Frågor inför fölmönstringen

Zoya

Trådstartare
Vi ska på fölmönstring nu på söndag och har lite funderingar.

Hur har ni gjort när ni har lastat fölen? Själv tänkte vi åka med mellanvägg (vi har 5 mils resa) och lasta fölet först och sedan stoet, detta för att inte oroa stoet inne i trailern och på så vis även oroa fölet.
Är detta rätt tänkt? Hur skulle ni gjort?
Skall fölet stå löst i transporten och HUR får man in den i trailern? Ska man bara "baxa" in den med linor och grejer? :confused:

Nummerlappar? Ska fölet också h anummerlapp eller räcker det om stoet har det. I ASVH:s råd och anvisningar står det att det räcker om stoet har det men i PM:et jag fick från MVK står det "hästen/hästarna skall vara utrustade med nummerlapp", hur ska man tolka det? :confused:
Nummerlappar ska man ju tillhandahålla själv, några tips på hur man bäst tillverkar sådana?

Tycker ni båda hästarna skall vara knoppade eller räcker det med stoet, eller behövs det öht?

Vår ahästar skall in kl. 14.00, hur långt innan tycker ni att man skall vara på plats?

Sv: Frågor inför fölmönstringen

Jag skulle aldrig!! köra med mellanvägg & vill inte tänka på allt som kan hända om jag skulle skilja dem åt med en vägg!! :cry:

När jag kört min har de alltid stått tillsammans & det har varit åtskilliga mil. (stoet fast & fölis lös UTAN grimma). De är klart lugnast om de står tillsammans & lär nog snarare bli superstressade om du sätter dem på varsin sida.

Om båda skall visas så skall båda bära nummerlapp. Finns att köpa för billig :smirk: penning hos alla hästsportbutiker.

Jag har alltid lastat själv & har då baxat lillen framför mig & stoet har lunkat efter men hon är extremt lung & lättlastad. Numera knatar lillen in helt själv & mamma efter. :banana:

Knoppa eller inte :confused: :confused: Det beror på vad de har för hals. Jag knoppade stoet men inte lillen för han har väldigt tunn hals änså länge.

Var på plats i god tid..................... det vinner du på i längden iaf 1 timme innan.
Lycka till !!

Jag har faktiskt kört min med mellanvägg, men bara kortare sträckor, max 30 min. Och det har gått väldigt bra. Mellanväggen står snett med bommar bak och fölet på den smala sidan. Fölet har stått så långt bak hon kunnat och tagit stöd mot båda väggarna. Hr även kört utan mellanvägg och det har gått bra det med.

Lasta har aldrig varit ett problem men stoet är lättlastat. Har tryckt in fölet först (inte med linor - risk för trassel) och stoet efter.

Lycka till på söndag. :)

Mina har åkt 2 ggr, kortare sträcka till och från betet. Då utan mellanvägg. Dom kommer även att få åka utan mellanvägg till fölvisningen som är om 2½ vecka. Har ca 15 mil till den.
Så mellanvägg el ej beror väl lite på hur dom är vana att åka...

Har du åkt med dom nått innan? Om inte, så kanske du ska provlasta nått innan? Inte för att det tar så lång tid att inte få in ett föl som inte vill, lättare än en stor häst dom inte vill. Men man vill ju inte gärna bli stressad då det väl är dax.
Jag har lastat fölet först, han har ej gått in frivilligt, så vi har varit 3 pers, en som hållt fölet, en som puttat på o en som hållt stoet och kommit efter med henne då fölet är inne.

Nummerlappar finns på tex granngården för ca 20.- I proppen jag fått står det " Sto till stambokföring samt moder till föl ska vara försedd med nummerlapp". De tolkar jag som att det räcker att stoet har nummerlapp, men det kanske är olika?

Inget tvång att någon av dom sak vara knoppade, jag kommer dock att knoppa båda. Ser ju prydligare och "seriösare" ut tycker jag.

Om du inte har bokat någon stallplats så kanske det räcker med 1 timme i förväg? Jag som är långväga, 15 mil, har bokat stallplats och kommer vara där ca 2 timmar innan så dom hinner varva ner och fölis vila.

Lycka till i helgen. :bump: :bump:

Om jag bara åker med sto plus föl har jag alltid stoet uppbunden och fölis lös utan grimma och ingen mellanvägg. Har en skiva framtill eftersom jag har shetland och bommarna sitter ju så högt upp på transporten, på så sätt finns det ingen risk att fölet kan krypa/halka under bommen eller fastna på nåt sätt. Ska åka i väg i morgon och stamboksföra stoet :)

Tror också att de skulle bli väldigt stressade om du hade dom på varsin sida om mellanväggen. Eftersom han aldrig åkt så långt kan det nog vara lugnande för honom att stå nära mamma också.

Nummerlappar finns ju på varenda hästaffär. Jag tycker iofs att de är ganska stora och klumpiga och brukar göra egna på datorn och sedan plasta in. Knoppa eller ej beror ju på halsens form men det ser alltid prydligt ut om de är flätade tycker jag. Lycka till! :)

När jag kör större hästar med föl har jag aldrig mellanvägg i, men med shettisarna har jag haft mellanvägg då de faktiskt kan stå ihop på en sida då vi ibland kör 2 ston med föl. Ibland lastar vi med stoet först för då brukar fölet springa upp själv *S*. Men jag har sån tura att jag slipper åka iväg med mina på fölvisning utan jag får göra det hemma :D Och jag ska faktiskt inte knoppa mitt halvblodsföl då jag tycker att det det faktiskt kan se fjompigt ut (onaturligt) då jag har det tycket att föl är föl och jag visar egentligen endast för att jag får gjort id -kontrollen samtidigt alltså 2 flugor i en smäll och än så länge så är det ingen som har fått sämre poäng för att de inte har varit knoppade och shettisar knoppar man ju inte precis så där slipper jag i allafall :smirk: .

Vi kör aldrig med mellanvägg, skaderisken är för stor.
Vi har kört föl land o rike runt(30-40 mil), fölet tycker om att åka baklänges med möjlighet att dia,(dom vänder sig själva.
Vi lastar ibland fölet först och ibland stoet först, men det bästa är att ta på dem ungefär samtidigt.
Vi har ofta någon som trycker en hand på fölets rumpa, eller tar man två personer som knäpper sina händer bakom fölet och drar in det.

Shettisar är smidiga! Jag har en bred och en smalare sida. När vi ska på utställningar i närheten kan jag ha sto med föl på breda sidan (gott om plats) och ett gallsto/unghäst på andra sidan. Åker vi längre vill jag dock att de ska ha mer plats.

hmm...okey, ni skulle alltså inte ha mellanvägg? I en gammal tråd här läste jag att det var många som körde med mellanvägg när det var "kortare" sträckor d.v.s så att de inte behövde dia det var därför jag tänkte att det vak bättre att göra så. Från början hade jag ju tänkt att köra utan mellanvägg men jag tänkte att det kan bli trassel om stoet "välter" eller så.

Vi har ju ingen lång bom så ska vi köra utan mellanvägg så blir det så att säga "fritt" bakåt. Stoet är lite lurigt i trailern och blir ibland lite stökig, är det risk att hon trampar på fölet?
Är det risk att de får upp luckan bak eftersom vi inte har någon långbom?
Ska man halma i trailern tycker ni?

Om fölet är litet är det lätt att fösa in den i transporten om två personer står på vardera sidan av fölet med en hand sammankopplad med den andra personen placerad under baken på fölet. En av personerna håller i fölets grimskaft och styr lite grand om fölet inte går rakt. När fölet kommit upp i transporten brukar vi vända på det så att huvudet är riktat bakåt. Håll fast fölet och lasta märren. Vi kör alltid utan mittvägg, för att underlätta lastningen sätter vi ett rep bakom märren så snart hon kommit in i transporten. Den som håller fölet står kvar tills vi stängt baklämmen och tar därefter bort repet bakom märren. Därefter släpper vi lös fölet. Grimman brukar vi ha på om den sitter tätt på huvudet, en lösare grimma tas av. Det som är negativt med att transportera utan mittvägg är stökiga ston. Våran märr står snällt och stilla i ett par mil, sedan börjar hon riva med framfötterna. Fölet har fått ett överben på kotleden på ena bakbenet som jag misstänker kommer från ett framfotsslag från märren under ett transporttillfälle, inte roligt. Men har fölet inte åkt transport förut så rekommenderar jag ändå att man skippar mellanväggen, för fölet känner sig tryggare om den kan pressa sig mot mamman. En fölunge som åkt några gånger och blivit 3-4 mån kan säkert transporteras med mellanvägg, men den ska helst åka baklänges!.

Jag kör alltid utan mellanvägg. Stona är väldigt rädda om sina föl och tom mina två som inte kan stå trångt (=med mellanvägg) åker lugnt och fint med sina föl fast det inte blir lika rymligt som de är vana vid. :) Skulle det dessutom vara försenat när du kommer fram så är det ju en trygghet för både sto och föl om den kan dia, så slipper du lasta av för tidigt, det är ju bra om fölet är lite "taggat" när du ska visa. :)
Jag leder fram både sto och föl bredvid varandra vid lastningen, när stoet går på så trycker man på fölets rumpa om den inte hänger med, det brukar gå lugnt och fint.
Jag har en långbom men den använder jag inte. Jag har lite spån i släpet men inte så mkt, gör som du brukar så stoet känner att allt är som vanligt.

Jag knoppar alltid både sto och föl, tycker att det ger ett prydligare helhetsintryck. De fölmönstringar jag varit på i år har tillhandahållit nummerlappar om det behövts.

Det kan väl vara lagom att vara framme en 1/2 timme innan så hinner du anmäla att du kommit och hinner se något ekipage innan det är dax för dig.

Lycka till! :)

Jag har ingen bom bak, inte ska dom kunna få upp lemmen. Jag har mycket halm, även mina nervösa ston är lugna med föl vid sidan. Det brukar gå jättebra, om stoet har en tendens att rusa bakåt får man vara försiktig när man öppnar lemmen,försök att lägg en hand på stoets rumpa det brukar lugna dem, jag har därimot aldrig haft något föl som kastats sig ut dom brukar gå relativt lugnt.

Har för mig att det numera faktiskt är lag på att man ska ha någon form av strö i transporten och det ser nog lite mer inbjudande ut plus att de brukar gilla att kissa i något om det behövs :idea:

Har en svårlastad fölunge som vi har lyft in med hjälp av två bakom med händerna kopplade före mamman som lugnt väntade utanför och sen klev in. Men som sagt det där är väldigt olika, vissa föl går kloss an med mamma upp och då finns det ju ingen an ledning att komplicera saken. Prova först att ha dem brevid varandra på vägen upp (om mamman är lättlastad).

Har förmånen att ha en transport där jag kan ha framänden delad och med bom för mamman, utan bom för fölis (som inte kunde dia om bommen satt uppe) bakdelen av mellanväggen tog jag bort så där var öppet. Detta var jättebra eftersom båda hade stöd av vägg men stoet kunde bredda bak och fölet kunde äta. Glad överaskning som jag inte tänkte på när jag köpte transporten :p

Jag hade ju oturen att mitt sto fick förlossningsfång, så första resan sto och föl gjorde var till djursjukhuset (ca 15 mil). Då var det inget att välja på, stoet var så dåligt och vingligt att jag var tvungen att ha mellanvägg för att hon inte skulle trampa fölet.

Sedan dess har fölungen blivit riktigt berest (stackars liten) och lastar sig numera själv. Tyvärr utan mamma.

Jag har alltid ordentligt med halm i transporten om jag åker längre sträckor, så att fölet kan ligga och vila (nu har jag ju åkt med ett litet föl).
Mellanvägg vänjer de sig vid, men jag skulle inte åka någon längre sträcka de första gångerna. I mitt fall var jag ju tyvärr tvungen, men sto och föl vande sig snabbt.

Blir det inte halt på lämmen när ni halmar i transporten? Jag gjorde det för ett tag sedan och kunde knappt leda upp hästen då det var så halt. Brukar åka utan strö, men ska nog ha lite strö när jag kör min fölis till mönstring även om det bara är en kvart att köra.

Nej det blev inte halt.
Det beror nog på vad man har för halkskydd på lämmen. Det gummimönster som är på min är aldrig halt (oki om det kommer mängder med blötsnö då). Har du gammal transport med bastmatta kan jag varmt rekomendera att sätta trärälor på tvärsen med knappa 2 dm avstånd.

det där var ju en bra ide! Vi gör nog så - lastar fölet först och så får någon hålla i den medans stoet går på. Det är ju lite lättare att hålla kvar ett föl än en stökig märr ;)

Tack för alla jättebra tips, uppskattas verkligen :)

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
K
Avel Mitt sto är beräknat till 11/7...det är en lång väntan! Hon har fyllt i juvret redan nu så att det är jättestort. Brukar de göra det så...
Svar
6
· Visningar
2 260
Senast: Ellem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka