Fråga om Smr/MJ kvoten!

K

Korallen

Kan ni duktiga hjälpa mig reda ut en sak? Om man har ett hö med en smr/MJ-kvot på drygt 5, bör man då fodra upp med protein trots att proteinet och energin var för sig täcker upp hästens behov? Hoppas ni förstår min fråga!

Sv: Fråga om Smr/MJ kvoten!

Det beror litegrann på...

Förutsätter att du tänker ge enbart grovfoder då.

Om du utgår ifrån att täcka proteinbehovet med det fodret så lär du få ett energiöverskott som ger dig en fet häst.
Om du utgår ifrån att täcka energibehovet så blir det sannolikt proteinunderskott.

Det går ju att testa foderstaten och se vad som händer...

Det viktigaste är att själva proteinbehovet är säkertställt utan att titta på kvoten i allra första hand.

Sedan kan vissa hästar gå bra på en så pass låg kvot som 5 medan andra kräver mycket högre.

Dock tror jag inte att kvoten ska vara under 5 på någon häst, eftersom forskingen säger att det bör vara minst 6 egentligen.

Täcks behovet av protein ordentligt och hästen inte har några tendenser att bli fet kan det funka fint med den kvoten. Men jag skulle nog ge lite lucern eller välja ett kraftfoder med lite högre kvot just för att det är det som passar bäst till ditt hö. Får hästen ändå kraftfoder som det är är det ju lätt att bara byta sort.

Tack för svaren allihopa. Problemet är väl då att hästen lätt blir bukig och det antar jag inte är så lyckat med det höet då. Följdfrågan blir då, ska man hellre ge överskott av både protein o energi och få en högre kvot eller måste man minska ner högivan och fodra upp med kraftfoder?
Vill egentligen inte minska ner på höet, men ska man behöva ge halm för att hon ska ha nåt att plocka med då..?

Nu tänker du lite tokigt. Halm innehåller mest bara energi och väldigt lite protein. Byt ut lite av höt till lucern istället. Lucern är grovfoder.

Hästen blir bukig för att den saknar bukmuskulatur som "håller ihop" tarmpaketet när det är fullt med foder. Och ofta är det faktiskt brist på proteiner som är bov i det dramat.

Jag har flera hästar som går på fri tillgång på grovfoder utan att vara minsta lilla bukiga...

Mitt råd är alltså att INTE dra ner på höet, útan komplettera gärna med lusern som innehåller mycket protein.

Okej, tack så mycket för svaret! Skönt att inte behöva dra ner på höet, vill ju att hon ska få tugga så mycket som möjligt..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka