Frågor ang fodervärdar

roonjas

Trådstartare
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.
 
Vilken hästägare vill låna ut sin häst och stå för nästintill alla kostnader? Skulle ju isåfall vara om du ska ha den på tillridning? Och då måste du ju isåfall ha de kunskaper som krävs och möjlighet att göra den typen av jobb? Känns som ett knepigt upplägg att försöka hitta en häst som någon annan skall betala :)
 
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.

Normalt sett ska man ju vara bra duktig för att någon ska vilja betala för att man rider deras häst. Men om du går på Strömsholm och har hjälp och stöd av massor med duktigt folk så kanske någon kan vara intresserad. Jag har sett att folk annonserar efter liknande arrangemang som du föreslår i olika facebookgrupper, om de får napp vet jag inte men varför inte testa att lägga ut en annons?
 
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.
Är du inte typ beridare och utbildar hästen finns det ingen människa (knappt då ens) som kommer betala hästens kostnader åt dig.
 
Du kan nog hitta en pensionerad ponny långt ute på landet som ägarna inte vill sälja, men inte har tid att rida själva, där du så att säga blir medryttare alla dagar i veckan. Fast jag gissar att det inte är det du vill ha.

Ett annat senario jag kan tänka mig är att det är någon som akut måste bli av med sin häst pga yttre omständigheter, där du kan agera försäljare. Det negativa här är att du kan kan få en häst att ha en mycket kort tid.
 
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.
Skulle du lånat ut en häst och betalt merparten till någon i din situation? Troligen inte. De flesta är mer rädda om sina pengar än så.

Nu kanske du är extremt duktig och kan visa det och då kommer det hela i en annan dager, dock skulle jag dra ögonen åt mig om en person inte kan hitta en vettig medryttarhäst och behålla den. Då börjar jag fundera på om det finns brister i omdöme, kunskap, intresse eller sammarbetsförmåga. Vill man rida och umgås med hästar tillräckligt mycket så står de flesta ut med en hel del.

De riktigt duktiga som kan tänka sig att rida till folks hästar gratis bara an står för omkostnaderna har oftast lätt att få tag i hästar skulle jag tro. Din bästa chans att få en "gratis" häst är genom kontakter som känner till dina kunskaper och dessa skaffar du dig primärt genom att vara ute i stall exempelvis som medryttare eller att bara hjälpa till.
 
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.

Men har inte elever på Strömsholm, Flyinge osv möjlighet att stalla upp ganska billigt? Då kan du väl låna en häst bara? Oftast vill ju ägaren stå för försäkring och eventuellt halva hovslagarkostnaden etc. för att ha "lite koll" och då har du ju det betalt också. Billigare än så är nog svårt att komma undan tänker jag. :)
 
Jag är medryttare till en häst som ägaren inte hinner rida. Jag har honom som egen häst på så sätt att jag rider hur jag vill, lägger upp träning osv. Hästen står hemma hos ägaren. Ägaren betalar allt utom hovslagare, som jag betalar.
Har haft en sån deal innan på annan häst också.
 
Skulle jag bli långvarigt skadad, sjuk, gravid eller något annat som gör att jag inte hinner/kan rida så ja då har jag inga problem med att stå för hästarnas kostnader, dock på ett villkor, hästarna stannar på gården.

Annat alternativ är om jag känner ryttaren och jag känner att det blir ett vinn vinn, kan då stå för skoning (skor själv), försäkring (om den hästen har det), vaccinationer, tänder och liknande, annat står ryttaren för.
 
Om jag ska formulera om mig då så har jag oturen att inte kunna hålla en häst ekonomisk men vill satsa. Det är surt när situationen är sån men kan inte göra något åt saken. Jag vill liksom ta mig förbi hobbyryttar nivån och utvecklad och växa ännu mer som ryttare.
 
Om jag ska formulera om mig då så har jag oturen att inte kunna hålla en häst ekonomisk men vill satsa. Det är surt när situationen är sån men kan inte göra något åt saken. Jag vill liksom ta mig förbi hobbyryttar nivån och utvecklad och växa ännu mer som ryttare.

På vilken nivå är du?
Varför tror du att någon annan skulle vilja sponsra dig och vad skulle vinsten för den personen vara?
 
Om jag ska formulera om mig då så har jag oturen att inte kunna hålla en häst ekonomisk men vill satsa. Det är surt när situationen är sån men kan inte göra något åt saken. Jag vill liksom ta mig förbi hobbyryttar nivån och utvecklad och växa ännu mer som ryttare.

Är du seriös med att satsa är det nog lättare att åka utomlands till något stort stall och börja längst ner på stegen och jobba dig upp. Jag tror inte att någon vill sponsra dig med en häst som man kan satsa med, om du inte redan är i eller väldigt nära eliten redan.
 
När du gick på Strömsholm fick du väl ett antal kontakter? Använd dem till att leta efter någon som vill ha sin häst tävlad av dig.
Byt jobb så att du tjänar bättre så att du har råd med häst.
Jobba dig upp som någon annan skrev.
Slipa på dina argument varför någon ska sponsra just dig.

Annars får du acceptera att du inte kan få det du vill, det är en del av livet att göra det om man inte kan förverkliga sina drömmar på egen hand.
 
Jag har haft den dealen. Att låna ut min häst på foder och jag stod för kostnaderna.
Anledningen var att jag sprang in i väggen och var inte längre kapabel att ta hand om hästen. Jag hade en fantastisk medryttare som jag litade på till 200% och som var duktigare än mig så hästen blev utbildad under tiden. Mitt krav var att hästen skulle stå kvar i samma stall.

Det funkade bra men aldrig att jag skulle kunna tänka mig samma sak med någon jag inte kände och litade på. Nu visste jag precis vad jag och hästen fick för pengarna och det var värt det.
 
När du gick på Strömsholm fick du väl ett antal kontakter? Använd dem till att leta efter någon som vill ha sin häst tävlad av dig.
Byt jobb så att du tjänar bättre så att du har råd med häst.
Jobba dig upp som någon annan skrev.
Slipa på dina argument varför någon ska sponsra just dig.

Annars får du acceptera att du inte kan få det du vill, det är en del av livet att göra det om man inte kan förverkliga sina drömmar på egen hand.
Hon skriver att hon pluggar där just nu.
 
Men har inte elever på Strömsholm, Flyinge osv möjlighet att stalla upp ganska billigt? Då kan du väl låna en häst bara? Oftast vill ju ägaren stå för försäkring och eventuellt halva hovslagarkostnaden etc. för att ha "lite koll" och då har du ju det betalt också. Billigare än så är nog svårt att komma undan tänker jag. :)
Nej, man får hitta egen uppstallning utanför anläggningarna. Det är bara om den egna hästen används som skolhäst i utbildningen som den får stå på skolan, men på gymnasienivå sker det bara i hopp eller dressyrspecialklasserna, och tar man sig in där så har man högst troligt egen häst och tävlar på hög nivå.
/fd elev vid båda anläggningarna
 
Jo det är så att jag har lite funderingar/frågor kring foderhästar samt lite annat.

Jag har försökt hitta olika lösningar för att kunna skaffa en egen häst men det går bara inte helt enkelt ekonomiskt. Och att bli medryttar finns inte på tanken, been there done that. Finns det andra sätt att lösa det? Finns det dom som lånar ut sina hästar och nästan kan stå för hela kostnaden? Eller kan man försöka få tag i en tillridnings eller försäljninshäst där man inte tar betalt utan bara låter ägaren stå för kostnaderna? Vart kommer jag bäst i kontakt med folk som lånar ut på det viset?

Värt att nämna är väl att jag är en kunnig häst människa och går i skolan/studerar på Strömsholm.

Om du är väldigt kunnig på att träna hästar och utveckla och utbilda hästar så kan det finnas någon som vill sponsra dig på det sättet.
Men jag tror inte att det är vanligt.

Om du inte har råd med egen häst så har du inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 704
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 034
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp