Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

Iris71

Trådstartare
Jag har jätteproblem med bärrandsröta och var så sent som igår upp till klinik med ett sto och hennes 7-månaders föl. Stoet var faktiskt riktigt fint, hade bara lite på ena bak! men fölet hade på tre!!! hovar. (Skäll inte på mig - jag känner mig som en usel hästägare)!

Men nu undrar jag vad jag kan kräva av min hovslagare? jag har fått klara direktiv från klinikens hovis och min hovis håller inte riktigt med.... och här står jag mittemellan!!!

Först är det var 6:e vecka säger klinikhovis. Det tyckte min hovis verkade onödigt, men där fick jag som jag ville!

Sen är det symmetrin. Jag vill att hoven ska vara rund - mina flyter ut ibland på insidan. Då menar klinikhovis att symetrin är det viktigaste, min hovis menar att man kan inte ta hur mkt som helst för då får hästen ont! Klinikhovis raspade helt sonika bort det som hade flutit ut.... det tycker inte min hovis man kan för då ömmar hästen. Jag var i augusti upp med en annan häst - oxå bärrandsröta som blev öm efter den verkningen.

Sen är det det här med rötan. Jag såg på en hov, när min hovis var här igår kväll och verkade två andra hästar, att det fanns röta kvar i en hov, men han ville inte skära bort det, för då hade inte hästen nåt att gå på! Skär själv sa han!!!! Jag har lärt mig att ALLT måste bort! Och i mina ögon var det inte mycket skuret, inte alls djupt i bärranden - det har varit djupare.Tilläggas bör att hästen INTE reagerade för att det gjorde ont - DÅ ska man åka till klinik och kunna lägga bedövning (det gjorde jag med denna häst i augusti).

GAHHH - jag blir galen! Jag kan ju inte sitta och åka upp till klinik varenda gång det är dax för verkning och om jag inte tar bort all röta så kommer det ju bara att sprida sig. Eller har jag fel???

Just nu känner jag att jag vill byta hovlagare - men de växer ju inte på träd direkt och framför allt inte såna som kommer när de ska och är lugna med hästarna (fördomar kanske, men min erfarenhet).

Tips och råd???

Sv: Fråga om hovslagare och bärrandsröta!

Hovisen på kliniken verkar tänka sunt!

Hur skulle det vara om du köpte dig en rasp och raspade lite själv men lite i taget, då skulle hästen få chansen att vänja sig och inte bli öm, tills din hovslagare kommer var 6:e vecka.
Jag tror du har formen i dig, du vet hur din hästs hovform vill vara och du såg hur hovisen på kliniken gjorde. Våga att trimma lite själv, det kommer du klara galant. Och skulle det vara så att du är helt fel ute så kommer din egen hovis att berätta det, det lovar jag:)

Jag undviker bärrandsröta genom att spraya hoven med äppelcidervinäger efter varja hovkratsning = varje dag.
Samt att hålla en rund konisk form på hoven med korta tår och starka hälar.

Lycka till, du har det i dig!
Mirja från mirjabengtsson

Ang utflytningarna köpte jag en shettis för nåt år sen som hade väldigt utflutna framhovar. Min hovis orkade inte springa här stup i kvarten så jag köpte en hobbytång på Börjes(80 spänn) o höll efter lite mellan verkningarna. Funkade bra.

I övrigt så kanske din hovis är lite osäker på hur mycket han kan ta. Min gjorde tex aldrig praktik på en klinik så vissa sådana saker är han inte guld på även om han e guld i övrigt.

Men fråga klinikhovisen om du kan behandla med ngt preparat.

Sen kan jag tycka att det är viktigt just med föl att de får korrekt hjälp med att stå så bra som möjligt- för att inte få defekter i hela kroppen senare.

Såg en jättestor 2-åring i somras som var skodd fram o det ena benet såg ut som "Windswept". hästen hade utvecklat ett enormt överben på skenan upp mot knät o även på utsidan av kotleden.
Hästen avlastade sitt ben genom att stoppa ut benet åt sidan- för att belasta även insidan.
Tyvärr fattade inte den outbildade hovisen att den måste få en sko som ligger långt utanför på utsidan- för stödet där. har svårt att se att den kommer att hålla för ridning.

Vad vill jag säga med det:confused::angel:
Att bärrandsrötan inte är det allra viktigaste att korrigera.

Tack för svaren!
Klinikhovisen tyckte faktiskt oxå att jag skulle raspa lite själv emellan så jag ska göra det!

Klinikhovisen betonade även vikten av täta verkningar på föl, just för att de inte ska dra iväg och få felställningar! Och han tyckte jag skulle göra rent varje dag med en tandborste och jodlösning. Spelar väl egentligen ingen roll VAD man gör rent med (virkon, kopparsulfat, jod, det där som bubblar) huvudsaken ATT man gör rent.

För övrigt fick jag jättemycket beröm för fina hästar, välskötta (förutom fossingarna då) och välhanterade :love:

Tack för svaren!
Klinikhovisen tyckte faktiskt oxå att jag skulle raspa lite själv emellan så jag ska göra det!

Klinikhovisen betonade även vikten av täta verkningar på föl, just för att de inte ska dra iväg och få felställningar! Och han tyckte jag skulle göra rent varje dag med en tandborste och jodlösning. Spelar väl egentligen ingen roll VAD man gör rent med (virkon, kopparsulfat, jod, det där som bubblar) huvudsaken ATT man gör rent.

För övrigt fick jag jättemycket beröm för fina hästar, välskötta (förutom fossingarna då) och välhanterade :love:

Man får inte glömma att bärrandsröta inte bara är hov/verknings relaterat och det hjälper inte hur mkt och med vad man skrubbar hovarna med.

Den största boven vid bärrandsröta är ofta miljörelaterat, typ dåligt mockade boxar,skitiga hagar fulla med träck och eller för många individer på för liten yta.

Man får inte glömma att bärrandsröta inte bara är hov/verknings relaterat och det hjälper inte hur mkt och med vad man skrubbar hovarna med.

Den största boven vid bärrandsröta är ofta miljörelaterat, typ dåligt mockade boxar,skitiga hagar fulla med träck och eller för många individer på för liten yta.

Ska påpeka detta för min man som tycker att jag mockar hagen för mycket...

Absolut, det köper jag! Men hur menar du då? Att de trampar upp skit som fräter? Men jag har svårt att det är det som brister här... då jag har stora hagar och mockar noga. Skulle i så fall vara att de vintertid inte rör sig över hela hagen utan står mest vid matplatserna. Vinterhagen är på ca 1½ ha, mestadels skog!

Men visst, det är ju garanterat flera faktorer som spelar in, jag tror inte att det bara är en. JAG tror faktiskt på dålig hovkvalitet OCH dålig hovvård som att man inte får bort all röta vid verkning eller dålig miljö som du nämner.

Jag har jätteproblem med bärrandsröta och var så sent som igår upp till klinik med ett sto och hennes 7-månaders föl. Stoet var faktiskt riktigt fint, hade bara lite på ena bak! men fölet hade på tre!!! hovar. (Skäll inte på mig - jag känner mig som en usel hästägare)!

Sen är det det här med rötan. Jag såg på en hov, när min hovis var här igår kväll och verkade två andra hästar, att det fanns röta kvar i en hov, men han ville inte skära bort det, för då hade inte hästen nåt att gå på! Skär själv sa han!!!! Jag har lärt mig att ALLT måste bort! Och i mina ögon var det inte mycket skuret, inte alls djupt i bärranden - det har varit djupare.Tilläggas bör att hästen INTE reagerade för att det gjorde ont - DÅ ska man åka till klinik och kunna lägga bedövning (det gjorde jag med denna häst i augusti).

GAHHH - jag blir galen! Jag kan ju inte sitta och åka upp till klinik varenda gång det är dax för verkning och om jag inte tar bort all röta så kommer det ju bara att sprida sig. Eller har jag fel???

Just nu känner jag att jag vill byta hovlagare - men de växer ju inte på träd direkt och framför allt inte såna som kommer när de ska och är lugna med hästarna (fördomar kanske, men min erfarenhet).

Tips och råd???

Min unghäst hade bärrandsröta på alla fyra som föl. Min underbara hovslagare försökte först behandla det själv och jag tvättade med såpa och rensade ur med söm varje dag. Två gånger i veckan sprayade jag med blåspray. Tyvärr räckte inte detta utan jag fick efter 6 veckor ta med honom till kklinik där hovslagaren skar bort allt dålig. Därefter fick fölet vara bandagerad med bomull och silvertejp om hovarna. Detta skulle under 2 veckor bytas varannan dag då hovarna skulle behandlas med jodsprit. Efter denna behandling var rötan borta.

Fölungen som står i stallet nu har oclkså råkat på rötan. Hon behandlas med god respons med såpatvättar och blåspray. Verkar somhon kommer slippa klinikbesök.

Vi har haft (och har) jättemycket problem med bärrandsröta :( Här är problemet hagarna, vi har fått bakterien/svampen i hagarna. Samtliga hästar har blivit helt rötfria när jag byggde nya hagar. Här beror det inte på små, leriga hagar utan helt enkelt på att hagarna är "smittade". (Har stora hagar på ca 3 ha för fyra hästar)

Nu använder jag bara de "smittade" hagarna på vintern och de delar som vi "måste" använda, tex utanför uteboxen, vid vattnet etc har vi grusat och sandat. Detta har hjälpt och hästarna är nu bra.

Men det jag vill säga är att det kanske inte bara hjälper med verkning och tvättning utan finns bakterien där så kommer alltid rötan tillbaka... tyvärr...

När våra hästar hade som mest röta verkades dom var tredje/fjärde vecka. Det som hjälpte bäst var att hovarna alltid var "nyverkade" så att rötan hade svårt att få fäste, plus att jag tvättade alla hovar varje dag... pust... Att dessutom verka bort allt "smittat" från hoven har jag iallafall upplevt som det som hjälpt bäst. Att få det öppet och luftigt på de angripna ställena.

Ja, lycka till!
Jag hatar verkligen bärrandsröta :(

Nu när jag var upp sist sa klinikhovis att bärrandsröta coh white line desease (stavning??) INTE är samma sak och WLD är bakterier och bärrandsröta är svamp! Men svamp smittar väl det oxå...

Fick en fundering ute i stallet ikväll.... svamp hos människor gillar ju sött, är det lika hos hästar. Tänker då i det närmaste på betfor.

En annan fundering jag har är att kalka hagarna! För en tjej som var här och chippade mit föl (russ) menade att man inte har de problemen på Gotland för det är så kalkrik mark. Alltså har vi för sur mark här.

Ja, nu jäklar är jag trött på den här skiten (ursäkta ordvalet :( ) så nu ska rötan bort!! Fast glädjande var ju att stoet "bara" hade på en hov.

Min hovis pratade om att en annan kund till honom hade köpt nåt fodertillskott på granngården som verkar ha funkat. Ska undersöka närmare!

Får jag fråga?

Efter vad jag har läst på forumet så verkar detta med olika rötor i hovarna vara ganska vanligt?

Är det så?

Jag har haft egna hästar i över 25 år och dessutom jobbat en hel del med hästar och endast 1 gång har jag råkat ut för detta.

Det var en häst jag skulle ta hand om åt en bekant som skulle bo utomlands ett tag, den hästen hade strålröta när den kom till mig, behandlades av min dåvarande hovslagare med något lila, han gav mig vidare instruktioner om att jag skulle skrubba med jod ett tag med början efter ett par dagar.

När han vid nästa besök skodde hästen så var det helt borta.

Har jag haft en sabla tur kanske?

Har heller aldrig haft såna problem*peppar peppar* & här är det leriga hagar på våren.

Som sagt, raspa själv mellan hovslagarbesöken.& lyssna på klinikens hovslagare.
Nu vet ajg inte om din hovslagare är utbildada men om han inte är det är det ganska lätt att förstå varför han är så anti, på utbildningarna får man lära sig mer om hovsjukdomar & hur man ska korrigera dessa.

knapplån....

Håller med några föregående skrivande....har heller aldrig haft problem med röta el. liknande på mina kusar....och då har dom ändå tidvis gått i superleriga hagar....

Jag visste inte att de kunde finnas i hagarna så att dom är "infekterade" med det...bra att komma ihåg inför framtiden....

Var nämligen och kikade på ett stall där i princip alla hästarna hade eller hade haft och det var återkommande hela tiden....då ska ja alltså inte stalla där....

//Domino_s

För oss var det så att två av unghästarna var iväg på unghästbete en sommar och kom hem med bärrandsröta. Eftersom jag inte visste om "smittorisken" så släpptes dom ju ut i hagarna hemma. Inom några månader kunde man se början på röta på de övriga hästarna :(

Så jag är verkligen övertygad om att det smittar... Framförallt eftersom symptomen (rötan) försvann så fort jag byggde nya hagar på "friska" marker (inget annat förändrades). Sen kan hästar ju få liknande problem pga dålig hovvård etc...

Har också provat att kalka hagarna, men jag vet inte om det hjälper, inte nämnvärt iallafall. Det som hjälpt bäst är att lägga på grus/sand och byta ut hagarna...

Men det som är så konstigt är att jag har haft hästar som inte fått röta. Hade en gammal nordis som aldrig fick det och har nu en shettis som jag haft i ett år, han har kanonfina hovar. Och ännu konstigare är att vi flyttade hit för 2½ år sen och då hade det inte gått djur här på.... ja, kanske 25 år.

Så min teori är att det dels smittar - men inte till alla. Mitt sto hade förmodligen det när jag köpte henne och hon smittade ner mina hagar på första stället, sen tog jag i min okunskap med mig det hit.

Dels så har det med hovkvalitet att göra, har hästen starka fina hovar så får de det inte. De som har det i mitt stall är släkt.

Sen - tyvärr dålig hovvård, både hos hovslagren som inte tar bort och hos ägaren som inte håller hoven ren ordentligt :eek:

*KL*

Jag har sen jag flyttade hit haft lite problem med bärrandsröta. Väldigt små problem dock, inte alls som vissa i den här tråden haft *peppar peppar*.

Och jag har aldrig någonsin tidigare haft problem med det, inte heller med strålröta, som jag också haft lite besvär med här (även det lindrigt men ändock). Och hovslagaren och veterinären tyckte precis det som skrivits här, att det är jorden som gör det. Dock så alla hästar drabbas inte bara för att bakterierna finns i jorden, utan det krävs mer. T ex sämre hornkvlitet med sprickor etc som ger en prima miljö för bakterierna att få fäste och leva i, mjuka lite skörare hovar t ex ( att hästen har det, eller väldigt blött). Dvs det krävs en inkörsport.

Jag har bara haft problem på skodda hästar, och där är antagligen det det utlösande, att jord/lera lättare kan 'packas in' och få fäste när det är skott. (Hästar som varit problemfria barfota kan ha fått problem när de skotts, alla skodda har dock inte haft problem, men aldrig en oskodd)

Problemen är likadana oavsett om det är torrt eller blött btw, värsta problemen hade jag när det var snustorrt en hel sommar.

Men du säger precis tvärtemot vad många säger!!

Veterinären på kliniken och min hovis rekommenderar mig att sko, men klinikhovis menar att bara man håller efter så behövs det inte!

Hovis på Ultuna sa till en kompis som var där med sin häst som hade bärrandsröta att denna blöta sommar var det värre och sjöbottnar var det värsta för hästen att gå på!! Det sista borde motsäga teorin om kalkrika marker!

Hm... känns lite som med fång - ingen vet riktigt vad det beror på!! Alla har olika erfarenheter och årikter! Alltså inget fel med det, lite frustrerande bara :eek:

Du skriver inte hur långt upp bärrandsrötan går på din fölunge.
Om den går långt upp finns ingen möjlighet att få bort allt på en gång med verkning.
Man får behandla, verka ofta så att hoven inte flyter ut och fläker sig, så att det växer ner friskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 656
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka