Fråga om lån/kontantinsats

keilir

Trådstartare
Någon som jobbar på bank här, eller som vart i liknande sits?
Vi är i husbyggarplaneringen, vi har en tomt i får köpa men funderar nu på vad som skulle vara smartast.
Är det att köpa tomten för pengar vi redan har nu, eller ska man låna pengar av banken för att köpa tomten? Jag och sambon tänkte oss att det vore smarta att köpa tomten först för att ha den som del i kontantinsats till lånet men å andra sidan kan det ju vara bra att ha så mycket kontanter som möjligt kvar till andra kostnader? Våra försäldrar tycker att vi skall låna pengar till tomten och tror det vore mest fördelaktigt.
Så, någon som vart i samma sits eller har kunskap inom ämnet?

Det spelar väl egentligen ingen roll. De lån ni tar kommer väl att läggas som bottenlån där både det kommande huset och tomten står som säkerhet. Däremot kan det av praktiska skäl vara vettigt att ha kontanta medel tillgängliga för köp av inventarier o dyl så att ni inte behöver springa till banken när ni hittat den soffgrupp ni vill ha. ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 864
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama