fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

Emmahpemma

Trådstartare
..sitter och räknar foderstater åt en bekants hästar.
de har :
en russvalack 4år, ska ha kvot på 5,3
en arabhingst 2år, kvot 6,9 enligt min bok..(låter lite lite tycker jag?)
ett newforreststo 27år, kvot 5,2

HUR mycket kan man räkna plusminus på kvoterna?
just nu får jag russet foderstat med en kvot på 5,8 är det på tok för högt?

newforrestens foderstat har jag inte räknat på än...

Sv: fråga om kvoter...? (smbrp/mj)

Emmahpemma skrev:
..sitter och räknar foderstater åt en bekants hästar.
de har :

HUR mycket kan man räkna plusminus på kvoterna?
just nu får jag russet foderstat med en kvot på 5,8 är det på tok för högt?

newforrestens foderstat har jag inte räknat på än...

Ingen häst ska ha en kvot under 6. En gammal häst borde man öka på kvoten mer än mot den fick när den var yngre.
En hingst kan vara orlolig och behöva rätt så mycket extra. En 2 åring växer ju också fortfarande, arab kan vara svårfödd och även lättfödd. Vilket vet man ju inte när den bara är 2 år.
Vad används russet till? Ponnytrav, ridning etc Står den inne i stall på nätterna? Vad är analysen på höet? Är det hösilage eller torrt hö?

Var har du fått sånna kvoter ifrån? :confused:
Mig veterligen (enligt SLU) ska ALLA hästar ha en kvot på minst 6. Och svårfödda kan ha en högre.

gejsa skrev:
Ingen häst ska ha en kvot under 6.
gäller det även ponnyer?

russet kommer att användas till "normal" arbetsbelastning, dvs alla gångarter växlande på ridbana och i skogen, både under ryttare och framför vagn. ca 5dagar/vecka

alla tre hästarna står ute från 07.00 till mellan 18-20 på kvällen.

hästarna äter hösilage..
med värdena:
MJ: 5,6
SMBRP: 57
ca:3
p:2
TS: 61%

Emmahpemma skrev:
gäller det även ponnyer?

Ja. Man räknar ju efter VIKTEN på hästen, om den är lätt/normal/svårfödd och efter träningsnivå. Inte efter ras!

Du skrev att man inte vet om hästen är svårfödd bara för att den är 2 år! Vad har du fått det ifrån? Jag har en 11 månaders arabhingst, han har fri tillgång på analyserat grovfoder, pillar i sig omkring 7-8 kg, utöver detta äter han 1 kg Krafft Pluss Grön, 1,3 kg Havre, 0,2 kg Betfor, Kalk och Salt.
Om du inte kallar denna herre svårfödd vet jag inte vad jag ska tro, 2,5 kg kraftfoder till en 11 månaders unge är mycket, men utan detta skulle han se ut som ett spjälstaket!
Så hästen behöver absolut inte vara äldre än 2 år för att man ska kunna se om den är lätt/svårfödd.

Egentligen är ju det där med kvoter bara ett riktmärke. En häst MÅSTE inte stå på en kvot på minst 6 för att må bra! Man bör egentligen försöka räkna ut behoven var för sig. En del hästar kräver ju mer energi medans vissa är mer bränslesnåla. Kan ju bara ta mina egna hästar som exempel. Häst 1 är en lättfödd nordsvensk som är väldigt energisnål, men behöver lite mer protein än tabellerna visar, för att få fina muskler. Alltså hamnar hans foderstat på en högre kvot än 6. (75 MJ och ca 480-490 smrp). Häst 2 är en gammal häst som kräver väldigt mkt protein och även rätt mkt energi. Han står också på en hög kvot i foderstaten. Men låt säga att en häst kräver 450 g smrp för att muskla sig fint/behålla musklerna. Däremot så behöver hästen i fråga kanske 80 MJ för att hålla hullet. Då blir ju kvoten lägre.. Hoppas att du förstår vad jag menar...

Ja ibland kan man ha funnit att den o den individen fungerar bäst på lägre eller högre kvot men RIKTLINJEN är att alla hästar ska ha en kvot på minst 6.0. Så även om nu trådskaparen räknar till en LÄTTFÖDD liten ponny så är fortfarande riktlinjen att kvoten ska vara minst 6.0.
Att den är lättfödd innebär att man räknar MJ (energi) efter det men proteinet bör alltid vara 6ggr MJ´n.

Förstår du det Emmahpemma? Var har du fått det ifrån att ponnyn ska gå på en lägre kvot? var det bara som du tänkte att det måste vara så? jag rä bara nyfiken på var du fått det ifrån... :smirk:

Ja, är det en lättfödd liten ponny så bör man ju utgå från att kvoten skall vara minst 6. Eftersom det då oftast är energibehovet som är lägre.

Coffeaclub skrev:
Ja, är det en lättfödd liten ponny så bör man ju utgå från att kvoten skall vara minst 6. Eftersom det då oftast är energibehovet som är lägre.

Ja, alltså mig veterligen, så är det ALLTID energibehovet som man ändrar efter hur hästen är... lättfödd, normalfödd, svårfödd... Proteinet bara om hästen har svårt att bygga muskler eller är extremt svårfödd! Annars bör den ligga på minst 6 kvot.

Alltså VILKEN bok är det?? Hur har du fått fram kvoterna?
För överallt annars där jag läst och hört är det alltid minst 6.0 som gäller i kvoter som riktlinje.

Det enda stället jag hört att en normalhäst ska ha kvoten "minst 6,0" är faktiskt här i forumet. Överallt annars heter det mig veterligen "runt 6,0"...

Jovisst är det energibehovet som varierar mest, men behovet av protein varierar ju också från häst till häst. Är det en liten ponny som är lättfödd så visst är energibehovet lägre än för en normalfödd liten ponny, men det kan ju också vara så att proteinbehovet är lägre än för den normalfödda ponnyn. Det varierar ju från varje individ och det är det jag ville framföra till trådskaparen. Räknar man t ex enligt foderstatsprogram så visar ju det att hästen skall ha en kvot på 6 och då alltså mindre protein än om den vore normalfödd. Det stämmer ibland och ibland inte...

Iccic skrev:
Det enda stället jag hört att en normalhäst ska ha kvoten "minst 6,0" är faktiskt här i forumet. Överallt annars heter det mig veterligen "runt 6,0"...

:bow: :bow: :bow:

milly skrev:
Ja ibland kan man ha funnit att den o den individen fungerar bäst på lägre eller högre kvot men RIKTLINJEN är att alla hästar ska ha en kvot på minst 6.0.

Men som vissa inlägg redan skrivit - det är en RIKTLINJE. Och riktigt så enkelt är inte alltid fallet så att man kan multiplicera MJ med 6 och där ha proteingivan. Det talas ju ibland om ett grundbehov hos hästen som man brukar säga är ca 60 g smb rp / 100 kg häst också, och i vissa fall är det faktiskt inte rimligt att lägga på full proteingiva bara för att MJ:n finns.

Det märks också på en del hästar, som i det första räkneexemplet därigenom får så mycket protein att det påverkar vätskebalansen negativt när urea får utsöndras i urinen. Inte helt vanligt, men det förekommer. Har sett exemplet på en häst där man får lägga smb rp mellan underhåll och MJ, annars så kissas det enormt och givetvis blir hästen också fet (men fortfarande så är inte en total minskning av mj/ smb rp hela lösningen).

Sen håller jag med om att man ju bör utgå ifrån uppdaterade riktlinjer från vedertagna källor när man räknar, och utifrån dessa resultat justera foderstatsvärdena efter individen.

Iccic skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow:

Iccic skrev:

I häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU står överallt att proteinbehovet är 6g smbrp/MJ för en vuxen häst.
Men jag förstår ju att det kan ligga RUNT det och inte helt nödvändigtvis behöver ligga på just 6. Däremot tycker jag att man ska utgå ifrån minst 6 OM man inte sett på hästen udner en tidigare period att den fungerar bättre på LÄGRE kvot.

Sen förstår jag inte varför trådskaparen räknar annorlunda till ponnyer? Jag är bara nyfiken på hur hon räknar och var hon har fått det ifrån... Kanske jag kan lära mig nåt nytt? :idea:
Hon skriver ju att "enligt hennes bok"....

Ja, är det en häst som man inte vet överhuvudtaget vad den har stått på för foderstat tidigare och hur den så ut på den, så skulle nog jag också utgå från en kvot på ca 6. Men jag tycker inte att man skall haka upp sig för mkt på just KVOTEN. Visst en kvot på lite drygt 5 är ju inte så väldigt högt och risken för för liten proteingiva kan ju finnas, men sen har det ju också med att göra med vilka fodermedel man ger. Kan man t ex täcka proteinbehovet med ett hö med en kvot på låt säga 5,5 och att bara energin blir lite för hög, så spelar det ju ingen roll om kvoten i foderstaten inte blir mer än 5,5, så länge inte hästen blir för fet.

I detta fallet tycker jag dock att det är konstigt hur man kan få en foderstat med en kvot på 5,8 när silaget har en väldigt hög kvot. Med de värdena på silaget borde man ju enbart kunna ge silage och då blir ju kvoten väldigt hög, vilket ju inte är nån fara då proteinöverskottet kommer från grovfodret.

milly skrev:
Hon skriver ju att "enligt hennes bok"....

Ja, det vore utan tvekan bra att veta vilken bok, och inte minst vilket utgivningsår boken har. För rekommendationerna har faktiskt uppdaterats här i Sverige, men kommer inte i håg när det skedde senast.

Är det en tysk bok, så har de ju länge haft andra rekommendationer på grovfoder t ex. Men det kan också vara av anledningen att det inte går att ge tillräckligt - man kanske inte använder åkrarna till hästmat där ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka