Frågor ?? hjälp

X

Xenox

Ok har nu hämtat hem en misse igår :)
en korsning långhårig/bondkatt nåting :D och skulle vilja ställa några frågor till er kloka.
det är meningen att hon ska bli stallkatt (vi bor på gård) katten är 8½ vecka gammal.

hur mkt ska en sån ha att äta? maten som den får heter royal någoting vi fick med lite så köper vi en stor påse på måndag.
hur gör man för att få den att bo i stallet sen?
och när kan man låta den bo där ? den är ju lite liten för att bo själv än. :)
sen kå kanske ska tilläggas attvi ska hämta hem en hona till om några dagar från ett annat ställe, men den är inte tam :crazy: har ingen aning om hur man ska göra då ?

mkt frågor.. hoppas någon är snäll och kan svara :) det skulle vara snällt.

Så här går det till när man skaffar katt som är tänkt att bo i stallet.

1. Den är så liten och söt så man vill ju ha den inne ett tag.

2. När kissen är såpass stor att den kan vara ute och i stallet själv går man ut och hämtar den för det var ju så mysigt med kissen i knät när man tittar på TV

3. Så blir vintern extra kall och man skaffar kattlucka in till huset för att kissen skall kunna komma in och värma sig emellanåt.

4. Kisse kommer in kall och snöig i pälsen, hoppar upp i sängen och inte har man hjärta att schasa iväg den, den vill ju bara värma sig...

5. Matte går upp mitt i natten för att ropa på kissen som inte kommit in. Hon har ju svårt att somna om inte kisse ligger i sängen varje natt.

Ja - så gick det för mig i varje fall :D :D :D

Kissarna och jag gjorde sedemera en deal, dom får vara inne hur mycket dom vill bara de håller mössen i schack på gården och i stallet. För att bevisa detta får vi både levande och döda presenter titt som tätt.

:rofl:

inte en chans!! :devil:
så kattkär är jag inte den ska jaga möss och bo i stallet :)
när vi inte fått ha hund efter att den förra dog/avlivades 96,97? förrens vi flyttat ut till gården nu så tror jag inte mamma accepterar en katt inne helt plötsligt ;)
dessutom bor den i sin korg i köket jämte hundvalpen, och ska äta i stallet. mennär kan jag lämna den därute själv över natten?

När vi skaffade stallkatt, så lät vi den bo i sadelkammaren från början. Den fick sovplats nere på golvet, som sedan när katten blev äldre och kunde röra sig fritt, kom att hamna uppe i taket.
Eftersom katter är så förtjusta i värme, så installerade vi en värmelampa åt kissen, som han kunde ligga och gona sig under.
Första tiden var vi ute hos den väldigt mycket. Men trots att den aldrig var inne, så artade han sig till en mycket stabil och folkkär katt. Lite väl dumdristig kanske, då han satt bakom hästarnas förtter och lekte med deras hovskägg...

bara det att vårat stall är provisoriskt och det inte finns någon dörr in till stallet eller något rum man kan kalla för sadelkammare och det finns ingen värme eller lampor i vårat stall(eller kontaktuttag heller för den delen) :crazy:
sånt blir det nästa år då vi gör iordning stallet ordentligt, just nu prioriteras det att få ett bostadshus man kan bo i till vintern.

Värme måste ju kissen ha tillgång till, även om den bor i stallet. Hos oss var tanken att kissarna skulle ligga på en varm skön bädd inne på stalltoan som är uppvärmd. Sågade t.o.m. lucka i dörren. Men du såg ju här ovan hur det gick :D

Om ni ändå har hundvalp och kisse sover ihop med hunden nu, är det väl synd att sära på kompisarna. I alla fall till ni fått i ordning stallet såpass att katten har ett lämpligt krypin nånstans.

precis katten får bo med valpen tills vi fått iordning en hörna åt katterna i stallet, klart de ska ha värme men det finns inte än och det är sommar ett tag till och om dom då är flera och har korg o filtar behöverde verkligen värmelampa då ?(på sommaren menar jag då).
men sen är det bara att lämna dem därute sen?
hur stor behöver den vara den är ju bara 8 veckor(pytteliten) så den kan ju inte bo själv än precis när tkr ni att den kan göra det?

Inte än på några månader i alla fall, tycker jag, åtminstone inte om kissen är ensam. Egentligen rekommenderar man väl inte att ta kattungarna från mamman förrän vid 12 veckors ålder.

Har ni mer än en katt/kattunge? Eftersom du skriver "katterna". Som stallkatt kan det säkert vara mysigt att krypa ihop med en kattkompis (ja annars också förståss).

Vad man kan göra är ett gosigt krypin åt kattorna där de har lättare hålla värmen, när den/de sen skall flytta ut i stallet.

På min tidigare gård ärvde jag vuxna stallkattor och de hade inget uppvärmt utrymme alls. Då tillverkade jag en lagom stor isolerad låda med en varm o mysig vetapadfäll att ligga på. Ingången var precis så stor att katterna kom in och det hängde en filt för öppningen. Stack man in handen i lådan när kissarna låg där, var det riktigt varmt och skönt även om stallet hade minusgrader.

än är den ensam, men de närmaste dagarna så ska vi åka till kusinerna och hämta en kattunge hos dom också, så den blir inte ensam då just nu sover den ju med valpen (inne i vårt kök).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 876
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 460
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka