Fråga om hjälm och väst i westernridning...

jklirla

Trådstartare
Hej alla westernryttare...
I sommras var jag på två westertävlingar och kikade och blev jätteintresserad. Även om tävling är långt borta för mig just nu så kan man ju ändå planera och drömma lite...:)
Vid de tävlingar jag var på var det många som red med hjälm och många med hatt...jag skulle själv aldrig våga rida utan hjälm, men tycker väl att det är upp till var och en att bestämma så jag vill inte ha någon sådan diskussion. Men jag undrar, upp till vilken nivå är det okej att rida med hjälm?
och är det okej att rida i säkerhetsväst?

Sv: Fråga om hjälm och väst i westernridning...

Jag har inte TR framför mig men du får nog rida med hjälm och väst upp till vilken nivå du vill.

Dock är ju vissa klasser så bedöms helheten och utrustning som ska vara "western". Vissa domare kan ju anse att hjälm och väst hamnar efter någon med cowboyhatt?

Jag tävlar bara AQHA/APHA men där är det helt valfritt att använda hjälm och det ska inte påverka bedömningen. Nu använder dom flesta hatt men ingen tittar snett på någon med hjälm.
Väst har jag aldrig sett på tävling om det inte handlar om bullriding. Dock använder jag gärna väst när jag rider unghästar hemma, och då en just bullridingväst!
På lägre WRAS nivå är det säkert fler som använder väst (säger jag utan att veta, det var åratal sedan jag var på en wrastävling tyvärr)

Jag har inte sett en enda på våra tävlingar på E-D nivå som använt säkerhetsväst, jo ett barn under 10 år minns jag nu hade väst på sig. Hatt och hjälm verkar vara ungefär 50/50 vilka ryttare som har vad.

Hjälm verkar inte göra någon skillnad på bedömningen.

De som har både hjälm och väst tycker jag är bra förebilder, HELT KLART. Tänk när ni är ute o cyklar med era barn eller ser familjer som cyklar -Barnen har hjälm men 99% av fallen så har ingen av föräldrarna hjälm!!! Bre förebilder för sina och andras barn!

Men det handlar ju om omdöme.

De som har både hjälm och väst tycker jag är bra förebilder, HELT KLART. Tänk när ni är ute o cyklar med era barn eller ser familjer som cyklar -Barnen har hjälm men 99% av fallen så har ingen av föräldrarna hjälm!!! Bre förebilder för sina och andras barn!

Men det handlar ju om omdöme.

Må så vara, själv anser jag det vara viktigare med hjälm på småtävlingar med oerfarna ryttare och hästar eftersom risken är större att något kan hända då.
På större för min del är det hatt som gäller, fast vad man sitter på påverkar ju också ens val av huvudbonad.

Jag har inga barn att var förebild för och vad andras anbelangar är det upp deras egna föräldrar att föregå med gott exempel inte min.

Jag tävlar bara AQHA/APHA men där är det helt valfritt att använda hjälm och det ska inte påverka bedömningen. Nu använder dom flesta hatt men ingen tittar snett på någon med hjälm.
Väst har jag aldrig sett på tävling om det inte handlar om bullriding. Dock använder jag gärna väst när jag rider unghästar hemma, och då en just bullridingväst!
På lägre WRAS nivå är det säkert fler som använder väst (säger jag utan att veta, det var åratal sedan jag var på en wrastävling tyvärr)

Men om man är under 16 får man rida AQUA/APHA med hatt då? :D :D :D

Jo, får man inte det med målsmans godkännande?

Jag har inte TR framför mig men du får nog rida med hjälm och väst upp till vilken nivå du vill.

Dock är ju vissa klasser så bedöms helheten och utrustning som ska vara "western". Vissa domare kan ju anse att hjälm och väst hamnar efter någon med cowboyhatt?

Självklart får domaren inte ta hänsyn till huvudprydnaden vid placering!!!
Hjälm är tillåtet för alla på alla nivåer. Hjälm är obligatoriskt för ungdomar upp till (tror jag) 16 års ålder.
Helt fel uttryckt av ovanstående med helheten och westernstil ställt i jämförelse med hjälm.

Väst torde vara tillåtet samtliga nivåer men jag skulle dölja den under en skjorta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 421
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 361
Senast: krambanan
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 373
Senast: alegria
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 556
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar