Frågor ang. ungdomsledarutbildningen

T

tuffer

Hejsan!

finns det ngn vänlig själ som har lust att svara på lite frågor?

Jag funderar på att söka till ungdomsledarutbildningen. Saken är den att jag inte är medlem i ngn klubb men vill gå utbildningen för att komma vidare för att senare söka til ridledarutb.

men så nu kan jag gå med i en förening som kan skicka iväg mig, men de har ingen ungdomsektion eller ridskola utan är en förening för hästägare. och vad jag har förstått så får man hemuppgifter att utföra på hemmaplan?
I så fall så blir det ju svårt eftersom den här föreningen inte har ngn ridskola eller ungdomsverksamhet. Vad ska jag då verka inom?? Eller kan jag helt enkelt göra mina hem uppgifter med de ungdomar och vuxna i klubben??

Sedan undrar jag:
-Var utbildningen givande?
- Kan ni skriva lite om hur det gick till och vad ni fick göra för hemuppgifter?
- Kan klubben söka bidrag för att skicka iväg mig, eller måste man betala själv?, Hur gjorde ni?

Sedan finns det ridskolor runt omkring som också skulle kunna skicka iväg mig , om de inte redan har fyllt platserna....Men det känns så knepigt att bara komma dit och säga:
- hej, jag vill gå den utbildningen, kan jag få bli verksam i er klubb??

Den andra klubben är mindre och de verkar mkt mer tycka att det är roligt att man intresserar sig i den,den stora klubben med ridskola har ju redan massa andra som redan är verksamma inom klubben??

Jag har tänkt att gå denna utb för att jag vill börja verka inom hästbranschen. Har hållt på med hästar i hela mitt liv men har inget som riktigt bevisar vad jag kan...Många utbildningar kräver ju att man har hästskötarexamen eller gått dessa ungdomsledarkurser. Så jag tänkte att jag måste ju börja ngnstans.

Hoppas ni förstår vad jag menar... Jag vill inte missa att gå den här kursen bara för att jag är en fegis, behöver en knuff i rätt riktning....

Sv: Frågor ang. ungdomsledarutbildningen

Jag antar att du måste vara ansluten till en förening som är medlem i Svenska Ridsportförbundet för att kunna deltaga på kurser som arr. av SvRF - ULKen är ju en sådan kurs. Så det är riktigt och rätt att du blivit medlem i en förening.

Jag vet faktiskt inte om det är krav på att det måste vara en klubb med ridskole/ungdomsverksamhet men det undrar jag. Tror inte dom kan neka dig även om du är verksam. Annars så tar du nog lättast kontakt med ditt lokala Ridsport distrikt och ber dom om hjälp om hur du ska lägga upp kursen. Du kanske t.ex. kan deltaga på kursen genom att du är ansluten till den mindre föreningen, men om ni får uppgifter hemma på klubbarna och din förening är för liten eller inte har den verksamhet som krävs för att gå kurserna, borde du kunna få hjälp av de större klubbarna runt omkring bara för att kunna fixa det du ska.

Dock är man ju mest där för att lära sig och jag har för mig att inte våra hem-uppgifter var så krävande. En sak vi t.ex. gjorde var att vi berättade om våra ridklubbar (då kom ju även ridskolan/US etc. in i bilden men har ni inget sådant får ni väll berätta om övriga föreningen). T.ex. medlemsavtal, vilket år klubben bildades etc.

Sedan berättade vad vi ville genom att gå kursen, och vi fick även vara med och planera lite hur kursen skulle läggas upp och med vilka föreläsare som skulle komma dit osv. Om kursen eller bra eller ej beror
nog mycket på vad ni har för föreläsare dit och hur bra de som är huvudansvariga för kursen är.

T.ex. tycker jag att hon som hade våran kurs var helt okej att lyssna på, en föreläsare kunde vara jättebra att lyssna på medan man höll på och somna när man nästa gång skulle lyssna på en föreläsare som höll på och stod och läste på pappret hela tiden :crazy: .

Men överlag tycker jag att kursen var bra. Vi fick information om DUS, lyssnade på lite olika små föredrag om foder, skoning m.m. även om vikten lades på just barn och ungdomar. Men det kan säkert även skilja sig lite grann i olika distrikt exakt vad som ingår i utbildningen även om innehållet ska vara ungefär det samma eftersom man går kursen genom Sv Ridsportförbundet. Men kontakta ditt distrikt och ta reda på så mycket utförlig information om vad kursen innehåller som möjligt.

Men jag gick också kursen för att främst ha det "på pappret" att jag genomgått ULK:en.

Min ridklubb betalade för min plats, men jag har väll de senaste åren varit en av de mest aktiva på ridskolan/klubben, har varit med i US i flera år, haft lite lektioner etc. men klubbarna har ju även möjlighet att t.ex. söka div. bidrag. Annars får du ta pengarna ur egen ficka..

Men som sagt kontakta ditt ridsport distrikt så hjälper de dig säkert!

Tack för ditt svar!:)
Jag har pratat med mitt distrikt, men jag ska ringa igen.:angel:

Är det ngn mer i vårt avlånga land som har gått denna kurs?
vill he många åsikter och synpunkter.

Här i Östergötland är kursen mycket bra anordnad med engagerade lärare. Det är en bra utbildning. Du måste ha en klubb att göra en av dina examinationsuppgifter på. Tror att det är lika i hela Sverige. Jag hade en teorikurs för barn. Det var jättepoppis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka