Frågor i mängder

Turnar0und

Trådstartare
Jag ska just bli hästägare för första gången i mitt liv, vilket medför en enorm lycka och en hel del massa frågor :D Alla hör inte hemma under samma forum, men vi får se om det här fungerar... Hästen i fråga är ett tinkersto på 17 år, ca 160 cm i mkh. Hon kommer gå på lösdrift, då det är vad hon gjort de senaste åren.

1."När" rakar man en häst om man vill det? Har hört så mycket olika; det gör man i december för att det ska räcka hela vintern; i september för att pälsen ska vara ute igen till vintern osvosv.

2. Vad är det viktigaste att ha i ett stallapotek? Så jag inte har missat något.

3. Om en häst går på fri tillgång på hö, hösilage och halm, med bra värden, och rids ca. 6 dagar /vecka, inte är det väl då konstigt att ge kraftfoder? Blev totalt idiotförklarad häromdagen, att "är det bra värden ska det minsann räcka". (Förstår att det är totalt omöjligt att svara på, utan att ha sett värdena, men på ett ungefär då)

4. Hur gör ni när hästen har en vilodag; skrittar, låter stå helt etc.?

Hrm, det var väl allt just nu :D Jag hoppas det fungerar att lägga alla frågor i en och samma tråd, annars ber jag om ursäkt!

Sv: Frågor i mängder

Ang. foder så är det ju inte så sjysst att bli idiotförklarad... Men i princip har den som sa det rätt. Med bra värden och fri tillgång BÖR det räcka. Men du måste ju se på din häst om det är så i praktiken också. Det är inte heller fel att ge lite kraftfoder om man vill det, så länge hästen inte blir tjock. Det kan dessutom i vissa fall bli billigare att ge en del kraftfoder så hästen äter aningens mindre grovfoder, beroende på var man bor och vilket foder man har.

Vilodagar brukar jag inte lägga in planerat, de uppstår ändå, och då får hästen bara gå och skrota i hage. Efter tuffare träning/tävling blir det planerad lugn dag, t.ex. skritt i skogen.

Sv: Frågor i mängder

1."När" rakar man en häst om man vill det? Har hört så mycket olika; det gör man i december för att det ska räcka hela vintern; i september för att pälsen ska vara ute igen till vintern osvosv.
Det beror ju helt på hästen.
Den hästen jag har nu rakade vi i nov, och behövde inte raka mer, medans den förra hade så mycket päls i okt så att vi rakade då, och sen en gång i dec. men jag tycker inte mer än 2ggr/vinter.
Men somsagt, väldigt individuellt.

2. Vad är det viktigaste att ha i ett stallapotek? Så jag inte har missat något.
Står man inte i ett isolerat stall ute på landet, så behöver man inte så jättemkt. Det mesta kan man låna om det är akut.
Man samlar på sig genom åren.
Men;
Vadd, helosan, jodopax, spritlösning, solstift (soleksem), hästsalva, mer kan jag inte komma på som jag har.

3. Om en häst går på fri tillgång på hö, hösilage och halm, med bra värden, och rids ca. 6 dagar /vecka, inte är det väl då konstigt att ge kraftfoder? Blev totalt idiotförklarad häromdagen, att "är det bra värden ska det minsann räcka". (Förstår att det är totalt omöjligt att svara på, utan att ha sett värdena, men på ett ungefär då)
Jobbas den hårt och ska muskla sig osv, så skulle jag ge både kraft och betfor, helt klart. Du kan ju också ge typ multivitamin i början så hästen får allt den behöver.

4. Hur gör ni när hästen har en vilodag; skrittar, låter stå helt etc.?
Har hört av en etablerad vet. att det värsta man kan göra med en häst är att låta den stå. Specielt äldre hästar.
Min häst rids 6dar/veckan och sen får hon en ½-timmes promenad på vilodagen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 518
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 972
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka