Fråga om rehabiliteringsschema..

tolksele

Trådstartare
Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage (1-2 hektar) med en vän. De är lugna och strövar omkring lite men exakt hur mycket hon rör sig vet jag av naturliga skäl inte.

Nu till min fråga; jag har inte haft möjlighet att vara ute hos henne varje dag och funderar lite på hur jag ska göra med det där schemat. Bör man lägga på en dag extra för varje dag man missar? Så att om jag inte kan två dagar under en två veckors period lägger jag till de två dagarna i slutet?
Eller är det strunt samma i sammanhanget när det ändå bara är skrittpromenader det handlar om och hon ändå inte har boxvila? Viss rörelse sker ju ändå i hagen.

Vill dock inte gå för fort fram och riskera något i onödan..

Någon som tycker att man borde lägga till extra dagar "i fall om att" även på veterinärens schema?
Det är endast skrittpromenader/tömkörning som gäller till återbesöket, eventuellt att jag ska börja skritta uppsuttet kortare stunder, beror lite på när vi får tid.

Hästen har fått rehabiliteringsschema av veterinär med upptrappning varannan vecka (skrittpromenader). Just nu går hon i stor platt hage (1-2 hektar) med en vän. De är lugna och strövar omkring lite men exakt hur mycket hon rör sig vet jag av naturliga skäl inte.

Nu till min fråga; jag har inte haft möjlighet att vara ute hos henne varje dag och funderar lite på hur jag ska göra med det där schemat. Bör man lägga på en dag extra för varje dag man missar? Så att om jag inte kan två dagar under en två veckors period lägger jag till de två dagarna i slutet?
Eller är det strunt samma i sammanhanget när det ändå bara är skrittpromenader det handlar om och hon ändå inte har boxvila? Viss rörelse sker ju ändå i hagen.

Vill dock inte gå för fort fram och riskera något i onödan..

Någon som tycker att man borde lägga till extra dagar "i fall om att" även på veterinärens schema?
Det är endast skrittpromenader/tömkörning som gäller till återbesöket, eventuellt att jag ska börja skritta uppsuttet kortare stunder, beror lite på när vi får tid.

Nu vet jag inte vad hon har för prognos etc och hur igångsättningen ser ut, men min häst som behandlades i ett framknä och går på bete ungefär som din behövde jag inte ens skritta den första "tilltänkta" skrittpromenads-veckan eftersom han rör sig så mycket ändå jämfört med en normal konvalecent som står i ruta. Likadant efter andra behandlingen, veterinären anser att han rör sig såpass mycket själv att jag kan ta det lugnt med ridningen. Jag kommer ändå inte stressa nåt brukar löna sig i längden, men det gör ju också att man kan komma igång med nästa steg, lite snabbare, inte efter kortare tid men man kan börja jogga etc efter färre ridpass iaf.

Det är en skada med god prognos så vitt jag vet men lång rehabiliteringsperiod, 3-6 månader var första gissningen. Kommer såklart återbesök där emellan för att stämma av läget :)
De två första månaderna var endast skritt från marken på schemat, sen lite uppsutten skritt ev. innan första återbesöket.

Det är en skada med god prognos så vitt jag vet men lång rehabiliteringsperiod, 3-6 månader var första gissningen. Kommer såklart återbesök där emellan för att stämma av läget :)
De två första månaderna var endast skritt från marken på schemat, sen lite uppsutten skritt ev. innan första återbesöket.
Fråga veterinären om rörelse i hage, beta och ströva med kompis är likvärdigt som skrittpromenader. Då behöver du kanske inte räkna så hårt på antal tillfällen du skrittpromenerar den utanför hagen.
Jag kan tycka att skrittpromenader är viktigast om hästen står själv eller i liten hage, så att den får röra sig och komma igång lugnt. Men står de i större hage och med kompis så rör de sig betydligt på egen hand ändå s.a.s. Fråga veterinären :)

Tack, då behöver jag inte ha jättedåligt samvete för att jag inte alltid hinner med promenaderna :)

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka