Frågor ang. lösdrift

J

jagjosefine

Kan man ställa en häst på lösdrift bara sådär, om hästen har stått ute ca. 8 timmar /dygn innan?
Kan man träna och småtävla som vanligt under vintertid om man har hästen på lösdrift? (dressyr och hoppning) Med tanke på den lång pälsen som måste bli osv, skulle man då kunna ha täcke på hästen så att den inte får så lång päls?
klarar dom flesta hästar av att gå på lösdrift? fysiskt och psykiskt.

Som ni märker är jag inte så kunnig inom detta område :p
men jag skulle bli väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Frågor ang. lösdrift

Jag började med lösdrift för mina två pållar förra hösten, och det gick jättebra! Dom är korsning halvblod/tinker och nordsvensk/exmoore. De hade aldrig tidigare gått på lösdrift och dom älskar det! Bättre kondition, temprament, päls, allt! De fick faktiskt inte särskillt kraftig päls, eftersom de inte behövde frysa. De hade vindskydd åt alla håll, och de kunde även stå inne om det var alldeles väldigt blåsigt och ruskigt. De hästar som bara går i hage på dagtid kan frysa mer då de inte alls har tillgång till vindskydd.

Jag märkte också att de är så mycket lugnare när de är inne nu för tiden. Min ena häst blev alltid så rastlös snabbt tidigare. Han åt knappt upp kraftfodret förrän han började pressa på gallret och ville ut igen. Även när han stod uppbunden var han orolig. Nu är han lugn och avslappnad i stallet eftersom han vet att han inte kommer att vara instängd i 12-14 timmar.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till box igen!:p

Okej! :)
Tack för svaren!

någon mer?

Jag har alla mina tre hästar på lösdrift och trivs superbra med de, hästarna älskar det. Speciellt vårat sto som har var mycket stressad förut pga. att hon kände sig trängd när hon stod i boxen.

Jag har inte hört någon hästras som inte klarar av att gå på lösdrift och alla hästraser trivs generellt med att få vistas ute dygnet runt.

Visst kan du tävla och träna normalt på vintern, antingen så sätter du på täcke innan hästen hinner få lång päls. Eller så gör du som jag brukar göra, låta de få lång päls och om de blir svettiga efter träning låter man de stå inne med ett tunt stalltäcke tills de torkat!:smirk:

FÖr mig gick det utmärkt att flytta hästen från installad miljö direkt till lösdrift. Som vanligt när en häst flyttar blir den ju lite påverkad av nya kompisarna och miljön och lätt trött de första dagarna. Annars märkte jag aldrig några problem.

Jag har haft hästen oklippt huvudsakligen, men i vintras så klippte jag henne (stod på lösdrift då med). Fick förstås täcka henne då, men det gick bara bra.

Jag är stor förespråkare av lösdrift och tror att 99% av hästarna inte bara "klarar" utan faktiskt mår bäst av att gå på lösdrift! Däremot har jag full förståelse för hästägare som av egna skäl inte vill ha dem på lösdrift.

Okej!
tack för alla svar!

Björk: Vad var det för ras på den hästen som du klippte och hade på lösdrift under vintern?
Vad menar du med hästägarens egna skäl? vad finns det egentligen för negativa sidor med att ha hästen på lösdrift?

:bow:

Klart det går! Jag har inte ångrat en sekund att jag gick från box till lösdrift! Har i nuläget tre araber, en andalusier och en welsh, allihopa trivs bra, har trevligare temperament, de som hade olater slutade med det eftersom de har något att göra hela tiden. De är finare i hullet, de som var tunna innan har lättare att hålla vikt och de som såg ut som tunnor och hetsåt har blivit mer i normalhull. De är mycket smidigare i kroppen, inga gallor och de är aldrig stela. Dessutom är de väldigt säkra på foten eftersom de springer mycket i kuperad terräng. Enda nackdelen är när matte själv fyser på vintern :o Men för hästarnas del så har jag aldrig sett dem må bättre! :)
Och på tal om täcke så har alla gått "nakna" precis hela vintern, utom utställningshingsten som vi klippte på vårkanten och lät honom gå med täcke. Fungerade bra det med, bara man byter täcke och ser till att de är torra så fungerar det alldeles utmärkt.

Senast ändrad av en moderator:

Tror dom flesta hästar tycker om lösdrift :)
Min pojke står i ett lösdrifstsstall, jätteskönt att inte behöva komma ut varje dag och mocka som jag behövde förut. :D
en i stallet har importerat en PRE, han går med täcke just nu dock eftersom han var rakad när han kom hit och han håller på att ställa om sig till det svenska klimatet, men funkar jättebra annars. :) Så jag tror inte att det är någon ras som inte klarar av lösdrift. Har sett allt från araber till islandshästar på lösdrift, och ingen har klagat. :D

Kan man ställa en häst på lösdrift bara sådär, om hästen har stått ute ca. 8 timmar /dygn innan?
Kan man träna och småtävla som vanligt under vintertid om man har hästen på lösdrift? (dressyr och hoppning) Med tanke på den lång pälsen som måste bli osv, skulle man då kunna ha täcke på hästen så att den inte får så lång päls?
klarar dom flesta hästar av att gå på lösdrift? fysiskt och psykiskt.

Som ni märker är jag inte så kunnig inom detta område :p
men jag skulle bli väldigt tacksam för svar! :)

Vad kul att du funderar på lösdrift!:idea:
Är själv helt fast i det sen 2 år tillbaks,och det är helt suveränt!
Har en korsningsponny,en travare och en arabkorsning,som alla trivs o mår bra av detta.Kör utan täcke,då jag inte klipper.
Naturligtvis kan du ställa om en häst bara så där,med rätt förutsättningar,dvs att den har pälsen den bör ha( om den ska gå otäckt),och att vindskydd/ligghall finns o fri tillgång på grovfoder+vatten.Varför skulle man inte kunna tävla?
Jag är övertygad om att alla raser kan gå på lösdrift.
Har fått lugnare hästar utav detta,mer tillfreds.Gallorna är borta,"torra" och fina ben.Skulle aldrig byta tillbaks till box.:D

Hej
Skaffade lösdrift förra året och det är helt underbart. Hästarna mår bättre och jag mår bättre. Ridhästarna är halvklippta och får täcken när det är kallt och/eller regnar. Kanske att jag har lite fler täcken att byta med nu för jag vill alltid att de ska ha torra täcken.

Du slänger ju bara ut den som det är på sommaren, eller hur. ;)

De klarar att av att slippa gå in, på en gång. Det är inget du behöver oroa dig för. De är gjorda att vara ute. Däremot kan man ju ha lite uppsyn om man släpper en häst på lösdrift mitt i vintern. Då är den kanske inte van vid de minusgrader som natten bjuder på - om de stått inne i ett varmstall nattetid. De värmer sig ju på andra sät när de är ute, men man kan ju isf känna lite på hästen om den verkar kall första tiden.

Jag skulle rekomendera alla tävlingasyttare att ha sina hästar ute dygnet runt. De behöver de för att må bra fysiskt och tänk va mycket mer en häst kan prestera om den får ultimat behandlig av sin kropp - vilket fri utevistelse ger. Dessutom är tävling krävande för hästen och jag anser att de inte då dessutom ska belastas genom att stå stilla större delen av dygnet i en box/liten hage. Det är ju så ologiskt så det inte är sant.

Alla hästar klarar lösdriftsliv, i regel, om de ges rätt miljö och möjligheter. Vi har haft engelska fullblod, pre-hästar, vbl, hbl, ponnyer, kbl, tinker... Alla hästar har visat sig påverkas positivt av utevistelsen, både fysiskt och psykiskt. Även det svårfödda fullblodet.

Jag föredrar att ha täcke på min häst på lösdrift. Då slipper jag torka en blöt vinterpäls om det regnar/snöar - för det tar lång tid och man lägger aldrig en sadel på en blöt häst. Dessutom vill jag ju som sagt också inte att min häst blir för varm när jag rider eller börjar svettas. Till sist behöver en del hästar ha täcke för att klara den kalla vintern med tanke på att vi ändå domesticerat djuren och de är olika lättfödda. Jag föredrar dock att låta min häst få lite päls som en nödlösning om hästen mot förmodan skulle bli av med sitt täcke mitt i kalla vinternatten. Då ska den klara sig till nästa dag utan att bli för kall om länden.

När det gäller täcken har jag ett ull- eller fleecetäcke som jag sen har regntäcke på. Då kan jag variera täcket under, samt ibland lägga på thermotäcke om det skulle behövas, och dessutom är det då i regel regntäcket som går sönder = billigare att köpa nytt/ha fler av. För ombyte behöver man.

Okej!
tack för alla svar!

Björk: Vad var det för ras på den hästen som du klippte och hade på lösdrift under vintern?
Vad menar du med hästägarens egna skäl? vad finns det egentligen för negativa sidor med att ha hästen på lösdrift?

:bow:

Islandshäst är det jag har.

Egna skäl kan ju vara att man vill ha mer bekvämlighet för egen del; tex ha ett varmstall att kunna stå och göra iordning hästen i och kanske rida i varmt ridhus. Att efter ridning kunna ställa in hästen i ett varmstall och slippa täcka den... mm. Eller att man tex vill ha mer kontroll över fodret och därför vill ha hästen på box för att veta att den får exakt den matmängd man tänkt sig.

Tack så mycket för alla svar!! :)
måste bara fråga.. klarar alla hästar av att bli klippta?(om man sätter på täcke på dom såklart) finns det någon chans att dem börjar frysa trots att man har flera täcken?

Får hästen bara tillräckligt med mat så klarar i stort sett vilken ras som helts att gå på lösdrift och vara klippt med täcke på. Så ut med hästen och låt den få vara häst.:)

MVH Russin8

Jag har haft hästen oklippt huvudsakligen, men i vintras så klippte jag henne (stod på lösdrift då med). Fick förstås täcka henne då, men det gick bara bra.

jag gjorde samma sak med min varmblodtravare och han älskar att vara ute,även mina fyra andra älskar det också.
:bump:

Kan man ställa en häst på lösdrift bara sådär, om hästen har stått ute ca. 8 timmar /dygn innan? Ja
Kan man träna och småtävla som vanligt under vintertid om man har hästen på lösdrift? (dressyr och hoppning) Ja
Med tanke på den lång pälsen som måste bli osv, skulle man då kunna ha täcke på hästen så att den inte får så lång päls? Är att rekommendera ;)
klarar dom flesta hästar av att gå på lösdrift? fysiskt och psykiskt. Skulle tro det, om man ger dem tid att vänja sig.

Tack så mycket för alla svar!! :)
måste bara fråga.. klarar alla hästar av att bli klippta?(om man sätter på täcke på dom såklart) finns det någon chans att dem börjar frysa trots att man har flera täcken?

Flera täcken är bara onödigt (enl undersökning i ridsport), de menade på att hästen lider risk att få ont i ryggen och att många täcken bara hindrar dem att röra sig.
Satsa ist på ett eller två tjocka utegångstäcken och fri tillgång på käk.

Jag skulle inte klippa en svårfödd häst. Sen tycker jag att man ska ha så lite töcken som möjligt på sin häst, ffa om den går ute dygnet runt. Först för att den inte ska bli kall om täcket går sönder/åker av hästen under natten. Men också för att det är bra att kunna ta på och ta av täckena tidigt. Det är inte bra att ha täcke på sig för mycket och det blir lätt skav och annat. Och man kan absolut inte tillåta obehagliga täcken på en häst på lösdrift. Då kan de ta väldigt stor skada med spänningar och bli stillsamma = börja frysa.

Spänningar är heller ingenting att leka med då det både kan leda till att hästen råkar ut för olyckor på egen hand - ramlar ex.vis. Men det kan även leda till felbelastníngar och sluta med både hältor, felmusklingar och skador.

Så jag anser att man inte ska täcka för mycket om man inte har riktigt bra och bekväma täcken. I övrigt är det helt ok att klippa, sålänge man tar hänsyn till länden och andra känsligare partier. Man måste ha i tanken att täcket kan läcka igenom och bli blött.

Nej självklart menar jag inte att jag ska raka hästen helt och sedan sätta på 5 täcken! :eek: menar typ halvraka, hals, bog och så. Sedan ha typ 1 tunnare täcke under och sedan ett regntäcke eller termotäcke över. Ja allt beror ju självklart på hur mycket hästen fryser osv. Hästen i fråga kommer få ha fri tillgång på ensilage..

Jag har mina hästar på lösdrift sedan 3 år tillbaka snart, o dom trivs kanon!
Har en shettis o en travmärr med fölungen. Shettisen är van att gå ute dygnet runt (6 år gammal), så han har vanan inne.
Märren började jag att ha henne på lösdrift hos grannen pga strul från förra stallplatser (ja, nästan ALLA!) då beslöt jag mej att prova o ha henne på lösdrift, vilket det oxå fungerade väldigt bra!

Hon trivs som fisken i vattnet. Tidigare var hon orolig o rastlös när hon stod på box. Alltid bråttom ut, åt dåligt o sånt.
Nu idag är hon välmående, äter upp sitt kraftfoder lugn o kan stå därute o äta hö hela dagen utan att "hetsäta".

Nu fick hon ett stoföl i söndags, o hon fölade ute i ligghallen som vi oxå satte upp en boxdörr (hon ville inte ens gå in i stallet) o det fungerade...Jag trodde att hon skulle bli galen, men nej det gick faktiskt jättebra.

Nu har dörren till ligghallen vart öppen, så går märren ofta in om det är för varmt eller om hon bara vill stå därinne o vila lite. Hennes fölunge brukar knalla in där o ta en tupplur :D

Jag glömde tillägga att jag haft märren i travträning (jag tränade henne själv) o då fick hon bo ute hela vintern ihop med min gamla travmärr pga att hon hade hosta o luftrörsbesvär.
Det funkade jättebra, o hon trivdes toppen. Så jag tror inte det är några problem alls att ha hästar på lösdrift, men det är nog individuellt, tror jag.
Jag märkte ganska snabbt på märrens fölunge att hon HELLRE vill vara ute än inne :angel:
Men hon ska gå på trav i framtiden, o då ska hon givetvis gå i lösdrift.
Det är inte ovanligt att travhästar i hård träning går i lösdrift, det finns ganska många som har sina travare på lösdrift också.

Mina hästar har hö på fri tillgång, o får kraftfoder 2 ggr per dag. Men nu när min märr har föl vid sidan får hon kraftfoder 3 ggr per dag.

Angående pälsen...Märren var inte jättelurvig, men den var rätt så tät o det såg ut som sommarpäls, men det är nog för att dom bor ute o rör på sig i princip helatiden o har grovfoder på fri tillgång o får "extra" mat.
Däremot hade shettisen lurvig päls, men det är inte ovanligt alls. Ponnyer brukar vara ganska lurviga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.