Frågor angånde skötsel av galoppörer (snälla svara)

L

LisaSvensson

Hej jag undrar över några saker om galoppörernas skötsel:

Hur länge brukar ni rida?

Och ni tränare som finns på landet, låter ni era galoppörer vara ute hela dagarna?

Hur mycket kostar det att ha en galoppör i träning hos en professonel tränare och vad ingår?

Släpper man galoppörer på sommarbete och i sådana fall går dem ute dygnet runt eller kommer dem om in på natten?
Hur gör ni då med mat och träning??

Tacksam för svar!

Hoppas att nån tar sig tid att svara

//Lisa

Sv: Frågor angånde skötsel av galoppörer (snälla svara)

25min - 1,5 timmar

LisaSvensson;8717366 Och ni tränare som finns på landet skrev:
helst hela dygnet, jag har boxar som är öppna jämt och de går in och ut hur de vill, det är en myt att de måste vara inne och vila, dom vilar ändå

LisaSvensson;8717366 Hur mycket kostar det att ha en galoppör i träning hos en professonel tränare och vad ingår? [/QUOTE skrev:
svårt att säga, minst 6-7000 tror jag men detta kan vara gamla siffror, i England kostar det 20000 per månad hos många

LisaSvensson;8717366 Släpper man galoppörer på sommarbete och i sådana fall går dem ute dygnet runt eller kommer dem om in på natten? Hur gör ni då med mat och träning?? [/QUOTE skrev:
jag har några få hästar i träning och de går på bete på sommaren, det är bara och fånga dom och sadla och rida ut eller lasta för att rida på bana el dyl
mat kånkar jag i hinkar till dom 3 ggr per dag, sen hoppas jag att de äter ungefär lika fort... helst skulle jag ge dom mat en gång till
det funkar bra, har haft häst som placerat sig bra även när den hållits så här. man kan också tänka på att hästen betar rätt mycket vatten, vilket gör att den har bättre vattenbalans när den tränas hårt på sommaren. mina hästar kan lätt söka skugga i sin hage under träd och buskar

jag vet tränare som håler dom i individuella lösdrifter med tillgång till hus även på sommaren och med bete och tillgång till hö + 4 ggr kraftfoder
en viktig fördel är att lederna hålls uppmjukade hela tiden och ledbrosket friskt och fint, jag och nämnda tränare har haft otroligt lite problem med hästarnas leder

Tacksam för svar!

//Lisa

Och ni tränare som finns på landet, låter ni era galoppörer vara ute hela dagarna?

Hur mycket kostar det att ha en galoppör i träning hos en professonel tränare och vad ingår?

Släpper man galoppörer på sommarbete och i sådana fall går dem ute dygnet runt eller kommer dem om in på natten?

Tacksam för svar!

//Lisa

Going ratet verkar vara 7500:-/mån plus moms.

Jag tror också att idén att galopphästar alltid måste vara inne är på väg att bli mer av en myt. Att det är så i stora träningsstall är väl egentligen mest en fråga om (brist på) tid. Man skulle inte hinna hämta in hästar från padockar e t c.

På JG finns väl inga hagar att tala om heller. Och på TG så försöker vad jag förstår de flesta tränare som har möjlighet att släppa ut så mycket man hinner/kan.

Ole Larsen har väl valt att bo på landet bl a just för att det ger möjlighet att ha i synnerhet unga hästar ute så mycket det går.

Sommarbete är väl en annan femma. Du vill inte ha extra tyngd på en galopphäst om det inte är muskler.
Däremot tror jag att många kanske försöker lägga in en viloperiod när det finns gräs på marken så att hästen kan få den avstressning det betyder att gå med huvudet ner och softa.

Jag vet en hel del som låter träningshästar gå ute dygnet runt på sommaren. Utan att de för den skull rejsar 23 timmar om dygnet. Tvärtom.

Tacksam för svar!

//Lisa

Hur länge vi rider beror på vad vi ska göra, dvs man kanske lägger ner lite mer tid på uppvärmning om man ska gå lite fortare s.k snabbjobb. De flesta stallen har en horse walker som hästarna kan gå i både innan och före passet vilket innebär att när man sitter upp är det bara att trava iväg. Oavsett skulle jag tippa att en medelsnitts tur tar drygt 40min.

Jag kan säga att de finns de tränare på landet som har sina hästar ute hela dagarna och de som låter dem vara ute 2-3timmar på förmiddagen, vilket är bäst är svårt att säga. Det beror mkt på ditt övriga träningsupplägg, hästens behov osv. Det flesta kör med va som funkar för dem!

vad gäller priser för proffsträning har jag dålig koll på, tror att det är lite dyrare än vad tidigare skrivit.
En galoppör i träning som går på sommarbete har jag svårt att se framför mig, aldrig nått jag hört talas om. Men däremot en som kanske gått bra under vinter säsongen kan få göra sig förtjänt av en semester, men tror som sagt då inte att denna är i träning för start.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024