Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, hinder kallas ju fortfarande hinder. Men sedan brukar man i terrängen prata om att banbyggaren ställer olika frågor antingen till ryttarna eller till hästarna. Beroende på hur hindren är byggda kan de uppfattas som olika svåra av ryttaren/hästen. Målet är att hästen alltid ska kunna uppfatta hindren korrekt men att ryttaren ska få fundera ordentlig på hur frågorna ska lösas (vilken linje du ska rida, vilken vinkel, hur många språng, tempo osv.) svårighetsgraden på dessa frågor ökar ju med svårighetsgraden på klassen.En undran från en icke-fälttävlansryttare: varför kallas hindren på terrängbanan för frågor? Jag förstår ju att man kan se dem som frågor till ekipaget om de klarar den svårigheten, men varför inte kalla dem hinder?
Alltså, hinder kallas ju fortfarande hinder. Men sedan brukar man i terrängen prata om att banbyggaren ställer olika frågor antingen till ryttarna eller till hästarna. Beroende på hur hindren är byggda kan de uppfattas som olika svåra av ryttaren/hästen. Målet är att hästen alltid ska kunna uppfatta hindren korrekt men att ryttaren ska få fundera ordentlig på hur frågorna ska lösas (vilken linje du ska rida, vilken vinkel, hur många språng, tempo osv.) svårighetsgraden på dessa frågor ökar ju med svårighetsgraden på klassen.
Hänger du med?
Nja jag tycker inte att de enklare hindren brukar benämnas som frågor. Utan mest de som kräver lite mer planering och att du som ryttare fattar ett beslut hur du ska ta dig an hindret.Så frågor är tekniska svårigheter på banan, så att säga? Är alla hinder på en terrängbana frågor, eller är det de lite knixigare som är frågorna? Tänker att det första hindret t ex brukar ju inte vara så knivigt ens om det är fyrstjärnigt, är det fortfarande en fråga då, eller är det bara ett hinder?