Frågan om när man berättar....

K

Kaate

Frågan är egentligen inte när man berättar för familjen i övrigt, (min man vet ju redan :D) men snarare varför är jag så rädd för att berätta?

Inte det att jag tror att dom blir vare sig arga eller skulle ta avstånd utan dom skulle snarare bli jätteglada. Men trots att jag logiskt inser detta så är jag tveksam till att berätta....

Orsaken är nog när jag tänker efter lite att det finns så mycket som kan gå fel....är bara i v8 och inser ju att detta är fortfarande tidigt. Kollega berättade vitt och brett om sitt första missfall i v8 nu när hon är gravid med andra, dom gjorde NUPP och var i väldigt högriskzon att barnet skulle vara skadat så jag har ju hört och sett på nära håll hela det dilemmat och oron...hon vet ju inte att jag är gravid så man förstår ju att hon verkligen behövde prata om det och till viss del så är jag ju glad för det....vill ju stödja henne.

Tror att det hela har gjort mig så rädd bara för att berätta... när man väl gjort det så kan man ju inte ta tillbaka det.. Om något då skulle hända hur klarar man av det stöd som säkert är välriktat men som nu gör mig nästan skräckslagen för att kanske behöva ta emot det.

Vet inte riktigt vad jag vill utan det är nog mest frågan om att jag behöver skriva av mig och långt blir det också....

Givetvis pratat med min man och vi har ett datum för NUPP och blodtest och vi är inte teoretiskt in några riskzoner, men min lilla fundering är också när vågar man tro att allt ska gå bra? :crazy:
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Hej

Grattis!!!!

Vi gjorde som så när vi skulle ha barn att vi berättade ör släkt och vänner först efter att vi varit på ultraljud i v 18. Då kändes det mer definitivt. Och är man lite kraftig sedan innan så syns det inte så mycket heller, men illamåendet var lite svårt att maskera ibland.

Som du säkert redan läst på så minskar ju risken för missfall efter v 12 så innan dess tycker jag själv att man kan ligga lite lågt, om det går för ens jobb (tex hantering av farliga ämnen och sådant som ska undvikas) och om man kan dölja ev illamående och andra graviditetsbiverkningar.

Din kollega kanske har ett behov av att prata av sig och få stöd i det som hänt henne. Visste hon om vilken hemlighet(!?!) du bär på kanske hon skulle uttrycka sig annorlunda. Jag själv fungerar nog helt annorlunda, ville inte berätta för så många ifall det skulle gå åt skogen för då skulle det bli så jobbogt att förklara och bli tröstad efteråt. Bättre att låtsas som ingenting har hänt för vissa saker gör så ont att man inte ens vill tänka på det och än mindre prata om det. Du kanske fungerar lite så också. Ett annat alternativ kan ju vara att dela din hemlighet med henne så ni kan stödja och hjälpa varandra, och även allt skoj och shoppingplanerande och de här roliga bitarna.

Du undrar när man vågar tro på att det ska gå bra. Aldrig!!! Man oroar sig hela tiden fast för olika saker i olika perioder. Men när ni gjort dessa tester som är inplanerade så är det ju ett litet steg på vägen, sen kommer ultraljudet och sen kan man andras ut lite, men sen börjar man oroa sig för förlossningen och allt vad den kan bära med sig och sen när barnet är fött så ska man få det att överleva tills det flyttar hemifrån , helst ännu längre...

Det blev visst lite rörigt det här. men slutkontentan: Gör det som känns bäst för DIG, och oroar sig, det gör man alltid, det är sunt.

Kram!
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Jag är inte heller så pigg på att berätta, tycker det känns "vanskligt" så tidigt i grav. jag är i v.12.

Tyvärr "kom det ut" iallafall pga av min fyraåring som berättat på dagis om att hans mamma har ett frö i magen! :)
Så personalen frågade om det var sant och jag tyckte det kändes löjligt att ljuga. Min son ljög ju inte och det skulle jag aldrig kunna stå och påstå.

Känner mig lite illa till mods att så många vet IFALL något går fel, men det är ju inget att göra någonting åt iallafall.
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Som Fiffia skrev - sedan man blivit gravid kan man aldrig sluta oroa sig mer så länge man själv och barnet lever. Det kan alltid hända något. Men v 12 är förståss en tydlig gräns när man klarat av första steget och riskerna för missfall minskar.

Min filosofi är därför att man får passa på att glädja sig varje dag allt går någorlunda bra.

Själv skulle jag velat berätta på en gång åtminstone för min och sambons familjer. Men han har velat vänta till efter v 12.

Jag är mer rädd för att aldrig få berätta och dela glädjen med de närmaste vännerna och våra familjer än för att få sympati och tröst om något går fel.

Men jag har förstått att jag är ovanlig.

Den senaste veckan har vi fått flera illavarslande besked om vår graviditet och jag önskar att jag fått berätta innan vi fått veta de sakerna. För nu måste vi antingen undanhålla vissa saker för familjen och "spela" mer förhoppningsfulla än vad vi är eller säga vi väntar barn MEN...och aldrig få dela en ogrumlad glädje över det efterlängtade barnet.
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Nu har jag läst din fråga igen. Tanken slog mig attdet egentligen inte handlar om varför du är rädd för att berätta.

Det vet du ju, för att du är rädd att det inte ska bli något barn pga av missfall eller för att du får veta att det är något allvarligt fel på barnet så att du måste fundera över abort.

Frågan är varför du är så rädd för att få medlidande tröst och sympati från dina närmaste?

Eftersom även en omkomplicerad graviditet kan göra att man bår både fysiskt och psykiskt dåligt kan det vara bra att de närmsta både i familjen och på jobbet vet att om man verkar lite knepig så är det inte (alltid) deras fel.

Hoppas att du kan få känna dig trygg och hoppfull i din graviditet och får det stöd du önskar (i lagom mängd) från din familj.

Kram från Valborg
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Skulle precis sätta mig och skapa en tråd alldeles lik din!!
Jag har samma dilemma just nu. Är i v 8-9 och känner igentligen inte för att berätta för någon (utom min sambo då) innan v 12 har gått. Men närmaste veckorna kommer bla midsommarfest, två 30års fester (bla min egen!) plus släktmiddag, så det känns som nästan omöjligt att inte avslöja det!
Vet inte heller hur man skulle förklara för vår 3 1/2 åring om något skulle gå fel. Han har pratat länge om att han vill ha en lillebror/syster.
Kanske kan vi berätta för bara familjen först, men risken är ju stor att det kommer ut om den lille vet om det.....
 
Sv: Frågan om när man berättar....

inte lätt när man ska berätta!

hade en kompis som inte sa något, var på nyårs fest och födelsedagfester, hon drack alkoholfritt vin som hon hällde över i vanlig vinflaska(självklart hjälpte sambon till att smusla) drinkar tog hon ett glas men sambon drack det mesta sedan ställde hon ifrån sig det, typ gick på toa och hällde ut lite!

då såg det ju ut som hon drack!

lite från tråden men hoppas det är ok?:angel:
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Jo, kanske kan funka att smussla till det någolunda, men på festerna jag ska på så bjuds det på drickan och då blir det svårare med alkoholfritt.....Inte för att jag brukar dricka så jag blir kanonfull annars, men man blir ju själv lite nyfiken när någon plötsligt avstår från dricka på fest efter fest?
Får se hur jag gör...
Vilken vecka brukar det förresten börja synas? (kommer inte ihåg sen sist!)
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Ja men nån måste vell köra bilen? Eller så kan man alltid skylla på nån sjukdom eller nåt sånt...
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Har funderat rätt mycket nu i helgen och har även jag insett att min oro vet jag vart jag har den.
Du har helt rätt att jag vet ju varför jag är orolig och vad som kan gå fel så beslutet vi kommit fram till är nog att vänta så länge som vi orkar. :D

Det hela som gjort det lite mer komplicerat är nog våra två familjers olikhet... mina föräldrar skulle glädjas men inse risker och låta oss ta hand om våra beslut och liv.....min mans familj har gett pikar och tjatat i flera år på att vi borde skaffa barn och känslan jag har över att vi gott och väl kan bli kvävda av deras goda intentioner och glädje skrämmer mig rejält. :crazy: Dom skulle har väldigt svårt, läs: har svårt i dagsläget redan, att låta oss sköta oss själva...
Men som min man sa vi måste berätta för båda när vi väl berättar...
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Tack!

Min kollega har jag faktiskt nu precis berättat för...så även om jag såg ditt råd efteråt så har jag redan följt det ;)
Det blev precis som du trodde att vi kunde dela det hela och då finns det åtminstone en utöver min man som jag kan prata med om det hela.

I övrigt så har vi beslutat att vi ska nog vänta så länge som möjligt med att berätta.. :D
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Midsommar kommer ju bli intressant kan man bara säga.. :crazy:
Men det har ju kommit bra tips här om hur man kan ha det lite för sig själv och för mig så är det nog frågan om vem som kör bilen som kommer att hjälpa mig med detta problem :angel:
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Bra att ni är överens i alla fall. Min sambo vill som sagt var inte berätta och jag vill.

Jag har "råkat" säga det till mina föräldrar eftersom mamma var så orolig över att jag verkade så utarbetad. Och så var det på morsdag hon frågade också. Så jag tyckte att det var en bra present.

Jag har också sagt det till min chef i samband med diskussion om vi skulle anställa en sommarvikarie eller anställa någon i höst. Eftersom jag tyckte att det var bättre att vänta till efter semestern och då kunna erbjuda 1,5 års anställning istället för 5 månader. Tyvärr fattade han inte att det var "hemligt" utan sa det till alla på ett eftermiddagsfika.

Så nu vet min familj och minst 10 på jobbet om det men inte sambons föräldrar och syskon.

Nu är jag i v 11 + 2 så jag hoppas verkligen att han vågar berätta efter helgen.

Hoppas att allt går bra för er med/ Valborg
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Tro mig jag har funderat på att "av misstag" säga också till mamma särskilt eftersom vi har en väldigt nära kontakt medans min man och hans mor inte direkt har samma kontakt.. men hittills har jag låtit bli även om det varit svårt.. min svärmor är läkare och det har nog präglat min man i sitt omdömme också det är intressant vad många faktorer som spelar roll plötsligt..

Hoppas att allt går bra för er också och att din sambo vågar berätta..:D
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Kan säga så här, det känns bättre att få veta det rätta vägen än få höra det via fjärde eller sjätte person... Pappa fick veta att han skulle bli morfar (den som har samma föräldrar som mig var den berörda, inte jag) av frun till hans förra jobbarkompis....

Jag hade fått veta det av den blivande mamman, eller det hade avslöjats där iaf... Jag berättade för min kompis att jag skulle bli moster, som berättade för hennes familj, eftersom att vi var väldigt nära varandra hon och jag... Kompisens familj (pappan i familjen har jobbat ihop med pappa) fick besök av frun till deras förra jobbarkompis, frun träffade på pappa på stan, och berättade att hon hade hört att han skulle bli morfar... Behöver jag säga att hans haka hade hamnat nere vid tårna... För min del kändes det inte så bra, jag visste att han pratade med "systern" i de dagarna och var bombsäker på att hon skulle berätta det, så jag sa inget, tyvärr, ångrar det så djupt än idag och det är två år sedan nu...
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Håller helt med om att det inte alls är bra att det blivit så här. Som tur är bor endast sambons far på samma ställe som vi. Min familj bor 50 mil åt ena hållet och hans syskon 30 mil åt andra hållet. Hans mamma är utomlands just nu så förhoppningsvis får de veta första gången från honom.
 
Sv: Frågan om när man berättar....

När jag väntade min son hade jag bestämt att jag inte skulle berätta innan vårat bröllop (i fjärde månaden). Tyckte det var ett bra sätt att berätta för alla samtidigt.
Tio dagar innan bröllopet så DÖR min pappa och det känns än idag fruktansvärt att han som längtade så mkt efter flera barnbarn inte ens fick veta att han skulle bli morfar.......

Den här graviditeten har jag varit noga med att berätta tidigt för alla som betyder något för mig/oss.
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Jo men om sambons far känner nån annan som vet om det så.... Ja just det, var precis så det gick till, det spred sig som en löpeld och så vips så gick det jättetokigt... Alltså min sk. syster bor 30 mil bort från våran pappa... -Det kan ju vara roligt att få veta nåt nån gång, var hans svar igår när jag berättade andra saker gällande henne...
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Vi berättade först när vi passerat v.12 med bägge barnen.
Vi hade gärna väntat längre, men med sonen slog det sig så att vi skulle flytta och jag mådde inte så bra, så att bära soffor och andra tunga möbler tre våningar kändes inte ok.
Andra var det mitt i sommaren, ja ganska precis två år sedan och vi hade pratat om att åka och bada osv jag och mamma, så då var jag tvingad att berätta... det syntes liksom... :angel:
 
Sv: Frågan om när man berättar....

Vi pratade vidare hemma igår och kom fram till att precis när vi är v12 så kommer hela min familj att samlas för att fira min mors 60-årsdag så i samband med det så kommer vi nog berätta..

Mina föräldrar bor utomlands och likaså en av mina systrar så det blir nog kul att kunna prata om det med hela familjen samtidigt :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 392
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 083
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 521
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp