Fråga om vagn

Iris71

Trådstartare
Som så många andra vänder jag mig nu till, ni har svarat mig så bra förut. Jag har sökt, men inte riktigt hittat det jag söker.

En bekant har börjat bygga en skogsvagn till sin shettis som vi nu kan få köpa om vi vill (han ska inte ha kvar shettisen) Mannen i fråga är en riktig hästkarl som kör i skogen med nordisar.

Det är en 4-hjuling med gummihjul och på nåt sätt ledad i mittten, vet inte hur jag ska förklara men man ska alltså kunna köra i kuperad terräng..... Man skulle kunna bygga ett flak och lägga på, annars kan man lasta stockar på liksom. Den är 1x2 m. Vagnen i sig är väldigt lätt, en vuxen kan med lätthet flytta på den, väger uppskattningsvis 50-60 kg. Vagnen håller för ett ton :eek: men hur mycket kan en kraftig coh stor shettis dra?

Men behöver jag en svängel och hur ska den fästas i så fall? Det kanske man inte har när man kör i skogen, alltså "timmer"?

Nåt mer jag ska tänka på innan han gör klart den?

Sv: Fråga om vagn

Hejsan!
Om du behöver en svängel eller inte beror på om skaklarna är rekade eller ej. Rekat betyder att de inte är stumma, att du kan ta den ena skakeln bakåt och den andra framåt. De lixom går och röra på i hörnen.
Nämligen så att alla nytillverkade skogsvagnar idag har rekade skaklar
men nu är ju detta ett hemmabygge så man vet ju inte.

Man säger oftast att en häst drar sin dubbla vikt och då går det alltid lite till fast kortare stunder.
Nu är det ju så att en shettis är sveriges starkaste häst i förhållande till sin storlek så OM DE ÄR VÄLTRÄNADE kan de dra flera hundra kilo på hjul alltså.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Utrustning Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :) Jag har en rockard jag håller...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka