Turnar0und
Trådstartare
Jag ska just bli hästägare för första gången i mitt liv, vilket medför en enorm lycka och en hel del massa frågor
Alla hör inte hemma under samma forum, men vi får se om det här fungerar... Hästen i fråga är ett tinkersto på 17 år, ca 160 cm i mkh. Hon kommer gå på lösdrift, då det är vad hon gjort de senaste åren.
1."När" rakar man en häst om man vill det? Har hört så mycket olika; det gör man i december för att det ska räcka hela vintern; i september för att pälsen ska vara ute igen till vintern osvosv.
2. Vad är det viktigaste att ha i ett stallapotek? Så jag inte har missat något.
3. Om en häst går på fri tillgång på hö, hösilage och halm, med bra värden, och rids ca. 6 dagar /vecka, inte är det väl då konstigt att ge kraftfoder? Blev totalt idiotförklarad häromdagen, att "är det bra värden ska det minsann räcka". (Förstår att det är totalt omöjligt att svara på, utan att ha sett värdena, men på ett ungefär då)
4. Hur gör ni när hästen har en vilodag; skrittar, låter stå helt etc.?
Hrm, det var väl allt just nu
Jag hoppas det fungerar att lägga alla frågor i en och samma tråd, annars ber jag om ursäkt!
1."När" rakar man en häst om man vill det? Har hört så mycket olika; det gör man i december för att det ska räcka hela vintern; i september för att pälsen ska vara ute igen till vintern osvosv.
2. Vad är det viktigaste att ha i ett stallapotek? Så jag inte har missat något.
3. Om en häst går på fri tillgång på hö, hösilage och halm, med bra värden, och rids ca. 6 dagar /vecka, inte är det väl då konstigt att ge kraftfoder? Blev totalt idiotförklarad häromdagen, att "är det bra värden ska det minsann räcka". (Förstår att det är totalt omöjligt att svara på, utan att ha sett värdena, men på ett ungefär då)
4. Hur gör ni när hästen har en vilodag; skrittar, låter stå helt etc.?
Hrm, det var väl allt just nu