Frågor kring hundar

A

Alvin

Har funderat länge nu på hund och har kommit fram till ras. Nu spånar jag inför framtiden, tidigast om ett år när jag har tagit studenten.

Planen är att jag ska skaffa jobb direkt efter gymnasiet och skaffa mig en hyreslägenhet nära ett grönområde. Om planen fungerar så har jag alltså en tanke på att skaffa en hund. Har haft två hundar innan så jag vet vad de behöver och kräver.
Men frågorna jag tänker mig nu är hur mycket kostar en hund i månaden? Jag tänker mig inte en bjässe till hund utan en terrier. Ni som bor i lägenhet i centrum och har/haft hund, hur tycker ni det är? Där jag hade tänkt mig att bo är inte i själva kärnan i centrum utan kanske en km bort men det är fortfarande centralt (om någon hänger med på vad jag menar?).
En till fråga jag har är om ni som har hundar känner att ni har ett behov utav bil när det gäller att ta med hunden på olika aktiviteter, eller låter ni hunden stanna hemma?

Hm, ska se om jag kommer på några fler frågor medan jag sover. Men det vore trevligt om någon kunde ge mig lite synpunkter och svar. :laugh:

Sv: Frågor kring hundar

Min terrier(blandis) på 4 kilo kostar mig ca 100 kronor i mat och 170 kr i försäkring i månaden. Sedan tillkommer ju vaccinationer och andra eventuella veterinärbesök, men det vet du nog redan :) Min bearded collie kostar mig runt 500 i månaden.

Vill du vara med i klubbar kostar det, kurser kostar etc. Men sådant är ju frivilligt :)

Ni som bor i lägenhet i centrum och har/haft hund, hur tycker ni det är? Där jag hade tänkt mig att bo är inte i själva kärnan i centrum utan kanske en km bort men det är fortfarande centralt (om någon hänger med på vad jag menar?).
En till fråga jag har är om ni som har hundar känner att ni har ett behov utav bil när det gäller att ta med hunden på olika aktiviteter, eller låter ni hunden stanna hemma?

Kostnader tänker jag inte räkna upp eftersom mina är större än de flesta terrier-raser, dessutom kostar försäkring (som ju blir en stor del av kostnaden för att ha hund) så otroligt olika beroende på vilken försäkring och vilken ras man har.

Jag bor lite utanför ett större centrum och det fungerar finfint. Jag har nära till ett naturreservat där vi kan gå promenader och det finns många rastgårdar här där jag kan ha hundarna lösa. Dessutom är det lätt att åka runt här eftersom stockholms lokaltrafik är väldigt snälla när det gäller regler för hund i trafiken. Av den anledningen känner jag inget superbehov av att ha bil, MEN jag hade gärna haft det.

Det jag vill ha bil till är att åka ut och tävla lure coursing, som alltid hålls "mitt ute i ingenstans" och tja, utan bil kan man inte ta sig dit :( Så det får man nog kolla upp, vilka aktiviteter vill man pyssla med? hur tar man sig dit? Sedan kan det vara värt att komma ihåg, att OM hunden blir sjuk, så kan man vara beroende av en bil för att hinna till veterinären i tid.

Så fungerar gör det, absolut! Men jag hade gärna bott ute på landet ändå, men det är för att jag trivs bra ute i naturen, inte för att jag tror att hundägandet hade blivit mycket lättare där. (För det tror jag inte att det hade blivit)

Angående bil så visst underlättar det, i synnerhet om man skall köpa stora fodersäckar och annat och så naturligtvis om man skall gå kurs/träna/tävla eftersom många hundklubbar är ganska krångliga att ta sig till.
Största problemet var om någon av hundarna var sjuk/varit sövd eller liknande och man i värsta fall var tvungen att ta taxi till eller från veterinären men det går ju också.
Och det var riktigt kris en gång med akut sjuk hund, ingen taxi, ingen som kunde köra...
Jag var dock hundägare 14 år innan jag tog körkort så visst går det, i synnerhet om man har snälla släktingar/vänner som ställer upp och skjutsar vid behov.

Min lilla kostar ca 100kr/månad i mat och 200 i försäkring typ. (6 kgs terrier.) jag har ingen bil, vi åker buss eller åker med nån annan. Det är inga problem att bo centralt med :)

KL

Jag bodde i lägenhet med min större hund, dock på "landet". Jag tyckte det var jobbigt, mest eftersom jag har en hund som har stort behov av att vara ute. Och då menar jag i princip bo ute under dagarna. Men har man en hund som uppskattar att vara inne mellan aktiveringarna ute så är det nog inga problem :) Nu bor jag i hus, med delvis inhägnad tomt och han är så nöjd när han kan få vara ute jämt när vi är hemma!

Att ha hund utan bil är inget jag någonsin gör om igen i alla fall.. Visst, so
minderårig fick jag ju helt enkelt stå ut, och lita på skjuts samt lokaltrafik. Men sen jag tog körkort och skaffade bil är detndå helt annorlunda! Mina hundar kan följa med i princip vart som helst, när som helst. Behöver jag göra något hundfritt under vår körtur, så sover dom som grisar i sina burar och väntar på mig så länge. Dom är mer avslappnade och nöjda med att vara i bilen, än att vara hemma faktiskt.

Angående kostnad, vad menar du med terrier? Dom finns ju i allt från 3 kg till i alla fall 35 kg utan problem. Jag har själv 5 st terrier hemma, mellan 25-35 kg. Dom kostar såklart bra mkt mer än ovanståendes terriers.. Mina ligger iaf på ca 350 kr/mån i försäkring och ca 300 kr/mån i färskfoder alternativt ca 700 kr/ mån i torrfoder. Detta är per hund såklart.
Sen kostar varje hund i genomsnitt runt 200 kr/mån på bajspåsar, godis, nya koppel/halsband när dom gamla slits, träningssaker etc.

Planerar du att skaffa jobb där du får ha med hunden, eller ska du använda dig av dagmatte/dagis? Är det något av dom sistnämnda så får man ju räkna med dom kostnaderna också.

Personligen trivs jag allra bäst i hus som hundägare! Har provat på lägenhet i Sthlm, gård på landet, villa på landet samt radhus i mindre by. Dom lantliga har varit klart trevligast ur hundperspektiv, då hundarna kan spendera hur mkt tid dom vill ute, finns ofta massor av trevliga ställen att promenera på osv..

Kl. Tack för era erfarenheter och åsikter! :laugh:

Rasen jag tänker mig är Irish Glen of Imaal Terrier så den lär väl väga runt 16 kg.

Drömmen är ju att få bo på landet och ha hundar springa fritt men det är antagligen inte troligt att jag kommer göra först om kanske 10 år, om jag inte vinner massor utav pengar. :angel:

Det bästa och mest praktiska är såklart att finna ett jobb där jag får ha med mig hunden, men det är väl tyvärr ganska få jobb som tillåter det. Om jag ska låta hunden vara på hunddagis så måste jag ha bil för det närmaste ligger nog runt 1.5 mil bort och det är ju ingen sträcka man kan gå varje morgon. Dagmatte vore en bra idé men tyvärr känner jag ingen som i nuläget har tid att ta hand om en hund på dagen.

En tanke jag har är att kanske vänta tills jag har köpt hus men det är alldeles för långt borta för att jag ska orka vänta känner jag. Jag är uppvuxen med hundar och nu när jag inte har någon känns det som om det är något som saknas. Jag vill inte vara egoistisk i mitt val men tanken är ju att skaffa en lägenhet precis vid ett stort grönområde där hunden kan få springa och leka.

Planen är att jag ska skaffa jobb direkt efter gymnasiet och skaffa mig en hyreslägenhet nära ett grönområde. Om planen fungerar så har jag alltså en tanke på att skaffa en hund. Har haft två hundar innan så jag vet vad de behöver och kräver.

Tänk på att det är svårt att jobba heltid om du bor ensam och inte kan ta med hundarna på jobbet. Då kanske du måste skaffa dagmatte eller fixa det på något anat sätt så inte hunden sitter ensam 9 timmar varje vardag.

Men frågorna jag tänker mig nu är hur mycket kostar en hund i månaden? Jag tänker mig inte en bjässe till hund utan en terrier.

Schäfer och labrador, ca 1 fodersäck = 700 kr i månaden + försäkringar som jag betalar varje halvår + eventuella vaccinationer och oväntade utgifter. Sedan tillkommer småsaker som fästingskydd på sommaren, hundschampo, nytt koppel, ben, etc. Kanske kan vi slå ut det på 1200 kr/månad.

Notera att detta inte inkluderar utgifter som kursavgift till valpkurs, vardagslydnadskurs, tävling/utställning etc.

Vilken storlek på terrier talar vi om? Airdale eller fox? En större terrier äter inte mycket mindre än labbarna, men småttisarna äter såklart mindre.

Ni som bor i lägenhet i centrum och har/haft hund, hur tycker ni det är? Där jag hade tänkt mig att bo är inte i själva kärnan i centrum utan kanske en km bort men det är fortfarande centralt.

Jag bor mitt i stan och det fungerar rätt ok. Men visst blir jag irriterad ibland och önskar mig mer utrymme. Transporterna kan vara krångliga, och ofta får man åka långt för att hitta större promenadområden där hunden kan vara lös. Men vardagspromenader på någon timme går bra även här i centrum, man får sicksacka sig fram mellan parkerna. :) Det svåra är inte att hitta kissplatser utan att hitta bra ställen att ex lägga spår utan att störa/störas.

Det går ju inte att bara ta ut hunden på hundens promenader 4 gånger per dag. Den måste få följa med på så mycket som möjligt, vilket ÄR krångligt i stan. Jag har varken bil eller körkort, men planerar att skaffa och ser då fram emot ett betydligt friare liv.

Alltså. Det bor ju massa hundar mitt i storstäderna så det är ju inget problem att bo centralt. Jag bor i centrala Göteborg i vanliga fall och har typ en kvarts promenad till närmsta grönområde, Slottsskogen.

Hur nära man har till grönområde är väl inte det som avgör huruvida hunden kommer trivas, det är ju snarare vilka aktiviteter man tänker hålla på med och att den faktiskt får gå på promenader osv. Och inte bara rastningsrundor utan just aktiviteter och annat. Mina hundar ser nog vår lägenhet mest som en enda stor biabädd. Dom är med mig på en massa olika saker plus att dom tränar, går långpromenader, leker i rastgårdar osv. Därför sover dom ju bara inne, och bryr sig knappast om huruvida det går en väg precis utanför som det gör nu, eller är en grön äng där.

Jag säger som redan sagts, det man ska tänka på är tiden. Man kan inte jobba heltid och ha hund om man inte får ha hunden med sig eller har någon som kan ta hunden på dagarna. Dagis är rätt dyrt, men även dagmatte ska ju ha skälig betalning så då drar det ju iväg. Och det låter som att båda skulle vara ett problem, och också att få jobb där hunden kan vara med. Lyckas du inte lösa något av de tre så skulle jag nog vilja säga att du inte kan ha hund just nu/då. Det kvittar ju hur mycket grönområden man har utanför dörren där hunden kan springa om den ska vara ensam 9 timmar om dagen.

Angående kostnaderna så varierar det så himla mycket så det tycker jag är svårt att spekulera i. Mina hundar äter ett dyrt men sjukt bra foder så jag lägger ut en massa pengar bara där. Om du vill räkna ut vad du skulle ha för månadskostnad så räkna högre än du först tror, för det drar alltid iväg.

Jag har klarat mig utan körkort fram tills nu och tycker det går finfint. Det är bara jobbigt när man ska tävla, eftersom tävlingar och utställningar alltid ligger väldigt off och man ska vara där tidigt på morgonen. Till vardags åker vi buss/tåg överallt. Nu när jag har två stora hundar ser jag dock fram emot att skaffa körkort. :p

Självklart skaffar jag mig inte hund om jag inte kan fixa med rastning på dag, skulle aldrig falla mig in.
Bil kommer nog införskaffas ganska snart efter studenten så hunddagis kan bli ett alternativ. En bekant driver ett hunddagis och vet att jag kan få priset lite nedsänkt.

Jag hade tänkt att träna agility och personsök med hunden så han kommer vara aktiv de flesta dagarna i veckan. Sedan springer jag mycket så tanken är att jag ska springa med hunden också.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 566
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 685
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar