• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
B

Breakdown

Hej.
Hemma i travstallet där jag jobbar, har vi en hingst med jätteärriga karleder bak. ägaren av stallet påstår att han aldrig kommer att kunna gå lopp men jag har testat att köra honom och han går super. jag tror att ärren kommer ifrån eksem eller inflammation. Han har inte ont eller tar skada av dem, men kan de hindra honom från att starta?
:confused:

Sv: Fråga.

Är det inte bättre att försöka få bort det istället? En häst med såriga karleder kan inte må speciellt bra av det. Försök att hålla det rent och mjukt medans ni tränar.

giffan skrev:
Är det inte bättre att försöka få bort det istället? En häst med såriga karleder kan inte må speciellt bra av det. Försök att hålla det rent och mjukt medans ni tränar.
Men skrev hon inte ÄRRIGA? Menas det att det är sår elle rärr från något?? *förvirrad* :confused:

Humelibumlan skrev:
Men skrev hon inte ÄRRIGA? Menas det att det är sår elle rärr från något?? *förvirrad* :confused:

Jag tänkte detsamma, och är det ihopläkt och bara ärr kvar som hästen ej känner av så är det väll bara att träna igång hästen och starta om det inte är några andra problem med kusen. ;)

Jag har haft en ponny som skadat sig så pass att de faktiskt försökte sy i karleden, det höll så klart inte men ponnyn startade och hade inga problem av sitt ärr i karleden.

Jag hade också en stor häst som "skar" upp sig med skon på insidan av karleden, den ärrvävnaden blev så pass att hon gick på den om hon inte var skyddad.

Gummiboots nötte upp/öppnade så att det blev sår igen men neoprenboots som ridhästar har nötte inte på samma sätt så med dem kom hon till start även om hon inte blev någon stjärna. :)

Breakdown skrev:
Hej.
Hemma i travstallet där jag jobbar, har vi en hingst med jätteärriga karleder bak. ägaren av stallet påstår att han aldrig kommer att kunna gå lopp men jag har testat att köra honom och han går super. jag tror att ärren kommer ifrån eksem eller inflammation. Han har inte ont eller tar skada av dem, men kan de hindra honom från att starta?
:confused:

Äre ägaren tränaren? Varför skulle den inte kunna gå lopp med ärriga karleder? Klart den kan om det inte är nå annat problem...

Såg nu vad det stog, va nog lite trött igår:angel:
Ärr i karleden är ju något annat, det borde den ju kunna starta med. Men jag står fast vid att hålla det mjukt och smidigt.

Det kanske inte är ärren i sig som gör att ägaren säger att den aldrig kommer till start utan för någon annan andledning. Tex det har hänt något i starten och hästen inte går att köra i voltning osv.

Tack för alla svar. Nej han har ju inget problem av ärren.. jag tror det bara är ägaren som tycker att han inte vill lägga ner någon tid på att hålla ärren bra, och inte vill träna honom... Men men, får snacka lite med honom. ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar