Fråga om kandar

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag fick en fråga idag om varför man måste ha kandar i de högre klasserna och kunde inte riktigt svara på det. (Jag tävlar inte i de högre klasserna själv...)

Personen ifråga tycker att det är förkastligt att sätta två bett i munnen på hästen när man inte ska rida hästen i munnen och vill ha en bra förklaring, förutom att reglementet säger så...

Jag undrar alltså vad ni har för utmärkta förklaringar :)

Sv: Fråga om kandar

Jag gillar inte riktigt det, varken att man måste ha kandar i högre klasser lr att man maåste ha sporrar. Visst att det ska va så små hjälper som möjligt men om man nu kan göra de här små hjälperna utan sporrar och kandar är väl det ännu bättre!?

Men om jag nu ska svara på detta så antar jag att man vill att ryttarna ska rida på så små hjälper som möjligt så att de nästan är osynliga.. :rofl:

Det finns faktiskt en anledning till man rider med kandar (mer än att få så små hjälper som möjligt), läste om det här på forumet för längesen men kommer desvärre inte ihåg exakt hur det va... :smirk: Det lät iaf väldigt logiskt och jag tror det fanns att läsa om i en bok som heter "ridning på kandar" eller nåt liknande. Typiskt att jag glömt hur det va... :confused:

Jag kan oxå tycka att det är konstigt att man måste ha kandar i de lite högre klasserna och jag har ingen annan förklaring än att det ska förfina hjälperna. Den frågvisa bekanten vill dock ha ett bättre svar, för meningen är ju att man ska rida med så lite som möjligt i handen... Jag själv är väldigt intresserad av ett bra svar så det vore kul om någon hade det...

för meningen är ju att man ska rida med så lite som möjligt i handen...

Och vari ligger problemet? :confused:

Menar du/kompisen att man inte har lite i handen på kandar?

Jag anser att man bör ha mycket mindre i handen på kandar än på tränsbett.

mvh Jessica

Jo absolut, men hon förstår inte varför man ska ha två bett i munnen och framförallt så förstår hon inte varför man måste ha det i vissa klasser. Jag har inget bra svar som hon nöjer sig med så därför frågar jag här, men jag får inga svar som hon skulle nöja sig med.

Jag skulle tro att mycket handlar om gammal hederlig tradition.

Precis som vita ridyxor och handskar etc.

mvh Jessica

Jo precis och det är det som hon är allergisk mot... Att dressyren är så trångsynt i tävlingssammanhang. Hon vill inte förstå varför jag knoppar hästen när vi ska iväg och tycker att det är allmänt fult o "fjolligt" även om hon accepterar det...

Swedengirl skrev:
Jo absolut, men hon förstår inte varför man ska ha två bett i munnen och framförallt så förstår hon inte varför man måste ha det i vissa klasser. Jag har inget bra svar som hon nöjer sig med så därför frågar jag här, men jag får inga svar som hon skulle nöja sig med.

Det krävs helt enkelt inte att du kommer så långt i skolningan att man kan rida på enbart stång. Det naturliga hade väl annars varit att man börjar med träns, går över till kandar när man behöver "fler funktioner" och så småningom rider enbart på stång när hästen är så väl skolad att man inte längre behöver träns/bridong.

Som jag har förtstått henne så verkar det vara stången hon inte tycker om. Varför vet jag inte. Hon verkar helst se att man bara ska rida på träns/bridong...

Men då kan hon inte har förstått vad man har stången till. :angel:

Stången och bridongen har ju olika funktioner. Man kan t.ex inte ta ett ledande tygeltag med stångtygeln. Hinner inte med att förklara allt nu, men läs gärna en bok i ämnet om det är svårt att förstå. Det är bättre än att få några rader via nätet.

Nä precis, det är ju det jag vill ha hjälp med att förklara...

Hon blir lite anti vissa saker bara för att ibland och är då lite svår att diskutera med då hon redan har bestämt sig för att det är så. Då vill jag på ett bra sätt ge henne en förklaring som hon kan köpa och förstå. Det kan jag inte nu och vill ha hjälp med...

Det vet jag, men det är stången hon inte vill ha i munnen, hon förstår inte varför man ska behöva ha två bett i munnen. Hon tycker att det räcker med ett bett och då ingen stång.

Hejsan! Jag såg just att du undra om kandar.. Jag rider inte själv på kandar och har aldrig gjort det häller. Jag tycker precis som ni att det är helt knäppt med alla regler och sånt i dressyren, att man måste ha vita ridbyxor, kavaj och sådant. men men. Jag gör ett arbete om kandar i skolan. så jag tänkte föreslå en sida som jag tyckte va ganska bra. här är den: http://www.levad.nu/markus/bok/5.htm#Kandar

MVH Sara

oj förlåt.. såg nu att ni frågade år 2004.. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka