fråga om framridning - vem får rida

Seabaz

Trådstartare
Får någon annan än ryttaren som ska tävla, rida hästen på framridningen innan start?

(lokal tävling, skillnad häst och ponny?)

Försöker leta i TR men hittar inte...

Sv: fråga om framridning - vem får rida

Det skulle jag tro, men den ryttaren skyddas ju inte av försäkringen som annars gäller vid tävlingar.
Jag har flera gånger låtit någon annan rida fram en av mina hästar när jag har åkt med flera och det har blivit dåligt med tid mellan starterna och jag har aldrig fått någon kommentar om det. Då har de visserligen bara skrittat fram dom.

Mom 227
På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den på
meetinget. I samband med ritten får ekipage ej ledas in på eller ut från tävlingsbanan.
Medtagande av headset eller liknande in på tävlingsbanan är ej tillåtet.
Ryttare får ej mottaga hjälp sedan han startat (inridning vid A), vare sig han begärt
det eller ej.
Överträdelse mot ovanstående regler medför uteslutning ur klass/klasser.

Hittade detta i TRII

Detta kan ju tolkas väldigt olika, räknas skritta fram hästen på långa tyglar på en äng bredvid framridningsbanan som att "arbeta" hästen? isåfall borde jag nog har blivit utesluten några gånger :angel:

Ahaa tack, du var duktigare än mig!

Gazira: Det finns nog att hitta i TR vad som räknas till tävlingsplats och ej... Men min fråga var ju just på framridningen (framridningsbanan) så nu vet jag :)

Det är hårdare vad gäller ponny, för där får inte en vuxen(överårig) sitta upp och skritta fram/av inom tävlingsområdet.

Detta kan ju tolkas väldigt olika, räknas skritta fram hästen på långa tyglar på en äng bredvid framridningsbanan som att "arbeta" hästen? isåfall borde jag nog har blivit utesluten några gånger :angel:

Jag tror inte det räknas faktiskt.

Knapp och OT

Mom 227
På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den på
meetinget. I samband med ritten får ekipage ej ledas in på eller ut från tävlingsbanan.Medtagande av headset eller liknande in på tävlingsbanan är ej tillåtet.
Ryttare får ej mottaga hjälp sedan han startat (inridning vid A), vare sig han begärt
det eller ej.
Överträdelse mot ovanstående regler medför uteslutning ur klass/klasser.

Men visst måste jag få bli ledd in till collectingring alt. ledd till en liten bit ifrån tävlingsbanan? Alltså inte in på banan utan en bit ifrån?

Ja det är ok vad jag vet. Har själv lett min tränare ända från framridningen och inte släppt förrän precis före dörren :D

Ja men så bra! :) Utan ledare hade jag inte kommit in på många tävlingsbanor.

Om någon hade framfört klagomål till överdomaren så kunde du faktiskt ha diskats men ivern att lägga fram klagomål för en skrittsväng brukar hänga samman med placering för ekipaget eller inte.

Ja det är ok vad jag vet. Har själv lett min tränare ända från framridningen och inte släppt förrän precis före dörren :D

Om du hade lett in och släppt efter dörren så hade din tränare blivit diskad så man får leda innan men inte in.

Men om 2personer får rida samma häst i samma klass,så då borde säkert nån annan kunna rida och värma upp hästen..

precis, så länge man inte lyckas för bra så bryr inte folk sig... jag har sett tränare och andra "överkvalificerade" rida fram ungars ponnysar. :crazy: men vet bara ett fall där det anmäldes.

Mom 227
meetinget.
I samband med ritten får ekipage ej ledas in på eller ut från tävlingsbanan.
Medtagande av headset eller liknande in på tävlingsbanan är ej tillåtet.
det eller ej.
Överträdelse mot ovanstående regler medför uteslutning ur klass/klasse

Jag har för mig att annan ryttare så skritta fram din häst, men EJ på framridnigsbanan å den får heller inte arbeta hästen!

det eller ej.

Så om jag som publik på en dressyrtävling får för mig att skrika "vänd över banan vid B" högt så alla hör det + ryttaren skulle kunna höra, så blir det ekipaget diskat?! Fast dom inte känner mig??

Då skulle jag ju kunna diska alla ekipage utom min kompis som rider sist och då håller jag käften?!

(fast jag hade naturligtvis blivit utslängd direkt men teoretiskt sett... ;) )

Men om 2personer får rida samma häst i samma klass,så då borde säkert nån annan kunna rida och värma upp hästen..

Absolut inte!

Senaste tävlingen jag var på så blev en tjej i vanliga ridbyxor ifrågasatt när hon red fram en häst på framridningen. Det var rätt ryttare, hon bara väntade på sina vita glömda byxor som mamma hade farit hem och hämtat.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar