Frågor inför klinikbesök

bettysmatte

Trådstartare
Jag är, tack och lov, väldigt sällan på klinik med hästar så jag känner mig lite osäker på vissa aspekter! Kanske ni kan hjälpa mig lite.

Först och främst, den krassa frågan: Hur mycket kan en hältutredning gå på? Det finns vissa misstankar om fång så röntgen får man nog räkna med... Det är en ATG-klinik som jag ska till, om det har någon betydelse för prissättningen. Försäkring har jag ju, men det kan vara intressant att veta ändå! Försäkringen ja, min huvudförfallodag är den 3/1 och då går min försäkring tillbaks till fast självrisk + 20% rörlig. Innan var det ju "bara" fast självrisk. Vi har haft hemmavet ute i december och klinikbesöket kommer att vara på torsdag den 19/2. Då borde jag ju inte betala 20% rörlig självrisk på dessa belopp, eller?

Nu en "knäpp" fråga kanske... Har en sällskapshäst som pållan är väldigt fäst vid, och vi har de få gånger vi har åkt transport alltid haft dem tillsammans. Kan man ta med shettisen till kliniken som moraliskt stöd :D, eller tycker de att man är helknäpp då :crazy:?

Sv: Frågor inför klinikbesök

Jag har inte mina hästar försäkrade. För ett besök med hältutredning och röntgen har jag betalt drygt 7000 kr. Räkna själv vad det blir med din försäkrning. Har även åkt för misstanke om fång och det besöket kostade ca 3000 kr (ingen röntgen).

Jag skulle inte ta med mig sällskap, men ring och hör med kliniken om de har gått om uppstallningslpatser för i såfall går det ju bra.

Priserna kan jag inte hjälpa dig med, men de gånger vi åkt till klinik så har vi alltid haft med en kompis. Bland annat för att kompisen inte kunde stanna hemma själv. Har inte varit några som helst problem, har faktiskt inte ens hört med kliniken om det varit ok. Jag ställer dem ju i samma box ändå, så kompisen tar ju ingen extra box.

Men ring dem och kolla om det är ok, det kan ju vara trevligt att fråga innan. Fundera bara lite på vad som händer när kompisen är kvar i boxen och den andra tas iväg för att undersökas. Om shettisen börjar gapa och skrika efter sin kompis så kan ju det försvåra undersökningen...

Lycka till med besöket!

om man ska röntga behövs väl sällskap? en som håller häst å en som håller plåt.. så är det på Täby iaf!

pris vet jag inte, men jag tror jag betalade 1800 för röntgen av ett ben. Men då är det ju "hej och välkommen"-avgift + sedering mm...
Hästen hade megatjockt ben, så inget böjprov :)

Det är olika på olika kliniker det där med medhjälpare. 'Min' klinik kräver inte medhjälpare (tack!), däremot så tar de betalt för att hjälpa till, förr var det 300 kr per påbörjad halvtimme. Helt okej i min värld att betala för det. Andra kliniker har tvärt nej, man får ta med sig medhjälpare själv punkt slut. Så kan vara bra att kolla.

Du får betala 20% självrisk på alla besök efter 3/1. Dvs för det i december har du bara fast självrisk på, nu klinikbesöket får du betala 20% på.

Ja du kan ta med sällskapsponnyn om kliniken har plats åt den eller om du har någon som kan hålla i den och se att den är ur vägen sas. OBS dock att MIN erfarenhet är att det är bland det drygaste som finns att ha två kompisar på klinik samtidigt. Mina som är helt vana att kompisen försvinner, vara själv etc, och inte är plåstrigt bundna till polaren blev som förbytta när de var ihop på klinik, vrålade och skrek såfort de förlorade varandra ur sikte, och det var en betydligt mer 'stressad' och dryg upplevelse än när de var in en och en. (Nu var de in för båd hade tid, ingen som sällskap alltså eg, men..)

Röntgenpriserna varierar stort, ATG är generellt hyfsat billiga i jmf. Men ca en tusenlapp för 4 plåtar är ganska normal prisnivå, sen tillkommer det några hundra/plåt utöver de fyra. Och så klinikavgift, undersökning, sedering etc då. Omöjligt sia, du kan åka hem 3000 kr fattigare eller 8 000 kr fattigare i slutändan, beror ju helt på hur mycket de måste göra och vad felet är osv.

ring kliniken och fråga?

hälteutredning kan innehålla både böjprov, longeringsprov, ridprov och röntgen. Det gjorde det när jag var där i höstas (atg klinik täby).

Gick på nästan 8000kr och jag betalade 3000 efter reglering med försäkringsbolaget.

Återbesöket som var böjprov, longering, ridning gick på 3000kr typ och där betala jag 500 efter försäkringen gått in...

Om det är fråga om återbesök - det är samma skada som i december - så har du ju redan betalat din självrisk, mitt bolag tar ut ny självrisk efter (om jag minns rätt) 120 dagar. Alltså borde du inte behöva betala något nu om du betalade hela självrisken tidigare. Men för att vara på säkra sidan kan du väl ringa ditt försäkringsombud och fråga, just eftersom det införts rörlig självrisk under försäkringsfallet?

Vår vet vill också att man ska vara två som inte är gravida och som fyllt 18 år när man röntgar. Men när vi röntgade senast var det bara jag och min 13 åriga dotter som var där, vi hade inte haft en tanke på att det kunde bli fråga om röntgen när vi åkte in (återfall och det var röntgat tidigare) så vi fick hjälp av personalen att hålla plåtarna.

Tror också att det är lättare att inte ha med kompisen, vi har aldrig kommit på tanken även om våra också är fästa vid varandra och blir väldigt upprörda om man tar ut bara den ene ur hagen/stallet. Vet dom att den andre inte är med så tar nog den som ska kollas det lugnare. Hemma i stallet däremot...

Försök få någon som kan rida eller gå en promenad med kompisen i stället.

Hoppas det går bra hos veterinären!

Nja, det lutar nog åt att jag håller kompisen hemma. De får klara sig utan varandra den dagen!

Medhjälpare kommer att finnas. Jag åker med både maken och min mamma, så vi är många som kan hålla reda på häst och övrigt. Fast om man behöver ha med sin en medhjälpare, säger de inte det när man bokar tid då :confused:? Hur ska man annars kunna veta?

Det är inget återbesök. Jag hade en hemmavet ute i december och inklusive mediciner hittills har jag nog kommit upp i ca 2500 kr. Min självrisk ligger på 2800 kr, så vi är inte riktigt uppe i det beloppet ännu. Jag har alltså inte skickat iväg något till försäkringsbolaget ännu.

Det där undrar jag också, hur man ska veta att man måste ha medhjälpare med?

Jag har aldrig någon med mig och det går jätte bra. På röntgen är hästen sederad och uppbunden så den behöver man inte hålla i. Vid två tillfällen har jag behövt medhjälpare. Första gången var när fölis fick foderstrupsförstoppning en vecka gamal. Som tur var hade jag min far med mig. Det räckte dock inte. Vi var fem stycken (vet, jag, pappa och två djursjukvårdare) som flest när vi skulle spola i matstrupen på honom.
Andra gången var när jag åkte själv med sto-föl på grund av hovböld. En djursjukvårdare tog stoet och jag fölet. Kostade ingenting.

När jag har bokat tid på klinik har de sagt att man ska vara minst två st över 18 år och inte gravida med (där de haft det kravet förstås). Över 18 år och inte gravid är för att kunna vara med vid röntgen.
Så har de inte sagt det, så behövs väl inte det!

Tyvärr inte så enkelt, jag har flera gånger mötts av sura miner och stånk och stön när jag inte haft medhjälpare med till vissa kliniker. Och det har inte sagts ett ord om det när man bokar. Så inte alltid man kan lita på det. Så bästa om man vet att man tänkt komma själv, att helt enkelt ringa och fråga.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 796
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka