Frågor istället för hinder?

Mabuse

Trådstartare
En undran från en icke-fälttävlansryttare: varför kallas hindren på terrängbanan för frågor? Jag förstår ju att man kan se dem som frågor till ekipaget om de klarar den svårigheten, men varför inte kalla dem hinder?

En undran från en icke-fälttävlansryttare: varför kallas hindren på terrängbanan för frågor? Jag förstår ju att man kan se dem som frågor till ekipaget om de klarar den svårigheten, men varför inte kalla dem hinder?
Alltså, hinder kallas ju fortfarande hinder. Men sedan brukar man i terrängen prata om att banbyggaren ställer olika frågor antingen till ryttarna eller till hästarna. Beroende på hur hindren är byggda kan de uppfattas som olika svåra av ryttaren/hästen. Målet är att hästen alltid ska kunna uppfatta hindren korrekt men att ryttaren ska få fundera ordentlig på hur frågorna ska lösas (vilken linje du ska rida, vilken vinkel, hur många språng, tempo osv.) svårighetsgraden på dessa frågor ökar ju med svårighetsgraden på klassen.
Hänger du med? :confused: :D

Alltså, hinder kallas ju fortfarande hinder. Men sedan brukar man i terrängen prata om att banbyggaren ställer olika frågor antingen till ryttarna eller till hästarna. Beroende på hur hindren är byggda kan de uppfattas som olika svåra av ryttaren/hästen. Målet är att hästen alltid ska kunna uppfatta hindren korrekt men att ryttaren ska få fundera ordentlig på hur frågorna ska lösas (vilken linje du ska rida, vilken vinkel, hur många språng, tempo osv.) svårighetsgraden på dessa frågor ökar ju med svårighetsgraden på klassen.
Hänger du med? :confused: :D

Så frågor är tekniska svårigheter på banan, så att säga? Är alla hinder på en terrängbana frågor, eller är det de lite knixigare som är frågorna? Tänker att det första hindret t ex brukar ju inte vara så knivigt ens om det är fyrstjärnigt, är det fortfarande en fråga då, eller är det bara ett hinder?

Så frågor är tekniska svårigheter på banan, så att säga? Är alla hinder på en terrängbana frågor, eller är det de lite knixigare som är frågorna? Tänker att det första hindret t ex brukar ju inte vara så knivigt ens om det är fyrstjärnigt, är det fortfarande en fråga då, eller är det bara ett hinder?
Nja jag tycker inte att de enklare hindren brukar benämnas som frågor. Utan mest de som kräver lite mer planering och att du som ryttare fattar ett beslut hur du ska ta dig an hindret.
Sedan kan ju även ett hinder i debutantklass vara en fråga men då är det ju för att det är en svårighet på den nivån som ekipaget är på.
Ett sätt att kolla om ekipagen är på rätt nivå skulle jag kanske kunna säga, frågorna ska vara anpassade efter klassens svårighetsgrad. Dock kan ju inte alla hinder på banan vara svårigheter/maxade för klassen. Vilket väl kanske är varför just de hindren som kollar ekipagets utbildningsgrad kallas för frågor?
(Jag vet inte varför just det uttrycket används:angel:)

Tävlar fälttävlan, har dock aldrig hört någon kalla hindren för frågor? Stod i ett stall med en tjej som tävlade CNC**, har aldrig hört henne sägs frågor. Har gått banor med henne också. Var med i Lag SM i ponny fälttävlan, ingen sa något om frågor. (Har då på ett år gått från P70 till P90, ingen har sagt frågor). Så undrar vart ni har hört det?

Första gången jag hörde hindren benämnas som "frågor" var då radiosporten kommenterade från Friends i år, då både expert kommentatoren (tror det var Maria G) och radiosportens utsända benämde hindren i Grand Prixen som just frågor till ryttaren.

Är väl kanske inte lika vanligt på ponnynivå, dvs att man benämner det som frågor men annars är det ju som sagt väldigt vanligt att uttrycket används.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: hamilton1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V