Fråga till alla er distansare som rider i bomlöst!

M

Moheed

Nu är jag ute på sadeläventyr igen och provar mig fram till något som förhoppningsvis fungerar i framtiden. Har tidigare varit lite tveksam till bomlöst, men när den ena bomsadeln efter den andra inte ligger 100 bra så... Nu har jag lånat en Barefoot av en kompis som lovordar den, samt jämfört den med ytterligare en Barefoot som en annan kompis också lovordar. Båda har varsin arab. MEN, nu är det ju så att för oss som har korta arabryggar så ställer ju allting som sticker ut utanför den verkliga sittytan till problem i form av uppruggad päls. Alltså: när jag sitter och skrittar på min häst och tittar bakom sadeln så ser jag ju hur den delen av sadeln plus padden som inte tyngs ned av min vikt rör sig över pälsen fram och tillbaka i takt med hästens rörelser. När jag sedan kommer hem och tar av sadeln så är ju pälsen jätteskavd just där bakom sadeln bara efter första ritten. Hur skall det bli framöver? Blir det bara värre och värre? Är detta nåt man kan bortse ifrån som hästen inte kommer att ta skada av? För övrigt så ligger sadeln jättebra och anläggningsytan är lagom till just honom. Någon mer som har detta problem och hur har ni löst det i så fall (om ni gjort det? ) HJÄLP! Jag vill att detta ska fungera! :(

Sv: Fråga till alla er distansare som rider i bomlöst!

Har också en Barefoot som jag lovordar till alla som frågar.
För min del har denna sadel fungerat på alla mina hästar (2 araber me korta ryggar,en arab/travarkorsning modell större och en benig travare och även pappas islänning som vanligtvis har sadlar som är 46cm långa, m.fl.)
Märkte dock samma sak som du har märkt, att när de har vinterpälsen så skaver det av lite längst bak vid sadelnkanten. Dock inget som har påverkar mina, utan så fort vinterpälsen åker av har jag inte märkt något sådant.
Jag använder förutom den tillhörande padden dressyrschabrak underst, vilket också har minskat på skavet.
Om du fortfarande inte känner dig helt säker på de kan du ju alltid ta dig en titt på Cw när ja kommer förbi Björkvik.. (som mår bra och inte besväras av sadelskavet trots att han är en "petig häst" när det gäller utrustning och päls..:D

Du kan ha ett får- eller renskinn under vintertid som inte nöter på håren. Det är ju rörelsen + materialet i paden som ruggar pälsen.
Om paden är mycket längre än sadeln så kan du korta ner den. Du kan tom med göra den mindre än sadeln men den måste täcka fram och bakbom.
Jag får också "loin rubbing" på senvintern men det hjälper med skinn under. Jag rotade igenom hela Ikea efter deras största "ludde" fårskinn och klippte två bitar stora som iläggen. Klistrade på kardborr på ludde så fäster det på undersidan av den gamla skitopaden. Då behåller man kanalen för ryggraden.
Sommartid är detta inget problem, det är vinterpälsen som skavs.
// Linda

Jag har en travare och ett halvblod och vi har både en Barefoot och en FreeForm. Båda funkar väldigt bra på alla vis. Travaren får också skav baktill nu på vinterpälsen. Trots att jag använder väldigt fina lammskinnspaddar under blir det alltså lite pälsskav.Så fort sommarpälsen kommit upphör också skavet.

fallon skrev:
Jag har en travare och ett halvblod och vi har både en Barefoot och en FreeForm. Båda funkar väldigt bra på alla vis. Travaren får också skav baktill nu på vinterpälsen. Trots att jag använder väldigt fina lammskinnspaddar under blir det alltså lite pälsskav.Så fort sommarpälsen kommit upphör också skavet.

Dito.
Fast jag har en Sports saddle.

Och jag har en ST Comfort som inte verkar ge så mycket skav med schabrak som min andra sadlar gjort, men jag har också renskinn under och då blir det öht inget skav alls, vilket är en smärre sensation då min arab har superkänsligt hår den här tiden.

/Camilla

Kom att tänka på att du kan spraya lite pälsglans på den ruggiga pälsen. När väl pälsen har blivit skadad så skaver gärna täcke också.
// Linda

Det gör jag gärna! Är du i krokarna får du gärna höra av dig. / A

Svar till alla andra också: Jag känner mig definitivt mycket lugnare nu! Har både ett renskinn hemma och ett tunt mjukt lammskin. Det skall jag prova. :bow: Eftersom hästen blev inriden i somras så vet jag ju inte hur hans vinterpäls "brukar" reagera på sånt här.
Pälsglans var smart! :idea:

OK! Följdfråga: om jag skall välja mellan att köpa en Freeform eller en Barefoot, vad rekommenderar ni då? När jag nu ridit i Barefoot ett par gånger så märker jag att ridtekniken behöver justeras :crazy: för jag slår insidan av låren i framvalvet när jag rider lätt. Är min "lyftteknik" fel eller behöver jag ett större säte? Kan det bli skillnad i en Freeform med ett annorlunda framvalv? De ser ju inte riktigt likadana ut fram. Är lite sugen på den korta varianten av Freeform...:d

Jag red med renskinn under dressyrsadeln ett tag och då blev renskinnet avskavt bak istället för pälsen.

Ja, med vissa häst-sadel-kombinationer så har jag märkt att renskinnet kan ta stryk. Det jag har blev det så med hos min kompis som jag köpte det av. Men nu har det inte blivit mer skavt så tydligen gillar det min häst! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 390
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 160
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den...
Svar
7
· Visningar
1 195
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka