S

Sara_S

Varför är det så vanligt att man använder remontgrimma på islandshästar? :confused:

Tror också att det är gammal vana/tradition. Ska man köpa nytt islandsträns kommer de ju oftast med remont. Men det innebär ju inte att man måste använda den - eller använda nosgrimma över huvud taget.

mandalaki

Tror också på gammal vana.. sen har jag en egen liten elak teori.. som jag faktiskt skrev om i en annan tråd utan att bli halshuggen...men då var det inte på Islandshästforumet..får väl testa här också då..

Många islandshästar rids som så att huvudet ska upp i himlen när de töltar, dessutom ska man hålla dem ganska hårt i munnen också så de inte far iväg i pass eller så :devil: tror det kallas att samla hästen :devil: detta torde ju resultera i att många islänningar springer med munnen öppen, särskilt i tölten då.., och det vill man ju inte...för det ska ju inte SYNAS att man sliter hästen i munnen, då fattar ju folk att man inte lyckats samla hästen :crazy:
Lösningen blir då remontgrimma ;)

Nu säger jag inte att ALLA gör såhär, att tränare LÄR UT detta eller liknande, men MÅNGA rider såhär ändå...fråga mig inte varför.. men det håller på att vända tror jag.. folk börjar inse at islandshästen är byggd som en vanlig häst och bör byggas upp för att kunna bära sig själv...

Hmm..jaja, för se hur lång tid det tar innan mobben kommer nu då.. ;)
*hukar sig i bänken*
:devil: :rofl:

Det spelar väl ingen roll VILKEN nosgrimma man har i så fall utan hur man använder den?

Jag rider oftast helt utan, men när jag har någon annan på mina hästar har jag ibland nosgrimma för att undvika att bettet dras genom munnen. Remontgrimman är smidigare att ta på och av eftersom den bara "träs" på utan att knäppas upp och så behöver den inte spännas så hårt för att fylla sitt syfte så jag tror det blir bekvämare för hästen.

Praktiska skäl alltså...

Men det är inte så lätt att hitta rätt storlek :crazy:

Skuggi - om man håller upp huvudet och hårt i tyglarna får man GARANTERAT just pass och ingen tölt ;)

Här kommer mobben :devil:

Det här skrev du inte i ditt förra inlägg om samma sak: dessutom ska man hålla dem ganska hårt i munnen också så de inte far iväg i pass eller så

Var har du fått det ifrån? Ditt förra inlägg lät seriösare :rofl:

mandalaki

Nej, jag vet :crazy: jag överdriver ju lite :p
Rider ju själv med remontgrimma för den e nämligen så himla snygg tycker jag :o fast då har jag den löst spänd förståss... jag vill ju att min häst ska kunna gapa och tala om för mig om jag gör fel och illa honom i munnen..
Och säkert kan det många gånger vara av praktiska skäl, den ÄR ju himla mycket smidigare för nybörjaren att tränsa med = ta bort allt löst, släng tygeln över halsen, stoppa in bettet och trä remmen över huvudet, SEN kan man hämta nosgrimman och strula med den :crazy: ;)

Håller med om storleken..fick sy in den vi köpte från hööks... men den jag har från Karlslund passar perfekt :idea: å e snygg :love:

Ah.. menar du inte grisepass nu? ;) många turridningsföretag instruerar (eller har gjort iaf) sina kunder att de ska göra så för att få tölt... och många turhästar grisepassar bekvämt och lydigt för dessa hjälper :o :crazy: ;)

Jag säger absolut INTE att det är så man SKA göra! Tro inte att jag är SÅ vilse i lingonskogen... har bara kikat på folk litegrann..och dragit lite egna slutsatser :p

*fniss* nä, jag kände att det andra inlägget blev mer seriöst..skulle kanske bara ha länkat dit :p

det där med att hålla i munnen osv är sånt jag fick "lära" mig när jag började rida på islandshästar, det var därför jag tog upp det, förhoppningsvis börjar turridningsföretagen bättra sig, men många tror jag använder sig av det där ganska enkla sättet att förklara tölt... för egentligen... hur ska man förklara tölthjälper på en sned och stel turhäst? tror inte många "duktiga" islandsryttare kan tölta rent på vissa stackars turhästar..då blir det ju svårt för en nybörjare :crazy: men några rutinerade grisepassare brukar kunna sjava på så kunderna tror att de töltat... :p ;)

Nej..vad jag är grinig idag då... ska kanske inte skriva när man inte kan komma på nått mer positivt att säga.. :crazy:
Så nu slutar jag, hoppas ni missförstod mig rätt nu! :banana:

Men det går ju alldeles utmärkt att dra upp huvudet nästan oavsett vad man har för nosgrimma :confused:. Och att dra i en het häst tolkar en del som att det är dags för full fart.

jaja..självklart..vad jag menade var att när man sliter upp hästens huvud och/eller sliter den i munnen, så brukar de ju gapa för att undvika det obehagliga... och det är ju inte så snyggt :crazy: :p
DÅ funkar remontgrimman bra som ihopsnörare av hästmun :devil:

Har tom läst här på buke att folk gett råd till hästägare vars häst gapar, att de ska använda/spänna nos/remontgrimma hårdare :confused: :confused: :mad: för det vore ju dumt att ta reda på varför hästen gapar.. :devil: ;)

Angående storleken på remontnosgrimmorna så säljs/ såldes i allafall Astunds med olika långa nosremmar. Blev "räddningen" för oss, då ingen vanlig storlek skulle fungerat.

Har också för mig att jag läst att just remontgrimman *kan* vara en av de skonsammaste - då sett från ett standardresonemang. Tror det var en artikel där Torbjörn tillfrågats. Att det sedan finns olika kunniga ryttare är en helt annan femma.

Alla nosgrimmor (vad jag vet) har effekten att stänga igen munen på pållarna, det är inget unikt för remontgrimman. Och det gäller oavsett typ av häst.

Har man bara remontgrimman för att bettet inte skall glida runt (vilket vi hade tidigare) funkar det alla tiders med en skumrem under hakan istället. Den hänger löst och har bara ett syfte, dvs hindra bettet att dras åt sidan ut ur munnen.

Så fick jag en bra återanvänding dessutom av alla snokremmar från gamla Aachengrimmor ;)

Det stämmer :) Jag har använt longerdeltat till det :)

Men en nosgrimma ger lite mer fördelar om man är ute på tur, jag binder tex pållarna i den för att slippa ha med grimma eller binda upp i bettet.

Och på en unghäst är det oftast bra att ha en ganska lös remontgrimma vid inridningen så den lär sig vissa begränsingar för hur man får göra med bettet. Och så fäster man tyglarna i den i början, har sedan dubbla tyglar länge så man aldrig behöver ta i bettet som nödbroms. Eller så har jag (oftast) en vanlig grimma som är lite tajt under ett rent sidostycke med bett.

Jag har ett antal lagom korta remontgrimmor, några från 70-talet :o några insydda och några av "rätt" märken. Det gäller att nosstycket är dubbelsytt så det inte töjer sig :)

Snokremmar kan också fästas fram på sadeln i de små ringarna där som litet handtag att bära sadeln i eller ta tag i om hästen har för lite man :)

Man behöver i alla fall inte vara rädd för att en islandshäst har för lite man så ofta :D

Jag har hört att islandshästarna ofta tappar tänderna senare och då är remonten minst ivägen.

Men det är obekräftade uppgifter.

:eek: är det så? jag trodde att de egentligen skulle stabilisera tränset..osv... jag tycker ju inte att man ska tvinga ihop munnen på en gapande häst... bättre att ta reda på problemet istället... :crazy:

Ja..det där med tungan över bettet.. då undrar jag varför hästen gör så... vår gammelhäst gjorde så hela tiden med ett tredelat med massa metallringar som han hade när han kom, men sedan vi bytte till ett oledat så har han helt slutat strula med bettet :love: men det finns säkert många orsaker till att hästen lägger tungan över bettet... fast jag tycker ju som alltid att man ska försöka ta reda på orsaken innan man behandlar symptomen.. :crazy:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det som började med en vanlig förkylning slutade i en livsfarlig sjukdom för Annah Thärnström, 34. – Jag skulle ha sökt vård tidigare...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka