Frågar, ber och sen?

ZanMiguel

Trådstartare
Du ska göra halt först frågar du hästen om den kan göra halt och den stannar inte..
sen ber du den att stanna, men de gör den inte...

Vad gör du sen?? tar du i ordentligt så att den fattar att det var stopp du menar.. eller forstätter du att seg stoppa??

Sv: Frågar, ber och sen?

Ja då tar jag tag ordentligt EN gång. Jag tror att anledningen till att en häst int gör som den ska när man ber om det på direkten är brist på lyhördhet.Skrev detta ganska nyligen i en annan tråd men vill ge samma tips. Att köra "star och stopp" tekniken. Man rider alltså typ : fem steg skritt - halt , trav på direkten-halt, ryggning tre steg-galopp tio steg-halt etc etc..På så vis får man hästen att tänka "okej hon gör olika hela tiden bäst jag lyssnar" och lyhördheten vaknar till. Detta kan givetvis ta ett tag. Jag tror att lyhördhet är resultatet av intresse. Hästen vill veta vad som ska ske härnäst och går därför "beredd" på nästa moment vilket lätt "glöms bort" där man rider runt på tex en volt och filar på formen eller ngt liknande. När hästen är lyhörd är det sååååå mycket lättare att jobba med formen. Så enligt mig , first things first! Dvs det viktigaste först. Att kunna starta och stanna! :)

stannar de inte första gången när jag sitter till med sittsen så tar jag tag i h*n gör en ordentlig halt. oftast är det lyhördheten som brister.

Så gör jag också. Jag säger "men hallå!?" och tar tillbaks det som behövs för att han ska stanna, vilket iofs inte är mkt men...

Jag vill att han ska vara koncentrerad på mig hela tiden, inte lufsa omkring i egna tankar. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
887
Senast: Pegasus63
·
Samhälle Sju elever blev avstängda en hel vecka för att ha misshandlat en annan elev på Laholmsskolan. Men skolan väljer att inte polisanmäla...
2
Svar
31
· Visningar
2 145
Senast: Renfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar