.

Jag tror det berodde på att båda blivit kastrerade med bara 3 månaders mellanrum och att det ställde till balansen i flocken i och med att båda plötsligt blev förändrade. Så länge det bara var Kenzo som var kastrerad var det inga problem och samma sak nu när Garibaldi blev kastrerad; vi har inte sett någon skillnad i hur de andra hundarna behandlar honom. Han och hans kullbror (som vi tog som omplacering för några år sedan) funkar tyvärr inte tillsammans men vi vet inte om det kommer att bli bättre nu, det kan tänkas att det blir så men det är inget vi räknar med utan det får i så fall bli en positiv bieffekt. Det är inte omöjligt att de två kommer att funka bättre i framtiden; de har gått bra ihop tidigare och problemen kom för ett år sedan, ungefär i samma veva som Garibaldi började bli hopplöst jobbig med sina hormoner.

Oj, det här blev långt... jag hoppas att det kan vara till lite nytta. ;)
 
Sv: Frågor kring kastrering

Vi kastrerade vår när han var 1,5 år. Hade precis köpt honom så om det blev ngn jätteskillnad är svårt att svara på.
Han är inte skvättig, bryr dig inte ett dugg om löptikar. Han kan även leka med med hundar som normalt är hanhunds agressiva.
För mig är det självklart att kastrera hundar som inte ska gå i avel.
Det läkte snabbt, han behövde ingen tratt.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Min har en chipkastrering så när det slutar verka om ett gäng månader så kommer vi behöva fatta ett beslut: när jag läste på var det mycket stor risk för sjukdomar (cancer och sånt) i samband med upprepad chipkastrering.

Enda skillnaden på vår herre är att han gillar godis lite mer än innan, vilket ju är praktiskt vid träning men spelar egentligen ingen jättestor roll om hunden gillar andra belöningar.

Nu sist brydde han sig inte ett dugg om en höglöpande tik och de var tillsammans precis som vanligt. Dock vet jag inte om det bara är han som är sådan eller om det är kastreringen, vi hade inte låtit honom träffa någon löptik innan chippet.
 
Sv: Frågor kring kastrering

Vår kastrerade vi vid 2,5 år kirurgiskt. Vi har mycket goda erfarenheter av detta. Vår var precis som den omgiven av tikar som stressade honom väldigt, han kunde inte slappna av, tappade i vikt, började skvätta inne, visade osäker aggressivitet. Allt detta var borta som genom ett trollslag. Det är en vorsthe = mycket energi och det har han kvar, men kan får han sin motion så kan han slappna av och ta det lugnt övrig tid. Klart att rekommendera.

Vi ringde runt och priset ligger runt 3 500 kr hos de flesta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 352
Senast: Johdan96
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 609
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp