Fråga om mens...

20032003

Trådstartare
Jag tar till mitt anonyma nick igen, eftersom frågan är lite mer privat...

Den här månaden uppför sig min mens, hrm, märkligt. Undrar väl mest om någon känner igen sig? Kan börja med att säga att jag är 99% säker på att jag inte är gravid.

Jag har, de senaste åren, varit väldigt regelbunden. Brukar få mens med 26-30 dagars mellanrum, oftast på dag 28-29. Men denna månaden blev det knas. I måndags, dag 28, var jag helt säker på att mensen var på väg. Jag hade mina vanliga symtom, som betyder att jag mår bättre igen. En-två veckor innan mens brukar mitt hår bli fetare, hyn sämre, brösten ömma, jag märker av viktökning, etc. Men dagen innan, eller samma dag, som mensen kommer känner jag mig alltså bättre. Allt detta skedde, och i måndags (mitt på dagen) kom det lite rosaaktiga flytningar till att börja med, som det brukar göra. Sedan kom det lite till under dagen, och sedan tog det stopp :crazy:. Igår såg jag också något litet rosa på papperet, men det blir inte mer än så.

Nu när jag tänker efter, så var nog förra mensen lite ovanlig också. Hyfsat normal, men den var nog allt lite kortare än vanligt.

Nu funderar jag ju, självklart, på vad detta kan bero på??? Är det åldern? Jag är 44 år - är det redan dags för att mensen ska börja "säga upp sig"? Men när jag har googlat verkar det ju snarare som om mensen först blir rikligare, inte mer sparsam som i mitt fall. Eller är det bara en normal grej detta, att mensen uteblir en månad? Eller är det något fel på mig? Jag känner mig inte sjuk på något sätt, inte ont någonstans eller något annat.

Vad säger ni? Någon som känner igen sig?
 
Sv: Fråga om mens...

Ja iom att du är 44 skulle jag säga att du är i förstadiet till klimakteriet. Jag är 51 och mensen slutade helt för 1 1/2 år sedan, innan det var det flera år då det var som under tonåren, ena månaden mycket, nästa månad nästan ingenting. Sen uppehåll i 2-3 månader ett par ggr och sen ett halvår normalt igen, tills det slutade helt o hållet.

Vet inte om det började så tidigt som 44 med mig (kommer ej ihåg) men man är ju olika.
 
Sv: Fråga om mens...

Tack för ditt svar :)! Det lugnade mig lite faktiskt.

Sedan undrar jag hur mycket stress kan påverka också? Jag blev ju FRUKTANSVÄRT stressad i slutet av maj/början av juni när jag fick kallelse till extra mammografi. Kan det ha påverkat mina hormoner såpass att mensen blev helt "knäpp" den här gången? Jag hade mens som började den 10 juni (den som kändes lite lättare än vanligt), men efter det kan jag inte riktigt säga om det känns som om jag haft ägglossning. Jag brukar känna av den på ett eller annat sätt (karakteristiska flytningar, kanske lite molande mensvärk, etc), men kan inte riktigt säga att jag upplevt dessa symtom under månaden som gått.

Vad tror ni? Hur påverkar stress er?
 
Sv: Fråga om mens...

Jag är 46 och trodde att jag hade hamnat i klimakteriet totalt förra hösten. Min period, som varit ca 30 dagar sedan jag var 14 typ, ändrade sig runt årsskiftet 2010/2011 till att bli 25 dagar. Sedan har den hållit sig ganska konstant för att under hösten återgå till det normala. Sedan försvann mensen. Jag hade ingen mellan första veckan i december 2012 till månadsskiftet januari/februari 2013.

Under denna period var jag väldigt stressad, dels p g a stor deadline på jobbet, dels p g a det blev tydligt att det var kört för min mamma. Hon dog i början av januari.

Men - när mensen väl återkom är den tillbaka i normalläge. Lite kortare perioder (jämfört med hur det varit under mitt liv) men regelbunden.

Så jag tror definitivt att den extrema stressen fjärde kvartalet förra året påverkade min mens. Sedan har den naturligtvis påverkats av åldern också, eftersom perioderna är kortare nu. Men jag har inte kommit i klimakteriet ännu vilket jag trodde i januari.
 
Sv: Fråga om mens...

Vad tror ni? Hur påverkar stress er?

Jag är yngre än vad ni andra i tråden är (några år kvar till 40). O stress påverkar mig inte alls. Inte som jag märkt iaf. Blev sjuk för 9 år sedan i en utmattningsdepression o jag har inget minne av att mensen strulande varken innan eller under sjukdomen.
 
Sv: Fråga om mens...

Tack för ditt svar :)! Det lugnade mig lite faktiskt.

Sedan undrar jag hur mycket stress kan påverka också? Jag blev ju FRUKTANSVÄRT stressad i slutet av maj/början av juni när jag fick kallelse till extra mammografi. Kan det ha påverkat mina hormoner såpass att mensen blev helt "knäpp" den här gången? Jag hade mens som började den 10 juni (den som kändes lite lättare än vanligt), men efter det kan jag inte riktigt säga om det känns som om jag haft ägglossning. Jag brukar känna av den på ett eller annat sätt (karakteristiska flytningar, kanske lite molande mensvärk, etc), men kan inte riktigt säga att jag upplevt dessa symtom under månaden som gått.

Vad tror ni? Hur påverkar stress er?

Min mens blev också hemskt påverkad av stress, fast tvärtom mot dig, jag kunde ha mens oväntat och i typ 2 veckor om jag var stressad.
 
Sv: Fråga om mens...

*kl*

Jag blev otroligt oroad i våras, när min normalt klockrena mens (28 dgr +/- 1)
vart totalt snurrig!

Fick blödning ca 17 dgr, inte ALLS lik mina vanliga(mörkare och tog aldrig slut :nailbiting:), och höll i sig tre veckor, sen kom den "vanliga"... Ringde gyn direkt, som skrattade åt mig :crazy:, då jag var i "den " åldern....

Fick dock komma dit för några veckor sen, och träffade en UNDERBAR :love:gynekolog, som tog min oro på fullaste allvar! (Har nyligen varit med om två fd kollegor som fått ta bort livmodern pga förändringar/tumörer så var NÅGOT nojig!!)

Undersökning och UL, allt normalt, så nu bara slappnar jag av när det inte fungerar som det brukar. Blöder för jämnan känns det som, skulle det inte ta slut nu???:p

Kan tillägga att jag är 47....
 
Sv: Fråga om mens...

Fick blödning ca 17 dgr, inte ALLS lik mina vanliga(mörkare och tog aldrig slut :nailbiting:), och höll i sig tre veckor, sen kom den "vanliga"... Ringde gyn direkt, som skrattade åt mig :crazy:, då jag var i "den " åldern....

Fast det är ju rätt hemskt att bli skrattad åt, kan jag tycka... Hur mycket ska man egentligen "automatiskt" förstå? Det är väl klart att du blev jätteorolig när mensen helt plötsligt blev så förändrad :crazy:!
 
Sv: Fråga om mens...

Jo det kändes lite förnedrande..... Man kan ju säga saker på olika sätt liksom.

Skönt att vara besiktad UA anmärkning iaf, det har ju fortsatt strula, blöder mer än det inte blöder:crazy:

Jag som trodde att klimakteriet skulle innebära att det SLUTADE!!!:banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: annersia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp