Sv: Frågor ang. lösdrift
Jag har mina hästar på lösdrift sedan 3 år tillbaka snart, o dom trivs kanon!
Har en shettis o en travmärr med fölungen. Shettisen är van att gå ute dygnet runt (6 år gammal), så han har vanan inne.
Märren började jag att ha henne på lösdrift hos grannen pga strul från förra stallplatser (ja, nästan ALLA!) då beslöt jag mej att prova o ha henne på lösdrift, vilket det oxå fungerade väldigt bra!
Hon trivs som fisken i vattnet. Tidigare var hon orolig o rastlös när hon stod på box. Alltid bråttom ut, åt dåligt o sånt.
Nu idag är hon välmående, äter upp sitt kraftfoder lugn o kan stå därute o äta hö hela dagen utan att "hetsäta".
Nu fick hon ett stoföl i söndags, o hon fölade ute i ligghallen som vi oxå satte upp en boxdörr (hon ville inte ens gå in i stallet) o det fungerade...Jag trodde att hon skulle bli galen, men nej det gick faktiskt jättebra.
Nu har dörren till ligghallen vart öppen, så går märren ofta in om det är för varmt eller om hon bara vill stå därinne o vila lite. Hennes fölunge brukar knalla in där o ta en tupplur
Jag glömde tillägga att jag haft märren i travträning (jag tränade henne själv) o då fick hon bo ute hela vintern ihop med min gamla travmärr pga att hon hade hosta o luftrörsbesvär.
Det funkade jättebra, o hon trivdes toppen. Så jag tror inte det är några problem alls att ha hästar på lösdrift, men det är nog individuellt, tror jag.
Jag märkte ganska snabbt på märrens fölunge att hon HELLRE vill vara ute än inne
Men hon ska gå på trav i framtiden, o då ska hon givetvis gå i lösdrift.
Det är inte ovanligt att travhästar i hård träning går i lösdrift, det finns ganska många som har sina travare på lösdrift också.
Mina hästar har hö på fri tillgång, o får kraftfoder 2 ggr per dag. Men nu när min märr har föl vid sidan får hon kraftfoder 3 ggr per dag.
Angående pälsen...Märren var inte jättelurvig, men den var rätt så tät o det såg ut som sommarpäls, men det är nog för att dom bor ute o rör på sig i princip helatiden o har grovfoder på fri tillgång o får "extra" mat.
Däremot hade shettisen lurvig päls, men det är inte ovanligt alls. Ponnyer brukar vara ganska lurviga.