Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men som jag skrev tidigare så menar min klinikhovis att bärrandsröta INTE är en bakterie utan en svamp. Däremot är White Line Desease (stavning??) bakterier. Fast svamp smittar och behandlas väl på ungefär samma sätt? Trivs de i samma miljöer oxå tro?
Får jag fråga?
Efter vad jag har läst på forumet så verkar detta med olika rötor i hovarna vara ganska vanligt?
Är det så?
Alltså borde man kunna ha BÅDE bärrandsröta och WLD om det är så du menar?
Jag skodde så sent som i dag en "äldre herre" som tidigare haft fruktansvärd strålröta på alla fyra. För dagen är strålarna b.f. helt perfekta, v.b. lite röta och h.b fruktansvärd strålröta. Svaret där är mkt enklet då denna häst har lite problem med sin bakdel och därför inte belastar h.b. så som vore önskvärt. Strålröta på endast en hov eller ett "par" avslöjar väldigt tydligt att grundorsaken är belstnings relaterat. inte miljörelaterat.
Strålröta,bärrandsröta, är ofta miljö relaterat, hålväggar bakterielt utifrån bakterier som frodas i syrefattig miljö. WLD är ngt helt annat och mycket smittsamt, så smittsamt att kommer man i kontakt med en häst med WLD så ska man omedelbart byta ut alla verktyg/utrustning innan man går på en ny besättning/stall för att inte smittan ska föras vidare.
Strålröta,bärrandsröta, är ofta miljö relaterat, hålväggar bakterielt utifrån bakterier som frodas i syrefattig miljö. WLD är ngt helt annat och mycket smittsamt, så smittsamt att kommer man i kontakt med en häst med WLD så ska man omedelbart byta ut alla verktyg/utrustning innan man går på en ny besättning/stall för att inte smittan ska föras vidare.
Åh, nej. Här har du hästägaren som hänger över ryggen på hästen med näsan ner i hoven för att verkligen se ordentligtTur att jag har en tålig hovis som verkligen gillar att diskutera
![]()
...och lite gott fika gör att diskussionen kan pågå lite längre
![]()