Frågor inför rådgivande bedömning

Equilina

Trådstartare
Innan rådgivande:

A) Måste stoet vara stamboksfört? (Säg ja så jag får tummarna loss och gör det någongång!)

B) Hästen som ska visas har fått fel färg i passet (står mörkfux vilket han länge såg ut som, me nu är han tydligt brun), måste detta ändras? Hade tänkt göra det i samband med vaccinationerna veckan efter annars för att slippa ha ut vet två gånger.

Sv: Frågor inför rådgivande bedömning

På A svarar jag nej och på B svarar jag ja

Men jag är inte 100% säker. Däremot är jag 100 på att om pålle skall bli godkänd i slutänden så måste mamman vara stamboksförd.

Jag vet att det diskuterats att hingstmödrarna måste vara stamboksförda för att avkommorna ska få visas men jag vet inte om det är beslutat ännu.

Jo, att stoet måste vara stamboksfört för att avkomman ska bli godkänd vet jag, men om han skulle rekommenderas vidare så kommer han visas på bruks först 2012 (jag är nämligen högdräktig vid 2011's bruksprov :D och tycker dessutom inte att det är lönt att visa en 3-åring).

Tack för svar!

Jag hittar inget om det i reglementet heller?

Men vad fasen, det är ju bara att göra egentligen... Blir ändå pappersvägen så det är liksom inget krångel. Jag är lite seg bara :D

Du får helt enkelt kolla vilka krav som gäller vid anmälan.

När man gör själva anmälan står inget heller, så jag får väl ringa dem helt enkelt :) Eller skicka in papprena direkt :D

Brukar stamboksföringen ta lång tid?

Ingen aning hur lång tid de tar, men det måste ju räcka med att papprena är inne hos ASVH även om de inte hunnit administrera dem ännu.

Hej jag ska visa min unghingst på rådgivande bedömningen nu i nov. Dock är detta första gången för mig, några tips? :)

Han är självklart valhanterad o.s.v. just tips på hur själva bedömningen är upplagd och vad man ska tänka på m.m

Precis som ett 3-årstest från början till slut! Dvs lösgalopp, löshoppning, visning vid hand och exteriörbedömning! Vad har du för hingst och var ska du visa?

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·
Avel Såg att dom ändrade om reglerna kring egenhingst igen...BRA......Jag vart så jäkla gnällig när dom skulle se till att dessa avkommor...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V