Fråga till er som arrenderar ert sommarbete

fallon

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vilka olika villkor som förekommer för oss med hästar utan eget sommarbete, dvs arrenderar. Hur stort har ni per häst? Vad betalar ni? Ingår tex vatten på marken. Håller ni med stängselstop och tråd själva? Nu gäller min fråga då alltså inte er som lämnar bort till sommarbete där tillsyn mm ingår.
Jag arrenderar nämligen själv och det är en lite knepig sits tycker jag. Vi har ju själva gård så jag vet ju att markägaren får gårdsstöd plus vårt arrende. Plus att vi håller med eget vatten, tråd o stängsel. Det är kanske så det är helt enkelt? Men kostnadsmässigt för min del kan jag lika gärna ha dem hemma och stödutfodra:-( Men jag vill ju gärna låta dem gå på sommarbete.

Sv: Fråga till er som arrenderar ert sommarbete

Vi "arrenderar" sommarbete till våra hästar, men vi behöver inte betala en krona för det. Ägaren får bidragen för att våra hästar betar ner och det tycker han är jättebra. Han har inga egna djur.
Vi har satt staket eftersom det tidigare var taggtråd. Det bekostade vi själva. Det är ca 3 hektar. Vi hade fått lika mycket bete till om vi hade velat, men våra hästar hinner inte beta ner allt då.
En jättebra lösning både för oss och markägaren.

Mina låne hagar är gratis för mig och markägaren står för staket. Plus att jag tar in hästar på bete som går i vissa av dem. Alltså en vinn/vinn situation för både mig och markägaren som tar EU-bidragen.

Tack för svar hittills. Det ni säger är precis det jag gnisslar lite över. Markägaren tar ju både EU-bidraget och plus arrende plus att vi ska sköta hagarna själva. Han anser dessutom att vi ska röja sly, men det vet jag inte om jag vare sig hinner eller orkar.

Det är som alltid frågan om tillgång och efterfrågan. Är det ont om bete kan markägaren ta betalt. Annars är det som sagts ovan att för att få EU bidrag för bete måste det betas och hållas rent från sly. Annars är det bra affär för markägaren att först få betalt för att kosta på sig att hålla rent och nerbetat och samtidigt få någon annan att göra jobbet, och som till och med betalar för att utföra jobbet åt markägaren.
Men det är klart, kan man inte tacka nej och gå till någon annan så sitter man i rävsaxen :eek:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Visst är det så, tillgång och efterfrågan. Betet ligger 1,5km från gården och är närmaste gården. Mark längre bort finns inte att hyra utan då blir det att helt enkelt lämna bort dom på bete. Kostnaden blir nästan detsamma som nu, lite dyrare kanske. Men då har jag ju ett annat problem att ta ställning till. Skickar jag bort dom kan jag inte tävla då min grens tävlingar är övervägande sommartid (distans). Det måste finnas ridvägar runt betet och det gör det ju verkligen inte överallt. Så visst sitter jag i rävsaxen:-)

förra året betalade vi inget för den marken vi har som sommarbete (skulle tro att det är omkring 4-5 ha) men då plockade vi ner all taggtråd runt själva (4 trådar) bytte alla dåliga stolpar och satte nya ringiselatorer samt nytt rep. i år betalar vi, men det rör sig om drygt 500 kr/häst. bonden får EU-bidrag för att marken betas, fick även bidrag för att taggtråden togs bort och ersattes med elrep.

givetvis håller vi bort sly eftersom vi vill ha ett fortsatt bra bete med bra avkastning ;) vi gödslar även marken, vill ju inte sköta marken sämre än vad vi gör med egen mark

vi har en bäck som rinner igenom hagen samt att gräset är frodigt (ingen gammal vall) jag är helt nöjd med våran överenskommelse :) hade det inte blivit något mer "lönsamt" för bonden att låta oss nyttja marken så hade han ju lika gärna kunnat putsa den själv eller tagit vall eller bara "låtit den va" ;)

dom bönder som arrenderar till sina kossor betalar mer/ha än vad vi hästägare gör rent generellt (iaf. här)

Hillevie: Njae, markägaren kan inte bara låta marken vara om han vill ha betesstöd. Då måste djur beta och det duger faktiskt inte ens att gå med egen slåttermaskin istället. Jadå, jag vet att många gör så, men vid kontroll så är det inte korrekt.
Någon som har någon erfarenhet av de pinnlika stubbar som blir när man röjer. Hur klarar hästarna det? Håller dom undan lite klokt eller tampar på dom? Mina egna hagar på 4 ha är helt fria från både sly och stubbar så de är inte vana.

kan och kan ;) vet många som hackar ner i stället ;) och en som har 3!!! får på 2 ha :angel: samma som inget. att det inte är tillåtet vet jag med.

slyn tar vi med röjsåg rakt av en bit ovanför marken (sådär 20 cm iaf) vi har inte haft en skada (där det skulle kunna vara orsaken) på någon av våra (både halvblod, fullblod och ponnys) under dom senaste 15 åren. skulle dom råka trampa på "stubbarna" så viks dom.

Jag lånar en hage gratis i anslutning till gården. Där står jag för tråd och staket själv. (ca:1-2hk)

En annan hage ca:4hk betalar jag 500kr för att ha hästarna i hela sommaren. Där har markägaren ordnat med staket och vattenpump för hästarna. När staketet gick sönder lagade de det utan att vi ens hann påpeka det.

Liknande trådar

Hästmänniskan (vet inte vart jag ska lägga denna fråga, flytta tråden till behörig plats om önskas) Har funderingar på att ha uthyrning på...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: nowa
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar