Fråga om häst- och hundprodukt

Sv: Fråga om häst- och hundprodukt

Hahahahahah ja att kundkretsen växer är ju inte konstigt med denna avel som bedrifs på hund så fler o fler får klåda.

Bättre o börja i rätt ände o avla sundare o inte bara på utseende.

Du är väldigt snabb på att racka ner på andra raser och deras "defekter".. Har du tittat på din egen ras lika kritiskt, så skulle du vetat att det är Inte en ras fri från rasbundna problem :smirk:
Titta vad man kan hitta om man söker lite...

Anomalier hos Rottweiler..
* Aortastenos
* Polyodontia
* Urinsten
* Spina bifida
* Pyotraumatisk follikulit
* Entropion
* Diabetes mellitus
* Armbågsartros
* Osteokondros
* Höftledsdysplasi
* Korsbandsruptur
* Bakre polkatarakt
* Dövhet
* Plötslig död hos valparna
* Överbett

Finns säkert lite mer också om man ids söka..

Jobba för att "rädda" din egen ras innan du hackar på andra för deras val av hund!

Tagga ner lilla du, jag sa inte ett ord om nån ras, men det såg du väl kanske inte. Bara att såna här företag växer o tjänar pengar på folk som har sjuka hundar o de tror allt ska lösas med ett Schampoo eller nån kräm eller vad det nu är. Folk borde väl kolla på sunt avlade hundar i stället för o sitta den var snygg men de har klåda men det löser vi med all sjöns kemikalier istället.
Jag säger vad jag vill och om vilka raser jag vill så länge jag finner grund i det jag säger.

Om du följt några trådar ja skrivit i så har jag långt ifrån varit posetivt inställd till rottweiler så.

Jag är mycket väl medveten om både Schäfer o Rottweiler problem jag har en kärnfrisk Rottweiler som aldrig varit sjuk så.

Sen ska du väl inte sitta o säga jag ska rädda min Ras jag har en kärnfrisk hane i rätt storlek o mycket arbetssam herre bara de som vill kommer o parar med han, svårare än så är det ju inte.

Sen köpte jag ingen ny Rottweiler pga. av det är svårt o hitta en till som är lika frisk o sund som den jag har då tog jag en Hund som kommer från Gammla Typen Schäfer för den är sundare o friskare än räkorna...

Senast ändrad:

Jag har läst vad du skrivit och du ÄR duktig på att hacka på andra raser och deras (enligt dig) defekter och i viss mån även deras existensberättigande i Sveriges klimat.......
Blir en "aning" less på den attityden ibland och då kommer en reaktion :p

Det finns många raser som JAG anser vara resultatet av felaktig avel/avel på defekter, men jag hackar inte på vare sig hundarna eller på de människor som valt att köpa/äga/avla på dessa hundar.

Att din hund är frisk so what? Det är många nakenhundar också tex...

ja visst är det så att de är friska. Men varför sitter du då o säger att jag ska rädda rottweiler för då.

Jag sa bara att jag har en frisk en men som få har tittat på då kan jag inte göra mer heller.

ja det är sant att jag tycker man ska fundera på om det är schysst o ha vissa raser i Sverige när vi har hårdare klimat helt klart o det står jag för.

sen att en del hundar har sjuka defekter står jag också för...

Om alla skulle vara tysta och bara acceptera så blir det ingen bättring. Då kommer det fortfarande finnas Bulldoggar som knappt kan andas, Bassets som släpar magen i backen och Shar Pei med sådana extrema hudveck att det bildas allt möjligt skit i dem. Jag kan inte bara stå och se på när dylika avarter avlas fram.

För övrigt har Rottweilern redan debatterats flera gånger och min åsikt var då att mycket är skräp, men det är för att många uppfödare har glidit ifrån rasens ursprungliga användningsområde och inte för att rasen avlas på någon knepig defekt.

PIRU skrev:
Folk borde väl kolla på sunt avlade hundar i stället för o sitta den var snygg men de har klåda men det löser vi med all sjöns kemikalier istället.

Jag tror inte NÅGON som köper hund resonerar så. Och när/om man hamnar i det läget tar man till vad som funkar, kemikalier eller ej.

Men det finns uppfödare som blundar för diverse hudproblem och annat bara för att hunden är snygg.

Jo visst är det så, men att sitta och hacka på folk och skratta(på ett mindre trevligt sätt) för deras val av hundras är knappast rätt väg att gå :cool:

Jag har själv en hund med hudproblem, trots att jag letade hela Sverige runt efter just DEN hunden, och sen väntade 3 år på henne... Hennes syskon har inga problem, mamma, pappa inga problem och vad vi har lyckats ta reda på så har ingen längre bak i leden heller problem.

Hon ska självklart inte avlas på utan kommer att kastreras för säkerhets skull, även om hon råkar vara en bra individ för övrigt. Min veterinär resonerar att om hon råkar vara ypperligt bra så kan man bortse från problemet och avla ändå, då det finns andra hundar med betydligt större problem inom rasen. Kanske är det så folk inom andra raser resonerar, inte vet jag. Men jag vet att ibland kan det vara försvarbart att använda en hund med lite klåda i stället för en med D-höfter om avelsbasen är tunn...

Jag tänker inte göra det, men jag kan också se varför folk gör det. Tyvärr är det inte svart eller vitt alltid.

//E

Men just hudproblem är inte så himla kul och det kan eskalera rätt så fort. En hund med bara lite problem kan lämna valpar med stor klåda. Därför är jag skeptisk till just det. Men visst, om det absolut inte finns någon jämförbar individ och avelsbasen är smal...

Jag säger samma sak, sprutor en gång i månaden, specialfoder som är svindyrt, omegasyror, öronpulver osv osv... Det är därför JAG inte kommer avla på min tik, om hon så bir den vinstrikaste av dem alla.

Men jag kan se varför små raser får problem och vilka tankar som går hos uppfödare. Dock finns det säkert många som skiter i hudproblem och tänker *kaaatjing* i stället.

Jag har inte läst länken, men jag är tveksam till att det skulle hjälpa, by yhe way, när det gäller min hund hjälper nästan bara "inre" behandling, dvs foder osv, det yttre håller vi oss i från.

//E

Först: Har själv ca 10 års erfarenhet av hund med hudproblem.

Därav ställer jag frågan - varför har hunden hudproblem? Alla hudproblem är ju faktiskt inte ärftliga. Det är skillnad på klåda orsakad av en botbar åkomma (loppor t ex, jag vet inget bra exempel men...) och en ärftlig förändring. Det är också skillnad på exteriöra historier som att nosen ska vara platt eller huden ha så djua veck att det uppstår svampexem etc men är det då inte så att vi avlat fram en förutsättning för att skapa problem och att om vecken blev mindre försvinner exemet. Då försvinner ju förutsättningen också dvs det är hudvecken som ärvs och inte exemen. /Huva så svårt att förklara, hoppas ni fattar hur jag menar.

Kanske är det det som är problemet. Det är inte så lätt alla gånger att veta vad som förorsakas av arv och vad som förorsakas av något just den individen träffat på och som inte kommer att nedärvas.

Sen är det så att jag upplever och tycker att det är mycket som marknadsförs som underpreparat både för djur och människa. Givetvis är det lätt att falla för "bra" reklam - vi vill ju det bästa för djuren inte minst. Tyvärr innebär det ofta att vi blir blåsta och får betala dyrt för det. Kanske är receptet i stället att undvika så mycket extratillsatser etc som möjligt och försöka vara "naturliga"

Jag har en ras där det förekommer en hel del hudproblem, och enligt min åsikt orsakas det till stor del av för snäv avelsbas. Dels, som Jadzia skrev, för att det finns uppfödare som avlar på snygga, men sjuka, tikar. Dels för att ett fåtal hannar blir extremt populära, och därmed ökar inavelsgraden.

Återigen enligt min åsikt så ger det här taskigt immunförsvar, som bla yttrar sig i predisponibilitet för rodnader, utslag, dålig päls, eksem, demodex och furunkulos. Jag hävdar att barf ger ett bättre immunförsvar, och har sett otaliga exempel på hudåkommor som försvunnit/lindrats hos hundar som övergått till barf från torrfoder. (Har själv en i hushållet just nu.)

Hon är dammallergiker. Konstaterat av den bästa hudproblemsveterinären i södra Sverige, så jag tror på henne. Även överkänslig mot en del foderämnen.

Hon har inga hudveck, tunn päls och är korthårig. Äter enbart färskfoder och grönsaker.

Jag ser inga större fel i det, litar på veterinären och kör på min behandling (Artuvetrin).

//E

Jag har inte sagt emot om detta. Det jag menade var att jag tycker det är fel att generellt avråda från avel. Allt är inte ärftligt. Om klådan beror på icke ärftliga orsaker finns ingen anledning att avstå avel.

Men hur kan man vara säker på att just den klåda som en hund har inte är ärftlig?
Det är bara då den beror på ohyra som man kan vara riktigt säker.

Vi har också en mycket snäv avelsbas men trots det har endast 7 hanar under 20 år använts som matadorhanar. SLU har granskat rasen ur just inavelsgrad och det finns ingen oroväckande ökning av inavelsgrad. Tvärtom ligger detta klart under acceptabla värden. I den här rasen handlar det om vissa färganlag/alleler som tros ge hudproblem i vissa fall. Det är därmed svårt att undvika hudproblemen. Ärftliga men ingen kan klara av hur de ärvs. Ska du då slå ut en färg och i så fall vilken? Det behöver ju inte innebära att hunden blir sjuk...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 454
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar