Islandsfolk kanske är smartare än andra och har fattat att remontgrimman är den som är bäst för hästen, om man nu nödvändigtvis ska ha nosgrimma :D

:mad:
Bättra sig? Hur sjutton ska vi få hästarna att tölta om inte ryttarna får slita dem i munnen?
Dressyr är överskattat och onödigt. Går hästen sönder får man väl köpa en ny.
Korta tyglarna, kooooorta tyglarna, KORTA TYGLARNA!!!!! Luta dig BAKÅT! (Allt man behöver kunna säga för att jobba som ledare.)

Får vi fortfarande låna din häst? ;)
:rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
skriv inte sådär..folk kan ju tro att du menar allvar :crazy: :D hihi.. nej, för islandshästar KAN ju inte tölta i form på lösa tyglar... men?? då kan det ju inte vara en islandshäst jag har i hagen?? :eek: ;) men då kan ni ju inte låna honom :p :angel:
hrm.. skämt åsido..ev hamnar han hos en fodervärd istället... men i helgen tror jag att han kommer upp och gästspelar lite, så får vi se vad som händer :)

Själv har jag alltid fått lära mig att engelsk nosgrimma är den skonsammaste för hästen om man ska ha nosgrimma över huvudtaget.
Antagligen har jag blivit fel upplärd då :confused:

Skämtar, vad menar du? :p
Kommer du på lördag får du träffa Mentors lillebror, tror inte du sett honom ännu, eller?

För att återgå till ämnet så använder iallafall jag remontgrimma just för att den hjälper till att stabilisera upp bettet, en ryttare som tar i bara ena tygeln får lätt bettet snett i munnen på hästen.
Hindrar hästen från att gapa även "normalt spänd"

En engelsk nosgrimma är mest dekoration och om man ska använda den till att stänga igen munnen på hästen måste den spännas mkt hårt. Risk för skador på insidan kinden.

En Engelsk med aachenrem fyller samma funktion som en pullar vad det gäller hålla bettet på plats. Men är ju mkt omständigare.

Pullargrimman är ju inte helt vanlig bland islandshästar, minns att jag såg en hingstannons där hästen hade pullargrimma. Den satt fel - för långt ner och hårt åtdragen. (Hästens näsborrar var vidöppna för att få luft)
Annars har jag inte sett ngn.

Bygelnosgrimma har jag inte använt, men den var ju populär för många år sedan. Används den fortfarande?

Tror nog att Chefen ;) hämtar honom in la stada imorrn isåfall, men om han är kvar på söndag så kanske..lillebror alltså?

Lillebror är nog tillbaka på betet då. Själv är jag o dressyrar på THF. :)
Innan skolan i Ljunga ska du kika till vänster, där går det en rödskäck!

Jajamän!

Det fiffiga med remontgrimman är att i och med att öppningen i munnen blir större ju längre fram i munnen man kommer, så kan man ha remontgrimman mycket lösare spänd men ändå få samma effekt som med en engelsk nosgrimma som är hårdare spänd.

Det innebär att man kan ha tre fingrar mellan nosryggen och remmen men ändå få bra effekt. I och med att nosgrimman sitter så löst när hästen håller munnen stängd blir det bekvämare för hästen. Den får också en tydlig eftergift från nosgrimman som belöning när den slutar gapa. Jättesmart.

En engelsk nosgrimma kan man förstås också spänna så att det är tre fingrar mellan nosryggen och remmen. Men då kan hästen gapa hejvilt ändå. Så då kan man ju ta bort den helt i stället i så fall, och spara en onödig rem i nyllet på hästen!

Engelska nosgrimmor kan dessutom orsaka sår på insidan av kinden om man har otur, när kinden kläms mot kindtänderna.

Själv har jag alltid fått lära mig att engelsk nosgrimma är den skonsammaste för hästen om man ska ha nosgrimma över huvudtaget.
Antagligen har jag blivit fel upplärd då :confused:

Nej enligt tandläkarna är remontnosgrimma den mest skonsamma nosgrimman att använda, med denna nosgrimma kan inte hästen bita sig i kinderna på samma sätt som med tex en aschennosgrimma.

Sv: Re: Fråga!

Håller med dig. Den engelska (utan den lösa remmen) ska vara bäst enligt tandläkare då denna nosgrimma är den enda som inte trycker upp bettet mot den "första" tanden vilket kan ge mycket obehag för hästen. Finns en artikel skriven om det någonstans. Det allra bästa är så klart att inte ha någon nosgrimma alls...

Sv: Fråga!

Tja, varför är det så vanligt med aachen på halvblod? :smirk:

Sv: Re: Fråga!

men en gubbe som jag kände som hålle rpå mycket med islandshästar red med pessoa bett och remontgrimma, han spände även remontgrimman över bettet och sa att det bättre skulle ligga på plats. Tycker detta verkar vara otroligt obekvämt för hästen!

Tycker detta verkar vara otroligt obekvämt för hästen!

Det trycker upp bettet i gommen och ligger med konstant tryck, alltså inte särskilt skönt för hästen som aldrig blir fri från bettet.
Tilläggas som en parentes, det är inte tillåtet att använda remont tillsammans med sk skänkelbett på tävling vilket talar för att det är en oerhörd påverkan från bettet i denna kombination.

Håller också med om att den kan vara en gammal vana, numera använder jag inte remontgrimma längre eftersom jag har ett annat bett till pållen.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det som började med en vanlig förkylning slutade i en livsfarlig sjukdom för Annah Thärnström, 34. – Jag skulle ha sökt vård tidigare...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka