Fråga om stretching

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det något knep för att få hästens knästräckarmuskler att bli mer töjbar?
Jag har börjat stretcha Fabian och det går hur bra som helst i alla rörelser men inte just när vi ska föra bakbenet bakåt. Visst förstår jag att det tar tid för musklen att bli längre så min tanke är bara om man kanske kan använda typ nått värmande liniment oxå efter varje gång man stretchat lr om det finns nått annat som är bra för muskeln?

Sv: Fråga om stretching

Jag brukar massera in värmande linement innan ridning för att värma upp och mjuka min häst, sen stretchar jag efter ridning.
Efter ett par veckor så märker jag iaf att min häst har blivit lite mjukare i musklerna så prova med de vettja :D

ska ju inte stretcha innan msuklen är uppvärmd iaf, sen om liniment gör sån stor skillnad vet jag inte...

Helt rätt.
En häst får aldrig strechas utan att blivit masserad eller att ha blivit uppvärmd/riden först. Och till ts dra aldrig mer än du känner att det tar stopp, stretcha hellre några gånger i veckan och ta det lugnt i början, så minskar du risken för muskelsträckningar.Ju mer du håller på med strechingen ju mer kommer du märka resultat, lite för varje gång. Med andra ord så finns det inga genvägar här heller;)

ska ju inte stretcha innan msuklen är uppvärmd iaf, sen om liniment gör sån stor skillnad vet jag inte...

Varför jag änvänder värmande liniment innan är för att mjuka upp musklerna litegrann så att han blir lite lättare att böja osv, då min häst är väldigt stel i nacke,hals och bakben. Så svar på de är : Ja de gör skillnad att använda liniment.
De blir precis som när man borstar/ryktar hästen man får igång blodcirkulationen och mjukar upp hästen, fast att massera in liniment blir ju på ett speciellt område (såklart;) )

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 359
Senast: Kraxa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka