Fråga om vinklar i bakbenen *bild*

Heulwen

Trådstartare
Jag har funderat lite på vad det innebär när hästen går så här med bakbenen, liksom ingen riktig vinkel vid hasen:

http://img.photobucket.com/albums/v457/Heulwen/Al Chemie/8ffa71e3.jpg

Är det negativt? Har det något med bäckenets vinkling att göra?

Annars brukar ju hasen vara mer vinklad. Kan det ha något med travares stil i skritten för i traven vinklar han hasorna bättre.
Men jag har även sätt några bilder här på Buke där hästen går "rakt" med bakbenet.

Kanske har jag bara konstiga funderingar eller inbillar mig. :p

/Heulwen

Sv: Fråga om vinklar i bakbenen *bild*

Vinkeln i hasen bör ju minska vid samling. Alltså är raka hasor inte positivt. Hästen går även med bakåtvinklat bäcken, vilket inte heller är någo man strävar efter.

Men vad jag förstår är det en vb-travare?
Och de har ju gärna sån byggnad och är svaga i bakdelen och får svårare att vinkla och bära bak.

Tack för svar. :)

Det är en f.d travare ja. Det som jag undrar lite över är några bilder jag sett här på Buke på en häst som verkade jobba ordentligt med ryggen och trampa under sig och så var bakbenet rakt iaf, t o m lite rakare än på min bild.
Fast just i mitt fall så tror jag det beror på den obefintliga samlingen, bilden är en av de första gångerna jag rider honom och då hade han bara gått som skogshäst i 3 år innan dess. :p

Fast just i mitt fall så tror jag det beror på den obefintliga samlingen, bilden är en av de första gångerna jag rider honom och då hade han bara gått som skogshäst i 3 år innan dess. :p

förvirrad.
hästen skrittar på långa tyglar i fri skritt. självklart kan vi inte prata ngn som helst samling då? :confused:

fri skritt = noll samling
vissa hästar har rakare andra mer vinklad has. det är inte avgörande utan bäcken och knä spelar stor roll. sedan den muskulära styrkan för att samla sig, dvs. flytta bak tyngdpunkten.

en vb har ju naturligt sett svårt intill väldigt svårt att samla sig, så de inte är avlade till de, utan till att skjuta på o springa fort framåt i just trav.

förvirrad.
hästen skrittar på långa tyglar i fri skritt. självklart kan vi inte prata ngn som helst samling då? :confused:

Förvirrad. :confused:
Det är därför jag talar om den obefintliga samlingen. Däremot vet jag om ryttare som klarar av att samla hästen med sin sits även om de har långa tyglar och skrittar på.

jag menar att jag är förvirrad över hur bilden kan blandas in i en fråga om samling och hur väl den kommer in under sig.

ang. att samla med enbart sitsen visst. men då är ditt begreppet samling en annan än den är för mig om vi pratar fri skritt på lång tygel. för mig ingår inget samlingsmoment i det läget. att fånga upp hästen via sätet sätet i fri skritt - jodå. Men hela konceptet FRI skritt innbär att det inte ingår samling.

Nja, samlingen pratar jag inte om i det första inlägget med bilden där ville jag bara veta varför vissa hästar går oftare med sådär raka ben.
Och i mitt fall verkar det bero på antingen att han är en f.d travare eller att han inte går samlad eller både och.

jag blri mest förvirrad av att hästen är att beteckna som krokhasig - och därför inte rak...

Men bortsett från det.
Så en av de första sakerna att ta itu med som ryttare är ju att få hästen att åter börja svikta i bakbenen ( som ett sätt att balansera så reagerar hästen bland annat med att bli stolpig i bakbenen, när en ryttare kommer upp)
jag antar att det är stolpigheten du menar och den är ju kopplad till exteriör och tidigare användning.( tex trav eller mindre bra ridning)

En del lippizaner rär sig så som du menar, på SRS anser man att de trampar för långt in under sig för att kunna svikta - och strävar därför efter att få dem med kortare kliv....

Den första svikten ser du inte med blotta ögat, överhuvudtaget är det inte säkert att man ser på bakbenen att hästen sviktar - vinklar lederna mera - för det är ju inte ett dragspel - så att hästen börjar gå som en kosack eller Groucho Marxs (om du är tillräckligt gammal för att veta vem det är)

Utan det det handlar om är få igång en svikt som du mer ser på hela hållningen, att det blir lite mer "rasta man" över det hela.
Det ser casual ut. Mjukt - inte stolpigt.

Svikten får du igån när du får tag i bäckenet - det får du inte tag i om hästen överböjer ala AR eller hoppryttare. Det kräver en bra sits - koll på egen tyngdpunkt och en del sätesridning.

Om ryttaren får till det eller inte kan ses utanpå Bakknäleden.
Även en del GP hästar är stolpiga och saknar totalt svikt i bakkärran, så fort de går ur piaffen eller piruetten...

Senast ändrad av en moderator:

KL

Spontant tänker jag att det är svårt att diskutera hasvinkling på en bild där hästen har båda benen i backen. Om den fotats i lyftmomentet kunde man ju se lite tydligare hur mycket den vinklar bakbenen eg.
Men den ser inte bärig ut. det går visst att se på sen fri skrittbild. en häst som normalt bär sig tappar inte allt och vinklar om bäckenet o rätar ut halsen till max bara för att tygeln släpps ut.

Vår häst har markant ändrat sitt sätt att vinkla bakbenen. från att springa med i princip helt raka bakben och bara kastat fram benen dit de må tänkas landa, till att vika ihop alla leder och mjukt sträcka benen under sig. det hänger ihop med en allmänt förbättrad rörelse. hela ryggen är rörlig och svingande, bäckenet rör sig mer vippande upp o ner än i sidled och alltså kan bäckenet hjälpa till i rörelsen med bakbenen under kroppen.

Hela kedjan rör sig i en länkad böljande trav. tappad rygg och spänningar: mindre hasvinkel igen! Inget konstant utan ett prov på hur föränderlig ridning och hästar är.

Som ett tydligt "upp, ihop, fram och ner" i varje steg. En mjukare trav med ryggaktivitet.

Så det sitter inte i generna, utan i hur väl hästen använder sin kropp. Såklart är det svårare på vissa individer, men alla ska kunna bära sig mjukt och sviktande vid god hälsa och bra träning!

Jag menar inte på något sätt att hästen samlar sig eller att de ens försöker göra det på bilden.

Däremot tror jag den rör sig lite liknande även under försök till samling. Har för mig att jag sett bilder på den förr? TS har väl haft sin VB-travare ett tag?

Självklart ska man sträva efter att gymnastisera hästen och få den att bära sig och oss på ett hälsosamt sätt. Men vad jag skrev om att VB-travare ofta rör sig så var en reflektion rörande att det ofta blir svårare att få dem dit. Då de börjar på lite mer minus än många andra raser.

Jag lägger ingen värdering i detta. Jag har själv en ponny med allt annat än fördelaktig fysik för ridning.
Men man lär sig verkligen rida på sånna hästar.:)

Oj, tack för alla intressanta svar. :bow:
Min ridning och sits är ju inte den bästa men jag försöker. Har någon några tips på hur jag ska få hästen att ta tag i bäckenet? Jag har för mig att jag läst att man ska använda sitt eget bäcken för det, några bra övningar som får mig att börja göra det och känna när jag gör det?

Tua: Javisst, jag har haft honom sedan april förra året. Fast om jag får hålla på och ursäkta mig (:p) så hade han knappt några muskler när jag fick honom då han stått stilla i ett år och på sommaren blev det bara någon uteritt här och där i skogen och i november åkte han till en f.v och han kommer hem nu på lördag. :)
Så han har inte haft de bästa förutsättningar att samla sig ordentligt, även om han nog kommit dit med en bättre ryttare.
Det här är tyvärr en av de bättre ridbilder jag har på honom och mig, taget i september tror jag.

ha%cc%88ngandetygel.jpg

(ej läst hela)
Men travare anses väl gärna skulla ha raka hasor o inte vinklade.

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag vet att det finns femtioelva trådar med samma ämne, men jag har kollat på olika bilder här i trådarna och får ändå inte någon...
Svar
4
· Visningar
807
Hästvård Araben har ju känts ofräsch, inte halt, men ovillig och galoppen har trasslat. Min känsla som aldrig sviker har sagt att det är något...
2
Svar
26
· Visningar
3 917
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?