Fråga om transport av föl

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gerry
  • Startdatum Startdatum
G

Gerry

När min föl ska bli hämptad av sin ny ägare är fölet 6 och halv månader gammalt.Han måste åker i transporten tre till fyra timmar till det nya stället.Tyvärr har jag ingen möglighet att lastträna och kör med fölet några rundar innan han blir hämptad .Eventuell har jag chans att lastträna en gång men jag tror inte att detta är det största problemet .Vad tycker ni - hur gör man bäst?Ska jag fråga den nya ägaren om hon har möglighet att komma ner med en häst att han inte åker ensam?Det är ju för långt att ger maman med. Han är van att vara utan mama men har aldrigt varit ensam.Hur transporteras han på bästa sätt? Lös och med bommar - med eller utan mellanväg?Funderar över en hel del.Tacksam för alla svar och tips.
 
Sv: Fråga om transport av föl

träna honom på att vara ensam inne i stallet.
Han bör transporteras lös och utan mellanvägg.
Bommen bör vara kvar och försök gärna fixa en plyfaskiva eller liknande som kan stå under bommen och hindra honom att åka fram vid en häftig inbromsning. Några hö- eller halmbalar framför skivan ger stabilitet. (enbart balar finns risk att de kliver i och fastnar i snören = mindre bra)
 
Sv: Fråga om transport av föl

jag hade faft fölis lös. utan mellan vägg bara fram bom. Sätt bommen högst upp å lägg halm balar framför så bebisen ej kan gå under den. sen lås fram dörren å stäng väl bak. jag hade lagt halm på golver å massa hö så den har å äta på. så gjord evi när vi hämtade våran kille på djursjukuset när han var 1 månad gammal
 
Sv: Fråga om transport av föl

jag hade faft fölis lös. utan mellan vägg bara fram bom. Sätt bommen högst upp å lägg halm balar framför så bebisen ej kan gå under den. sen lås fram dörren å stäng väl bak. jag hade lagt halm på golver å massa hö så den har å äta på. så gjorde vi när vi hämtade våran kille (1 månad gammal) på djursjukuset efter att han förlorat sin mamma. han stor super lugnt hela tiden. Gnäggade lite bara men stog å tugga hö hela vägen
 
Sv: Fråga om transport av föl

Tack så mycket för era svar och tips, det låter bra.
AMEO jag kan inte träna honom att vara ensam i stallet för hästarna går på lösdrift ( tillgång till vindskydd men ej till stall) men jag kan ju träna honom lite att vara ensam ändå men inte inne.Det är ju inte samma sak men det underlätta det kanke när det blir dags att åka härifrån.
 
Sv: Fråga om transport av föl

När min föl ska bli hämptad av sin ny ägare är fölet 6 och halv månader gammalt.Han måste åker i transporten tre till fyra timmar till det nya stället.Tyvärr har jag ingen möglighet att lastträna och kör med fölet några rundar innan han blir hämptad .Eventuell har jag chans att lastträna en gång men jag tror inte att detta är det största problemet .Vad tycker ni - hur gör man bäst?Ska jag fråga den nya ägaren om hon har möglighet att komma ner med en häst att han inte åker ensam?Det är ju för långt att ger maman med. Han är van att vara utan mama men har aldrigt varit ensam.Hur transporteras han på bästa sätt? Lös och med bommar - med eller utan mellanväg?Funderar över en hel del.Tacksam för alla svar och tips.

I alla år har jag kört mina föl lösa i en transport med lite torv samt halm i.
Bommen fram har varit högst upp. Ingen grimma.
Jag utgår ifrån att fölet är så pass väl hanterad att man kan ta av och på en grimma utan problem.
När transporten väl rullar har fölet jäms nog med att hålla balansen, och åker bakvänt för att hålla i balansen bäst.
 
Sv: Fråga om transport av föl

Det kommer inte att vara några problem för han att åka den korta sträckan. Hon ska INTE ta med en främmande häst. Ha fölet löst i transporten.
 
Sv: Fråga om transport av föl

Tack för alla tips, känns bättre nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 581
Senast: moster
·
Hästhantering Hej! Har en funering här eller m¨ånga rättare sagt. Har i sista sekunden fått veta att transportören ej kör ända hem till nya...
Svar
3
· Visningar
1 017
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 143
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp