Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

Sv: Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

På den värsta hoven gick det ungefär upp till halva hovväggen, och hovis fick bort allting.

Ja jag vet att mina är 'bakvända', därför jag tog med just att det är de SKODDA som 'drabbas'. Strålrötemässigt är det ju inte så konstigt. Sämre hovmekanism, och jord/lera blir kvar i hoven på ett annat sätt/längre tid än för de barfota. (Ingen av de som gått oskodda har fått minsta strålröta. Arabstoet fick strålröta i princip såfort hon skoddes, och hon blev aldig riktigt av med den. Valacken har varit skott i många år, aldrig haft problem med röta, tills förra sommaren. Den torraste sommaren i mannaminne, och både han och stoet fick ordentlig, envis strålröta pang poff. Vä'rsta jag haft, ingena v dem blev halt eller liknande, men jag fick tillslut ta till kopparsulfat för att bli kvitt den)

Men bärrandsrötan kan jag inte heller förklara, men inte en enda oskodd har - hitills iaf - haft minsta lilla problem. Men skodda. Det är dock inte alls mycket, utan hovis mest konstaterar att 'här är lite början till bärrandsröta, men den är väldigt ytlig och friskt horn alldeles härunder'. Och gör rent ner till friskt horn. Det blir varken bättre eller sämre över tid, har provat att behandla det innan de skos om, men gör ingen märkbar skillnad (dvs den försvinner inte), behandlar man inte utan bara gör/verkar rent, så blir den inte sämre heller. Jätteknasigt.

Skos hästen av igen så försvinner det på en verkningsperiod.

Så, jätteskumt ja. Men det tycks vara en åkomma som gör lite som den vill, även behandlingsmässigt så är det ju stor skillnad vad som fungerar på just ens egen häst. Antagligen för det är olika bakterier inblandade?

Men som jag skrev tidigare så menar min klinikhovis att bärrandsröta INTE är en bakterie utan en svamp. Däremot är White Line Desease (stavning??) bakterier. Fast svamp smittar och behandlas väl på ungefär samma sätt? Trivs de i samma miljöer oxå tro?

Bakterier sa ju min hovslagare, men det behöver ju inte vara rätt, svamp låter ju precis lika logiskt. Och borde kunna fungera 'smittmässigt' på samma sätt. Dvs svampsporerna finns i jorden, men det krävs att de får fäste för att de ska ge röta.

De hästar jag haft som fått bärrandsröta har alla varit barfota. Behandlat med "Oinfektion" (Spray där munstycket har en pip som går att lirka in i de trångaste springor) som är effektivt mot bakterier, svamp och virus. Det har hjälpt och tillfrisknandet har gått fort. Hovis blev impad;) Ingen av de skodda har haft problem.

Men som jag skrev tidigare så menar min klinikhovis att bärrandsröta INTE är en bakterie utan en svamp. Däremot är White Line Desease (stavning??) bakterier. Fast svamp smittar och behandlas väl på ungefär samma sätt? Trivs de i samma miljöer oxå tro?

Vad är skillnaden på bärrandsröta och wld?
Och vad heter bärrandsröta på engelska och wld på svenska?
Så om hästen "har" wld med bakterier så kan inte svamp sätta sig där och om de har bärrandsröta med svamp så kommer inga baktererier in?

Jag har ju hela tiden trott att WLD och bärrandsröta är samma... men det menade alltså klinikhovis att det INTE är. WLD orskas av bakterier coh det kan du få hur bra du än sköter hovarna. Bärrandsröta uppkommer av dålig hovvård, men vad orsaken är från början fick jag aldrig nån klarhet i. Men för att vara helt hundra måste man ta en odling. Bärrandsröta orskas av svamp. Allt enligt hovisen på ATG kliniken där jag var i onsdags.

Svamp och bakterier KAN väl leva tillsammans? Alltså borde man kunna ha BÅDE bärrandsröta och WLD om det är så du menar?

Här har det varit så att de som varit barfota är de enda som drabbats. Ett av stona hade ingen bärrandsröta (WLD?), skoddes av och inom en kort tid "drabbades" även hennes hovar.

Den enda som inte fått någon röta är stoet som varit skodd hela tiden. Så hos mig är det bara de oskodda som drabbats...

Jag trodde också bärrandsröta och WLD är samma. Lyckades inte googla mig till någon klarhet ifall de är olika, dock så står det på flera håll ang WLD att det kan vara bakterier och/eller svamp som orsakar.

Får jag fråga?

Efter vad jag har läst på forumet så verkar detta med olika rötor i hovarna vara ganska vanligt?

Är det så?

Det beror helt på flera faktorer.
Daglig hovvård
Verkning/skoningsintervaller
Fysiologiskt utförd hovvård
Daglig skötsel (mockning)
Hagens beskaffenhet
Besättning
Foder
Individens AI
Rörelse
Bruk
Hantering
Väderlek
Miljö
ras
arv
ålder
sjukdomsbild
Mag/tarmrubbning
belstning
underlag
ex.ex.

Vi måste komma ihåg att all den miljö våra hästar lever i mer eller mindre är berikad med bakterier,svampar,streptokocker. Mängden och dess utvecklig beror helt på areal och skötsel.

Jag skodde så sent som i dag en "äldre herre" som tidigare haft fruktansvärd strålröta på alla fyra. För dagen är strålarna b.f. helt perfekta, v.b. lite röta och h.b fruktansvärd strålröta. Svaret där är mkt enklet då denna häst har lite problem med sin bakdel och därför inte belastar h.b. så som vore önskvärt. Strålröta på endast en hov eller ett "par" avslöjar väldigt tydligt att grundorsaken är belstnings relaterat. inte miljörelaterat.

Strålröta,bärrandsröta, är ofta miljö relaterat, hålväggar bakterielt utifrån bakterier som frodas i syrefattig miljö. WLD är ngt helt annat och mycket smittsamt, så smittsamt att kommer man i kontakt med en häst med WLD så ska man omedelbart byta ut alla verktyg/utrustning innan man går på en ny besättning/stall för att inte smittan ska föras vidare.

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som om du skulle leta ny hovslagare, en välutbildad en.

Jag har en (oskodd) häst med bärrandsröta, eller WLD???? nu blev man ju förvirrad... I vilket fall som helst så har hon hålväggar i alla fyra hovar, nu inte längre med "aktiv röta" utan bara hål. Har i samma hage en annan barfotahäst som inte får problem, men hans hovkvalitet är så oändligt mycket bättre. Den drabbade hästen har väldigt mjuka hovar och första hålet upptäcktes redan en vecka efter import till sverige.

Min hovslagare lät aldrig skära upp hovväggarna -han anser att hästen behöver sin hovvägg att gå på. Däremot har han skalat ur insidan efter så mycket som angripits. Det gör det lätt för mig att komma åt för rengöring och skydd för smuts. Jag har inte läst att någon av ovanstående packar hålen med bommull och bakteriedödande medel mellan rengöringarna? Det gör iaf jag, noga rengöring av hålen med en söm och därefter knör jag ner bommull med jodopax. Detta byter jag ca 2-3ggr/vecka och det har fungerat väldigt bra. Rötan har avstannat direkt i hålen efter man börjat med detta, men tyvärr har nya hål uppstått på andra ställen. *suck* Det känns ju viktigt att hindra smuts att komma in i hålen, och eftersom bakterier/svamp trivs i syrefria miljöer så är det viktigt med de bakteriedödande medlen. Att bara tvätta hoven med det och sedan släppa ut med hålet "öppet" känns ju som om det borde ge en bättre grogrund när den smittade jorden trycks upp i hålet? Fast jag vet inte... Men min veterinär höll med om att den metod vi nyttjat är bra, och jag har hela tiden kunnat rida hästen med easy boots på.

Hovslagarn var här nu i veckan och han sa att det såg jättefint ut, flera av hålen har vuxit ut så mycket att bommullen inte längre fäster. Och han sa att jag kan låta sko henne till våren!!! Det finns hopp...
:banana:

Jag skodde så sent som i dag en "äldre herre" som tidigare haft fruktansvärd strålröta på alla fyra. För dagen är strålarna b.f. helt perfekta, v.b. lite röta och h.b fruktansvärd strålröta. Svaret där är mkt enklet då denna häst har lite problem med sin bakdel och därför inte belastar h.b. så som vore önskvärt. Strålröta på endast en hov eller ett "par" avslöjar väldigt tydligt att grundorsaken är belstnings relaterat. inte miljörelaterat.

Strålröta,bärrandsröta, är ofta miljö relaterat, hålväggar bakterielt utifrån bakterier som frodas i syrefattig miljö. WLD är ngt helt annat och mycket smittsamt, så smittsamt att kommer man i kontakt med en häst med WLD så ska man omedelbart byta ut alla verktyg/utrustning innan man går på en ny besättning/stall för att inte smittan ska föras vidare.

Tack för info, nyttigt att lära sig mer om något man tack och lov verkar vara förskonad från.

Har ju själv en gammelgubbe hemma i stallet, som är ruskig(eller var ska jag säga) att sko.

Har sedan några år tillbaka hittat en hovslagare som passar honom som handen i handsken, han är helt underbar vilket är skönt då jag haft lite problem med denne gammelgubbe och just själva skoningen.
(mycket rädd om sina bakben och lite slitskador i knäna som gör att man måste skos ganska lågt utan att vinkla ut knä för mycket)

Mycket bra att ha i bakfickan om detta att röta kan vara en signal på annat problem.

Men nu flyter det på hur bra som helst, han har fått verkligt bra förtroende för hovisen.

Har ytterligare frågor.

Hur kan foder påverka? Som jag tidigare nämnde, är socker bra för svampen alltså dålig för hästen? Då borde man inte ge betfor? Finns det nånting som kan tillföra i foderväg som kan hjälpa?

Att en häst flyter ut på insidan kan det påverka? Stoet som hade endast på en hov, har det på en hov som är sne och ful. Hon flyter ut jättemycket på insidan men rötan sitter på utsidan. Vallacken har det mesta på en hov som flyter ut även den på insidan... han har rötan på utsidan...

Ras skrev du, finns det nån ras som är överrepresenterad i detta fall?

Har en fråga som inte har bärrandsröta egentligen att göra. Men jag tycker min hovis tog för mycket under hoven liksom, så 2-åringen är lite öm. Måste man raspa under hoven? Kan man inte bara karva liksom? *Lite dålig på att förklara*

Känns för övrigt skitjobbigt, det känns som om jag inte har tillräckliga kunskaper om hovvård! Jag har litat på min hovslagare, men nu vet jag inte. Men hur ska man veta då????? Man måste ju kunna lita på sin hovslagare..eller??? Det är ju jag som har ansvaret för hästen, men jag har ju inte den kunskapen en hovis har, jag ska väl inte behöva utbilda mig till hovslagare för att känna mig trygg... Jag jag överdriver väl lite just nu :rofl:

Det är inte fel att sätta sig in i ämnet som hästägare. Läs på och bolla med hovis sen. Jag tycker det är oerhört intressant att diskutera med både hovis och även vet.när tillfälle ges. Skulle inte kunna ta hem en hovslagare och sen bara stå och glo medan h*n gjorde jobbet. Nej, jag vill ha en dialog;). Ingen hovslagare har någonsin blivit irriterad utan gillat att man är intresserad. Bjuder självklart på kaffe/te, fikabröd och läskande dryck (när det är varmt).

Jag har en bekant i USA som är hovslagare och jag har fått skrifter av honom som jag sen gett till min hovslagare och så har vi diskuterat skillnader i teknik och syn. Så väldigt givande:D

Åh, nej. Här har du hästägaren som hänger över ryggen på hästen med näsan ner i hoven för att verkligen se ordentligt :o Tur att jag har en tålig hovis som verkligen gillar att diskutera :banana:

Som jag har fått lära mig, så är bakterier den största boven i dramat. De finns överallt, I hagar, här lägger ju hästen av sig åtskilliga kg träck eller ska vi säga ton per år. Boxen lägger den ju också av sig träck, bakterier bildas. Men här kan man om man är en sådan som är ordentligt vid mockning ge hovarna andrum, men handen på hjärtat hur står det till i hagarna?

Jag har aldrig haft problem med bärrandsröta på någon av våra hästar, en tendens till strålröta har funnits någon enstaka gång men har försvunnit efter verkning och omhändertagande. När det har skett är oftast den tid på året som är blötast, hösten med mycket regn. Det är också den tiden på året innan frosten slagit till som bakterie bildningen är som störst. Det är sällan röta vintertid, eller det uppstår sällan röta vintertid. För dem som har röta i någon form får oftast bukt med problemen innan våren och har man sen otur så får man en ny vända när marken tinar.

Har också hört att vissa typer av foder kan ge upphov till röta, men jag tror inte att det endast kan vara den orsaken utan måste i så fall finnas sammantaget med något annat.

Individbetonat finns säkert också, hade en bekant vars häst hade konstant bärrandsröta oavsett var den hästen befann sig. MEN å andra sidan var den hästen oskodd, något som veterinären menade var den direkta orsaken till problemet i det här fallet. Men ägaren ville inte sko på eftersom hon inte trodde på det, idag är hästen ute hos fodervärd som har skott på den. Inga problem av bärrandsrötans syns numera, man börjar ju onekligen att undra.

Senast ändrad:

Jag har haft WLD på något föl, det var inget smittsamt.
Och detta med hålväg, menar du att den uppkommer p.g.a. bakterier?
Inte riktigt rätt, tycker jag.

Åh, nej. Här har du hästägaren som hänger över ryggen på hästen med näsan ner i hoven för att verkligen se ordentligt :o Tur att jag har en tålig hovis som verkligen gillar att diskutera :banana:

:rofl:...och lite gott fika gör att diskussionen kan pågå lite längre;)

:rofl:...och lite gott fika gör att diskussionen kan pågå lite längre;)

Jaså! Så det är ert fel att vissa hovisar inte kommer i tid! :devil: ;) :D

För övrigt vill jag säga att min häst visserligen är barfota och brukar få lite bärrandsröta varje höst/vinter men det hade han när han var skodd också. Får alltid bukt med det dock efter lite omvårdnad av hovis och mig själv.

De andra två hästarna i vårt stall har inget alls och de lever under samma förhållanden som min. Ska jag vara ärlig så får min omvårdnad av hovis oftare till och med.

Hovslagaren menar att vissa individer kan ha mer benägenhet för att få det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 656
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka