Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

Sv: Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

Jag har haft WLD på något föl, det var inget smittsamt.
Och detta med hålväg, menar du att den uppkommer p.g.a. bakterier?
Inte riktigt rätt, tycker jag.

Man tror orsaken kan vara både svamp och bakterier. Men det verkar inte som om man har någon exakt vetenskap. Det är säkert som coari säger: många olika orsaker.

Jag hade en häst som behövde special skor ch en speciell verkning men jag hade inte s mycket val utan att åka till djursjukhuset var 6;e vecka i 3 år. Ibland får man offra sig för det bästa!

GAHHH - jag blir galen! Jag kan ju inte sitta och åka upp till klinik varenda gång det är dax för verkning och om jag inte tar bort all röta så kommer det ju bara att sprida sig. Eller har jag fel???

Just nu känner jag att jag vill byta hovlagare - men de växer ju inte på träd direkt och framför allt inte såna som kommer när de ska och är lugna med hästarna (fördomar kanske, men min erfarenhet).

Tips och råd???

Ett tips kan vara att du försöker få din klinikhovis och din ordinarie hovis att prata med varandra.

Du har helt rätt om inte allt tas bort så kommer det troligtvis att bli värre.

Denna hov har behandlats i nedre tredjedelen i ca: 2 år
halvagg1.jpg

När man tog bort så här mycket så gick det att få bukt på problemet.
halvagg4.jpg

Tack för alla svar och synpunkter! Naturligtvis har jag oxå del i detta, tro inte annat än att jag grämer mig. För egen del tror jag nog att jag inte haft ordentlig koll på hovarna :o

Läste på ett annat forum om kalk i lösdriften och en kompis som fick tipset att strö med virkonS i lösdriften och kring fodret. vad tror ni om det? Men om hästarna äter det då?

Hur som helst så är edt jag som i fortsättningen kommer ha bättre koll :mad: Och filar lite på hovarna själv emellanåt. Fasiken - jag har ju till och med drömt om den här j*kla rötan inatt :mad::crazy:

Och visst mina hagar är kladdiga så här års - fast just nu har jag släppt över dem i sommarhagen så får de gå där och förstöra den hagen ett tag ... :smirk:

Tack för bilderna.:)
Har försökt att hitta såna på nätet.:confused:

har aldrig sett hur en hålvägg yttrar sig.

Fast jag undrar ändå när det är såhär mycket, operation med gips,är det inget alternativ??

Fast jag undrar ändå när det är såhär mycket, operation med gips,är det inget alternativ??

Varför gips? Själva tanken var att det skulle vara öppet.
Jag plastade nertill för att få något att sömma i.

halvagg5.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 656
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka