Fråga till er som tävlar regionalt!

alice

Trådstartare
Sitter och filurar lite över tävlingsäsongen nästa år och funderar lite på att kanske lägga målet på en 1,20 debut i augusti. Det som gör att jag tvekar är min okunskap i/om galoppen. Jag har inte fått till avståndsbedömningen alls. :cry: Jag jobbar och jobbar, men får f*n inte till det! Har jag ett avstånd mellan två hinder på tex 21 m kan jag inte känna vilken galopp jag ska ha in för att få ett jämnt antal galoppsprång mellan hindren. Det känns liksom som en förutsättning för att öht gå upp på regional nivå. :crazy: Som det känns just nu blir vi kvar på lokal nivå i all tid och evighet!
Visst, hästen kan detta med avståndsbedömning. Håller jag bara en bra galopp så taxerar hon själv utan problem och hoppar allt man styr på! Kapacitet för att starta 1,20 finns utan problem! Problemet är piloten. :o

Så, min fråga till er är: Handen på hjärtat! Hur många av er som tävlar regionalt, ponny el stor häst, kan detta med avståndsbedömning? Hur många kan "känna" galoppen och veta "nu måste jag korta liiiiite för detta kommer att bli lite trångt" och då korta lagom?

//Alice

Sv: Fråga till er som tävlar regionalt!

För det första när man går banan så mäter jag alltid mellan alla linjer. Ser jag att det är lite trångt, så vet jag att jag kommer få ta tillbaka honom lite på den linjen. Om det är ca 16-16,5 meter ungefär vet jag att det är 4 galoppsprång om jag har en normal grundgalopp, jag rider ponny. Bara du håller dig till ett rytmiskt och bra tempo, och om du har en normalgalopperad häst, så ska distanserna stämma för dig. Om vi säger tex att 17-18 meter är 4 galoppsprång för dig ( kan inte hästavstånd ) så ska det även stämma om du har ett bra tempo. Alla avstånd som finns, är anpassad efter en normalgalopperad häst. Har du en häst som är väldigt storgalopperad, så vet du att du kanske får det lite trångt, och så sitter du tillbaka lite. Det handlar om rutin, rutin och rutin. Bara ha ett bra tempo med en bra galopp så ska du se att det stämmer. Annars är det bara till att träna, träna och träna.

Jag rider också lokal nivå, men jag tror inte man behöver ha så mycket känsla egentligen. Vet jag att hästen jag rider har stor galopp, och hur den brukar bete sig på banan, så vet jag ju på förhand var det förmodligen kommer bli trångt - och vice versa, har hästen liten galopp så vet jag att jag kommer behöva ösa på lite för att få avståndet att stämma.

Så det handlar mer om att känna vilken sorts galopp hästen har (dvs om den galopperar långt eller kort för att vara just den hästen i ett givet ögonblick) än att se själva avståndet för min del, vilket jag är urusel på. Avståndet ser jag ungefär ett galoppsprång bort, och det är ju så dags då...

Tänk på att ju högre det blir ju mer relaterade avstånd brukar det bli, å känner du då att du har dålig uppfattning om galopp/avståndsrelatering ska du nog vänta att rida 1.20. rider du 1.10 klasser med fina rundor nu så tycker jag ju inte att 1.20 start i augusti bör vara något orealistiskt mål

min största nackdel är att jag inte alltid vågar rida framåt fast jag vet att jag borde, då blir det ofta att jag backar av, så hästen får ta ett extra å det är ju inte heller bra. ju högre det blir destu jobbigare. så jag håller mig på höjder jag känner att jag reder ut, vågar rida framåt, å har jag ett par dåliga tävlingar så går jag ner ett snäpp. rider på 1.20 nivå. nu är iof den hästen dräktig å unghästen har jag inte startat än.

ett tips är ju att rida över bommar, lägg ut 2 bommar på långsidan å laborera med galoppsprången, dvs korta å läng, få in så många galoppsprång som möjlig å sen rid på färre. en bra lydnadsövning för din häst å du lär dig känna galoppen på din häst hur mycket du kan reglera den. detta kan du göra varje gång du rider i paddock/manege då det inte sliter på hästen på samma sätt som hoppning.

Så det handlar mer om att känna vilken sorts galopp hästen har (dvs om den galopperar långt eller kort för att vara just den hästen i ett givet ögonblick) än att se själva avståndet för min del, vilket jag är urusel på. Avståndet ser jag ungefär ett galoppsprång bort, och det är ju så dags då...

Absolut!

Har också märkt att ju högre kvalitét på galoppen (aktiv rygg och bakrumpa), ju bättre taxerade språng får vi. Rider vi emot ett hinder med hängmatterygg och tappade bakben blir det jättekonstiga språng. Så mkt har löst sig redan här.

Vi är ganska lika du och jag....jag ser ungefär ett till två galoppsprång bort att "detta blir perfekt" eller "nu skiiiiiter det sig" (men hästen hoppar ändå och ryttaren tar ett rejält mantag :D ).

//Alice

Som redan nämts, galoppera mycket bommar eller småhinder och lek med galoppen! :D Det hjälper dig att lära känna din hästs galopp. Lägg ut 2 eller 3 bommar på långsidan och rid över dom i olika tempon och räkna galoppsprången. Sedan försöker du få in så många språng som möjlig och sedan så få som möjligt. Något annat du kan göra är att lägga en bom på en volt och galoppera över den i olika tempon. Var noga med att titta på bommen i god tid så kommer du så småningom lära dig känna och du ligger trångt eller stort. Att rida över bommar är ju ingenting som sliter på hästen så det kan du göra flera dagar i veckan. Det gör dessutom din häst lydig ;)
Och att starta 1.20 tror jag inte är några som helst problem bara du har en lydig häst. För det är ju inte höjden som är problemet, 10 cm är inte mycket skillnad, utan det som blir svårare är ju det tekniska på banorna! ;)

Tänk på att ju högre det blir ju mer relaterade avstånd brukar det bli, å känner du då att du har dålig uppfattning om galopp/avståndsrelatering ska du nog vänta att rida 1.20. rider du 1.10 klasser med fina rundor nu så tycker jag ju inte att 1.20 start i augusti bör vara något orealistiskt mål
Jo, jag har förstått det och det är därför jag börjar tror att mitt mål är lite VÄL optimistiskt. Det jag får göra är nog att starta ett par regionala 1,10 klasser under våren och se hur regionala tävlingar är innan jag öht funderar på en 1,20 start....

Jag tränar idag på 1,10 höjder och snäppet över, dock ej 1,20. Eftersom jag ofta hoppar själv utan tränare (har tyvärr blivit så denna hösten pga tränarbyte, stallbyte mm) blir det mkt hinder som står utan relation till varann. I 97 % av fallen får vi jättebra språng som är bra lagda i förhållande till hindret. De andra 3 % av gångerna är när kvalitéten på galoppen är för dåligt. Då taxerar hästen mkt sämre.

min största nackdel är att jag inte alltid vågar rida framåt fast jag vet att jag borde, då blir det ofta att jag backar av, så hästen får ta ett extra
Skönt att det finns fler! Jag är likadan! Om jag koncentrerar mig på att rida galoppen framåt och skiter i hindren blir det superrundor. Om jag börjar fokusera på hindren, börjar jag måtta, mickla och backa av vilket leder till att vi får konstiga språng och/eller rivningar.

ett tips är ju att rida över bommar, lägg ut 2 bommar på långsidan å laborera med galoppsprången, dvs korta å läng, få in så många galoppsprång som möjlig å sen rid på färre. en bra lydnadsövning för din häst å du lär dig känna galoppen på din häst hur mycket du kan reglera den.
Mmmm, det har jag försökt men det fungerar inte så bra med min häst (eller så gör piloten fel!). Det är otroligt svårt att få till en rytmisk galopp som är reglerbar över bommarna. Ligger bommarna på böjt spår är det mkt mkt lättare. Men det är väl en övningssak....som allt annat.

Fortsätt gärna att svara på min fråga då det är kul att få höra andras syn och erfarenheter! :bow:

//Alice

Var noga med att titta på bommen i god tid så kommer du så småningom lära dig känna och du ligger trångt eller stort.
Så långt har jag kommit att jag känner att "nu blir det stort", eller "nu kom vi trångt", men jag kan inte göra något åt det i tid (dvs mer än 3 galoppsprång innan hindret). :D Det är väl nästa steg i utvecklingen.

Och att starta 1.20 tror jag inte är några som helst problem bara du har en lydig häst. För det är ju inte höjden som är problemet, 10 cm är inte mycket skillnad, utan det som blir svårare är ju det tekniska på banorna! ;)
Nej, höjden är inte något problem för hästen (mer för piloten!). Det är tekniken som piloten kanske inte riktigt är färdig för. Hästen har gått 1,20 banor tidigare med annan ryttare. Hästen blir också mer och mer engagerad ju högre det blir. På hinder 1 m och neråt blir hon lite väl oengagerad.

//Alice

Hej

Jag har haft ett antal olika hästar och jag tycker inte det skiljer sig så mycket, känslan för hästen får man ganska fort, det låter som att det är rytmen och tempot du behöver jobba med snarare än själva hindren så jag föreslår också att du ska sätta upp kryss på långsidorna och galopperna med lång anridning. Ha fokus på bra tempo och jämnt tempo, då kommer du inse att det avgör väldigt mycket och få bättre självförtroende när du hittat rytmen i din ridning, kommer man sedan fel någon gång så handlar det bara om att vara iskall och hålla ihop hästen för hand och skänkel så löser den det ändå om du har rätt grundtempo. Det viktiga är att man inte blir stressad av att komma fel så man trycker iväg hästen eller bromsar den... En häst hoppar 1,20 stillastående om det så krävs .. Ha fokus på bra tempo och håll ihop hästen :-)

Om du rider mot en bom och ser att du ligger fel, gör då något åt det! Sitt inte bara still och låt det bli fel, utan lägg på lite ben och håll ihop så hästen kortar sig lite och får in ett galoppsprång till eller galoppare på så hästen når fram. Prova dig fram och låt det bli fel ibland, det gör ingenting! Det som är bra med bommer är att det gör ingenting om det blir fel, hästen kommer över den iaf ;) Öva mycket på att AGERA NÄR du ser att du ligger fel, det kommer löna sig, jag lovar :D

Hur mycket har ni tävlat tidigare? Jag tycker det krävs minst två felfria rundor i 1.10 innan man ger sig på 1.20. Sedan kan ju svårighetsgraden skilja en del mellan olika tävlingsplatser och då är det ju lämpligt med att debutera på en "snäll" tävling.

Lycka till!

Om du rider mot en bom och ser att du ligger fel, gör då något åt det!
Men det är ett av problemen....jag märker det för sent för att hinna göra något! Hästen kommer fel och pga att jag har en inteligent häst så har hon lärt sig till nästa gång och gör rätt utan min inverkan.

Sitt inte bara still och låt det bli fel, utan lägg på lite ben och håll ihop så hästen kortar sig lite och får in ett galoppsprång till eller galoppare på så hästen når fram.
Som det sett ut hittills så har det inte gått därför att försöker jag korta och lägga in ett till leder det till att hon slår upp huvudet, tappar ryggen helt, tappar lite av stödet mot bettet och börjar studsa. Hon protesterar mot att ta i lite extra. Nu har dock detta blivit mkt, mkt bättre sen jag bytt tränare och ändrat lite i min ridstil. Det är värt att prova igen.

Öva mycket på att AGERA NÄR du ser att du ligger fel, det kommer löna sig, jag lovar :D
Ja, det är väl lite det jag måste göra. Det HAR blivit bättre, men långt ifrån tillräckligt bra.

//Alice

Nu är jag helt rak så får du ta det som du vill:

Om du tycker att det är otroligt svårt att få till en rytmisk galopp som är reglerbar över markbommar så har du inte i en 120 att göra. Förr eller senare sätter du din häst rejält i skiten och då kan ni skada er båda två. Det blir liksom inte lättare att få rytm i galoppen ju högre man lägger upp de där bommarna från marken.

Träna, träna, träna. Galoppera över bommar varje dag. Hitta rytmen, lär dig länga och korta galoppen. Ändra avstånd på bommarna. Lägg en enda markbom mitt på ridbanan och galoppera över den på rakt spår och ur olika svängar och håll på tills det sitter perfekt. Nöt, nöt, nöt till rytmen finns.

Hur mycket har ni tävlat tidigare? Jag tycker det krävs minst två felfria rundor i 1.10 innan man ger sig på 1.20. Sedan kan ju svårighetsgraden skilja en del mellan olika tävlingsplatser och då är det ju lämpligt med att debutera på en "snäll" tävling.
Bara två? :D
Jag skulle vilja ha fler, men det viktigaste är väl ändå att man som ryttare känner sig säker på höjden/klassen innan man ger sig vidare.

Vi har tävlat 1,5 år på lokal nivå varav deb 1,10 i höstas. Tyvärr blev det bara en 1,10 runda pga inställd tävling och sårskada....

Jag vet precis vilken tävling jag skulle vilja debutera på, men nackdelen är att de har sin tävling på våren och det blir lite tidigt. ;) Dock kanske jag kan rida en reg 1,10 där för att få debutera reg på en bra tävlingsplats.

Tack! :)

//Alice

Öva då på att korta och länga galoppen bara på marken, så att hästen lär sig det och vara noga med att göra förhållningen med "hela kroppen" dvs räta upp dig och sitt emot och inte bara dra tag i munnen. Något du heller inte får glömma i en förhållning är drivningen.. När detta funkar gör du det på bommar och så vidare.. ;)

Nu är jag helt rak så får du ta det som du vill:
Jag har aldrig "bangat" för raka ärliga kommentarer! ;) Hellre dom, än diplomatiskt inlindade utan tydliga åsikter....

Om du tycker att det är otroligt svårt att få till en rytmisk galopp som är reglerbar över markbommar så har du inte i en 120 att göra. Förr eller senare sätter du din häst rejält i skiten och då kan ni skada er båda två. Det blir liksom inte lättare att få rytm i galoppen ju högre man lägger upp de där bommarna från marken.
Ja, det är lite min känsla faktist! :o Är rädd att jag vill upp för tidigt så att det blir precis som du säger.

Men hur vet man när man är färdig? HUR långt i utvecklingen ska man ha nått innan man kan debutera 1,20? Ska tillägga kanske att jag har hittat en bra tränare som def kommer att dra i handbromsen om hon anser att vi inte är redo för 1,20. ;)

Träna, träna, träna. Galoppera över bommar varje dag. Hitta rytmen, lär dig länga och korta galoppen. Ändra avstånd på bommarna. Lägg en enda markbom mitt på ridbanan och galoppera över den på rakt spår och ur olika svängar och håll på tills det sitter perfekt. Nöt, nöt, nöt till rytmen finns.
Jag önskar att jag kunde rida över bommar varje dag! Tyvärr är det en orealistisk möjlighet då vi är fler som vill utnyttja ridhuset och alla vill inte ha bommar liggandes när dom rider. Så det får jag respektera. Men jag ska försöka så mycket det bara går.

Men jag förstår helt och fullt din poäng i vad du säger och håller helt med dig! :bow:

//Alice

Öva då på att korta och länga galoppen bara på marken, så att hästen lär sig det och vara noga med att göra förhållningen med "hela kroppen" dvs räta upp dig och sitt emot och inte bara dra tag i munnen. Något du heller inte får glömma i en förhållning är drivningen.. När detta funkar gör du det på bommar och så vidare.. ;)

Tack! :bow:

//Alice

En enda bom borde du väl kunna få ha framme? Så kan du passa på att ha fler när du är ensam.

Som min tränar brukar kunna säga till mig:
"Det är ine höjden som är problemet, det är vägarna mellan."

Jag har en häst som hoppar väldigt bra, kap för minst 130 iaf, men jag har inte den kunskapen att ge mig ut på dom banerna än. Vi måste träna galopp, avstång och massor av saker först.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 371
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
E
Fälttävlan God fortsättning på er allihopa!:) Efter att ha njutit av mina första studentmånader som en mycket tålmådig dagisfröken (och lite...
Svar
4
· Visningar
2 849
Senast: Undret
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat