Görel
Moderator
Men säg att man avlar en hopphäst, finns ju även ston som är duktiga och med i höga klasser. Borde man inte nämna dom då?
Det gör man.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men säg att man avlar en hopphäst, finns ju även ston som är duktiga och med i höga klasser. Borde man inte nämna dom då?
Skulle ett kändare sto vara med så skulle hon oxå nämnas.Men säg att man avlar en hopphäst, finns ju även ston som är duktiga och med i höga klasser. Borde man inte nämna dom då?
Skulle ett kändare sto vara med så skulle hon oxå nämnas.
Tex mitt blivande avelssto kan jag nämna att hennes mormors mormor är Ultimatum som lämnat ft hästen Ultimus, men det hänger ju på hur nördig eller hur länge person hållit på med hästar för att veta vem det var.
Är inte förvånad kan bara hoppas på att jag någon gång kommer vara i närheten
Jag är tillräckligt nördig
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?
Det har kommit flera bra svar på varför man oftast inte nämner mamman. Är ens häst ett sto så är det inte så ovanligt att nämna vilken stofamilj stoet tillhör eftersom det säger betydligt mer än ett okänt stonamn.
Hur kommer det sig att det endast är hingstarna som är intressanta? Är det för att de får så himla många fler avkommor än ston?
Det beror, som de flesta nämner, vilken ras det är. Upplever att ponnys uppges oftast med mor och far och kallblod nästan uteslutande med mor och far.
Så, ju mindre "ädel" rasen är så tas båda föräldrarna med. Varför vet jag inte.
För mig är sto och hingst intressant.
Det beror, som de flesta nämner, vilken ras det är. Upplever att ponnys uppges oftast med mor och far och kallblod nästan uteslutande med mor och far.
Så, ju mindre "ädel" rasen är så tas båda föräldrarna med. Varför vet jag inte.
För mig är sto och hingst intressant.
Det har inte med hästens ädelhet att göra, snarare med antalet tävlande ston eller om det är en liten ras där de flesta känner till de ston som finns.
Inom ädla raser som fullblod och varmblodstravare säger man ju också modern istället för morfadern. Det är för att hon oftast har startat själv.